רוחות, שדים ובריאות



איך קיומן של "רוחות רפאים" משפיע על הבריאות שלנו? לפני שאתם קופצים  בצעקה על המילה "קיומן" תנו כבוד לחודש רוחות רפאים הנהוג בטיוואן, ובאזורים רבים בסין.
 כן, יש חודש כזה. אמנם בטיוואן, מדווחים החוקרים, נהוג הלוח הגרגוריאני כעניין של יום-יום, אבל, כמקובל בקרב מוסלמים ויהודים החגים נקבעים לפי לוח הירח. וכפי שחודש הרמדאן נע על פני עונות השנה, כך גם חודש רוחות הרפאים הטיוואני. התזוזה הזו מספקת קרקע פורייה למחקר על השפעת הופעתן של רוחות רפאים בחיי היום-יום בכל עונות השנה.. הכל בזכות הירח.

מה יש כאן לחקור? קחו עניין פעוט בחיינו: מועד המוות. באיזה חודש נמות? הקוראים הרציונליים ישיבו על שאלה שכזו בתמיהה. הרי על מועד המוות אנחנו לא שולטים. מי שבינינו חולים סופניים, ממש לא שולטים. ומה יכולים האחרים לעשות כנגד המוות האורב בצל שמטיל הירח?
בשביל להשיב על זה יש כלכלנים. ואלה נברו בסטטיסטיקה של טאיוואן ומצאו שינוי בשיעורי התמותה בחודש – תזכרו שהוא זז – של "רוחות הרפאים".

הנשמות החוזרות

מה יש בחודש הזה? על פי האמונות, הדעות הקדומות וכל קללה אחרת שבנמצא שאתם בוחרים, זה המועד שבו יוצאות רוחות הרפאים מהעולם הבא ובאות לביקור בעולם הזה. הרוחות האלה לא ממש חברותיות ולפיכך, מסיקים החיים המאמינים, שבחודש הזה לא כדאי לקחת סיכונים. למשל? להמעיט ללכת בלילות שאלה שעות שבהן הרוחות והשדים פעילים במיוחד. למשל, לא להיכנס לבית חולים – במיוחד לניתוחים - כי ידוע ששיעור התמותה שם גבוה. למשל, לא לחצות כבישים כדי להקטין ההסתברות למות בתאונת דרכים. למשל חולי לב לא לוקחים צ'אנס ונמנעים מלצאת מהבית. תירוצים יש למכביר אבל הסטטיסטיקה "מוכיחה" כי שיעור התמותה בחודש רוחות הרפאים נמוך יותר משאר חודשי השנה.

אוגוסט 2019

זה לא נגמר במוות שהושהה ל"אחרי החגים". גם הלידות מתוזמנות. מכיוון שהרוחות והשדים שוטמות כל יצור חי, עדיף לא ללדת בחודש שבו הן והם מסתובבים בקרבנו. תיזמון לידה היא טכניקה עתיקת יומין. והסטטיסטיקה שוב "מוכיחה" כי בחודש לפני ובחודש שלאחרי חודש הרוחות רפאים יש עליה בילודה ואילו בחודש הנורא בעצמו – ירידה.
למעוניינים: חודש רוחות הרפאים הקרוב מתחיל ב 1 לאוגוסט 2019.

מה שנותר, וטרם נבדק, הוא ההשפעה "נטו" של החודש הנורא על התקציב הציבורי. כי אם מצד אחד יש ירידה בתמותה אזי קצבאות הזקנה משולמות ביתר. זה אמור להתקזז עם פחות ניתוחים שעולים כסף. מה הנטו? נקווה לממצאים במחקר האווילי הבא.

רוחות יהודיות

ואם אתם בדעה שתושבי טייוואן וסין הם טיפשים גמורים אז כדאי ללמוד מתושבי ירושלים. לא מכבר מצאתי בשכונת בית וגן מודעת ענק הקוראת לציבור לצאת להפגנה כנגד פרנסי העיר אומן שבאוקראינה. מה קרה שם? ראשי העיר נתנו היתר בניה באזור שבו – לדעת כותבי הפשקוויל – קבורים יהודים. ולידה עוד מודעה ובה מתבשרים הקוראים, ובמיוחד ראשי העיר אומן, כי "המתים יכולים להזיק למי שמזיק להם". ואם אני מבין נכון אז זה עובד כל השנה ולא חודש אחד בלבד. אז מי יותר אי-רציונלי?


שתפו: