ילדים זו שמחה?



"תביאו שניים תביאו שלושה
תביאו ארבעה ילדים
תקבלו שיכונים עם כניסה ומטבח
ושני חדרים קטנים
תביאו ארבעה תביאו חמישה
תביאו ששה ילדים
תקבלו הנאה וכבוד מקרובים
אתם אוהבים ילדים"

כך כתב יהושע סובול וכך שרה להקת הברירה הטבעית. ולבטח בעולם היהודי-איסלמי שבו אנו חיים אלה גם מצוות גדולות. אבל השורה האחרונה היא הקריטית: האם אתם באמת אוהבים ילדים? וליתר דיוק: האם ילדים מביאים להוריהם אושר?

השאלה, חשוב לציין, מטופשת למדי. לא כולנו מקשה אחת. יש מגוון יחסים בין ילדים והוריהם. אלא, וייתכן שיש לישראלי אחריות בעניין הזה, שיש סטטיסטיקה. והיא מדברת.
אני לא יודע אם דני כהנמן היה הראשון לבנות קריירה על מדידת האושר. אבל הוא קיבל ב – 2002 פרס נובל ל.....כלכלה על מחקריו ב"התנהגות כלכלית" וזכה לתהילת עולם כמי שהמציא את מדידת האושר.
מאז, ובכל העולם, יש סקרי אושר. ואם יש סקר יש סטטיסטיקה. כלומר אנחנו לא יודעים משהו חשוב על כל אדם בודד, אבל אנחנו יודעים הרבה על ממוצעים של אנשים שמודדים את מידת האושר שלהם באופן סובייקטיבי. מצוידים בנתונים מהסוג הזה יצאו החוקרים לשורה די ארוכה של מחקרים השוואתיים בין זוגות עם ילדים וזוגות נטולי ילדים. ללמדנו האם באמת ילדים הם ברכה מנקודת האושר של הוריהם.
המחקר האחרון שקראתי פותח בסקירת המחקרים שנעשו ב – 30 השנה האחרונות. הנה הממצא המרכזי עליו מדווחים החוקרים: אין כל עדות לכך שילדים הם ברכה לפחות בהתייחס לאושר של הוריהם. כמעט כל מחקר מצא שזוגות נטולי ילדים יותר מאושרים מהורים עם ילדים. מחקר אחד מצא כי הפער באושר – בין זוגות עם וללא ילדים – הצטמצם לאורך שנים. אבל, אללי, הצמצום רובו ככולו נובע מירידת אושרם של נטולי הילדים ולא מהגדלת אושרם של בעלי ילדים.

מה כל זה שייך לכלכלה?

מאחר והקפיטליזם משגשג יש לכלכלנים בעיה במציאת נושאים מעניינים למחקר. למעט קומץ הזועם על גידול האי-שיוויון כמעט בכל המדינות – רוב הכלכלנים מתעסקים בזוטות.  הפן הכלכלי של אושר נראה תחום מבטיח.
המחקר, המתבסס על מיליון מדידות באירופה, מצא שאם מנטרלים את ההכנסה, מדדי האושר של בעלי ילדים נמצאו תואמים למדדי האושר של נטולי ילדים. הנה לכם הפתרון הכלכלי להורים לילדים: תנטרלו את ההכנסה שלכם.

זה לא כל כך מסובך ומגוחך כפי שזה נקרא. מה שהחוקרים מצאו, ולא לראשונה, הוא שהורים עניים (40% בעלי ההכנסות הכי נמוכות) עם ילדים הם הקבוצה הכי פחות מאושרת. הנטל הכלכלי של גידול ילדים גובה מחיר באושר.
לפני שאתם הולכים לקלפי להצביע בעד המפלגה שתאסור על זוגות עניים להוליד ילדים הנה עוד עצה: תולידו את ילדכם אחרי גיל 30 ולפני 40. במדדי האושר הגיל הזה הוא המתכון להצלחה.

ועוד עצה: יש בעיה עם נטולי ילדים, הם לא מייצרים את גורם הייצור העיקרי שיבטיח לכם הכנסה מפנסיה. ראו מה קורה ויקרה לסין עם מדיניות הילד האחד. אושר אולי אין בילדים, אבל לעושר לעת זיקנה צריך אותם.


שתפו: