אחלה גבר ושטיקים כלכליים



קנת' רוגוף הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב. הוא נחשב לרב אומן בנושא משברים כלכליים, לצד היותו רב אומן בשחמט. במיפוי השקפותיו בכלכלה הוא נמצא בצד הימני של הספקטרום הכלכלי בהיותו שונא מושבע של חובות ציבוריים שלדעתו הן מנוע מניב משבר. לשיטתו, נובע מכאן שארה"ב צועדת לעברי פי פחת, בהיותה יצרן חוב ציבורי סידרתי. לא מכבר פירסם רוגוף מאמר ובו הביע אי נחת ממה שהוא שומע מנגידים של בנקים מרכזיים.

על פי הדיווח שלו הבנקאים האלה בדעה שכאשר יגיע המשבר הבא, וזה די קרוב, הטיפול במחלה יהיה ברובו בידי הממשלות ("מדיניות פיסקלית") ולא בידי הבנקים המרכזיים ("מדיניות מוניטרית"). מדיניות פיסקלית – אותה מפעילה ממשלה - מזוהה עם מסים ותקציב ואילו מדיניות מוניטרית – אותה מפעיל בנק מרכזי – מזוהה עם ריבית.

חכמה לאחר משבר

רוגוף בדעה שזו טעות קשה. הוויכוח הזה די משעמם ובעיני הוא דומה לשאלה איך לאכול אורז: בכף, במזלג, בידיים או במקלות. מה שבכל זאת מעניין הוא שרוגוף בדעה, והוא לא יחיד, שהמשבר הבא הוא או-טו-טו כאן. 2020 היא שנת התחזית ומה שאנחנו רואים בשוקי ההון בחודש האחרון – זיגזוג אינטנסיבי – הוא בבחינת אות אזהרה.
אז רוגוף אמר. ואפילו קרן המטבע הבינלאומית שותפה לדעה. יכולת החזאות של כלכלנים דומה ליכולת החזאות של כל אחד אחר – לא משהו. ייתכן והתחזית השחורה מקורה בכך שלפני המשבר הקודם – 2007-8 – איש לא ניבא נכון. אז עכשיו החוכמולוגים מזהירים מחשש שייתפסו שוב עם טעות. כך או כך היום יש רוב לדעה אותה מביע רוגוף.

משבר? אצלנו?

מתברר שנגיד בנק ישראל הוא בדעת מיעוט. השבוע הוא פירסם הודעה המפרטת את מדיניותו ובה בישר כי תהיה "עליה זהירה והדרגתית בריבית" – בדיוק ההפך ממה שמתבקש מתחזית של משבר בעוד שנה. יותר מזה: הנגיד בדעה שהסכנה היותר גדולה לכלכלת ישראל מצויה בהתגברות האינפלציה, וזאת על אף שבשלוש השנים האחרונות בנק ישראל פיספס מלמטה את היעד – 1-3% לשנה – שקבעה הממשלה. גם עכשיו אנחנו בקושי מגרדים 1% אינפלציה, מה שאומר שגם אם היא תכפיל את עצמה – אנחנו בסדר גמור ולא צריך להרביץ מכות.

מכות? נכון, נגידי הבנקים המרכזיים מעלים ריבית בקצב צב – 0.25%. זו לא מכה. זו טיפה לא משמעותית. אבל שיטת הריבית הזוחלת אמורה לאותת לנו לגבי הצפוי.
מה יש בכלכלת ישראל שמצדיק תחזית לייקור ריבית? שום כלום בחיים הממשיים. אבטלה נמוכה? אנחנו שם כבר שלוש שנים. השכר מתפרע? רק במאון העליון. האינפלציה בשער? רק בתחזיות.
אז למה לבלבל לנו את המוח? כי יש נגיד חדש והוא אחלה גבר ומראה לנו מי כאן בעל בית.

נ.ב. רוגוף ממליץ בשימוש בריבית שלילית ככלי נגד המשבר הצפוי. רעיון די הזוי לכשעצמו. תתארו לעצמכם שאתם מפקידים שקל בבנק ואחרי שנה תוכלו למשוך רק 95 אגורות. אבל ככה זה במקצוע הכלכלה: השטיקים הם החשובים.


שתפו: