שהנשים ישלמו



כל מבוטחי קרנות הפנסיה הוותיקות צפויים לחטוף קיצוץ בפנסיות שהם יקבלו מהקיץ הקרוב ולנצח. הסיבה: על פי החוק המסדיר את הפנסיות האלה – שהולאמו ביוזמת בנימין נתניהו – על המבוטחים לשאת בכל שינוי שלא היה בהסדר הפנסיה המקורי. וכך כאשר הכנסת מחוקקת כי לנשים תישאר הזכות לקבל פנסיה מוקדמת בגיל 62 (לגברים גיל הפרישה הוא 67) הדבר יוצר הוצאה לא מתוכננת לקרנות הפנסיה האלה. כדי לתקן את המצב, ולמנוע גירעון, הקרנות הודיעו על הקיצוץ הצפוי.


במילים אחרות: הכנסת חוקקה מס על פנסיונרים. הנה עניין לפיו יכולים גמלאים, וגמלאים עתידיים, לשפוט מפלגות המתמודדות בבחירות הקרובות. יתכבדו המפלגות שברצונן להמשיך בהסדר הקיים ויחליטו כי אם מס – אז על כולם, ולא רק על פנסיונרים.
האם תהיה איזו שהיא מפלגה שתרים את הדגל הזה? המפלגות של היום משתדלות להיות תואמות-גנץ – לא להגיד שום דבר מחייב. לפחות, ולשבחו, בני גנץ לא אומר שום דבר ושותק. כל המפלגות האחרות לא אומרות דבר ועוטפות זאת במלל אינסופי. הסיכוי למס למימון הפנסיה שואף לאפס.

מה עושים?

הפתרון נמצא בהקשת מקלדת. כאמור, מקור הפרשה הוא בהתנגדות חברי הכנסת להשוואת גיל הפרישה לנשים לזה של גברים. בכל דיון שהתקיים בכנסת אירגוני הנשים לחמו בעוז על זכותן לפרוש מוקדם יותר – במימון הממשלה והפנסיונרים, כמובן. שני טיעונים עיקריים הושמעו בוויכוח הזה. בראשון, נשים זכאיות לפרישה מוקדמת כי הן נשחקות יותר בעבודה, ומשתכרות פחות. מה גם שבפועל רובן עובד בשתי משרות: בעבודה הרגילה ובעבודת הבית. גברים, מתברר, מקבלים בכך פטור מעבודת בית כי הם משלמים עבורה בחובה לעבוד יותר שנים מאשר נשים.

בשני, מערכת הפנסיה מקפחת נשים. קחו גבר ואישה עם אותו שכר, אותן שנות עבודה, אותו גיל, אותו ותק ותקבלו שהגבר מקבל פנסיה גדולה יותר מאישה. זה, טוענים באירגוני נשים, ממש לא הוגן.
מדוע הפנסיה אינה זהה? כי הפנסיה תלויה בתוחלת החיים. והנה מתברר כי על אף שנשים עובדות בשתי משרות ונשחקות עד דוק – הן מאריכות ימים. בממוצע – 4 שנים יותר מגברים. נכון, על הפנסיה בקרנות הוותיקות זה לא משפיע אבל זה תירוץ נוח לאי השוואה.

מה, אם כן, ראוי שהממשלה תעשה בפרשה העגומה הזו? איך היא תתגבר על התנגדות חברי הכנסת לשוויון בגיל הפרישה? הדרך עוברת דרך אותם אירגוני נשים שנלחמות כנגד השוויון בגיל הפרישה.

הפתרון הוא בכך שכל הקיצוץ בפנסיות יופעל רק על נשים. הן רוצות לעבוד פחות שנים מגברים? בבקשה. אבל שישלמו על העונג הזה.
תחשבו לרגע מה יקרה ברגע שקרנות הפנסיה הוותיקות יודיעו כי נטל ההקלה לנשים בגיל הפרישה ימומן רק על ידי נשים? תהיה מהומה אדירה. אירגוני הנשים ייכנסו לקריז ואולי יכריחו את חברי הכנסת לכך שהקיצוץ בפנסיות יבוטל כליל והממשלה תממן אותו בדיוק בשיטה שהיא מממנת את הסדר הפנסיה לעובדי חברת חשמל.


שתפו: