הילדים של קהלת



נניח שאתם גרים בבניין רב קומות. יש אצלכם ועד בית שהוא הגוף הייצוגי של הדיירים אל מול חברת הניהול ששירותיה נשכרו לצורך תחזוקת הבניין וניקיונו. לא מכבר אחד הדיירים העלה הצעה לשינוי דמי ועד הבית. במקום תשלום לפי גודל הדירה יהיה תשלום לפי מספר הילדים באופן שככל שמספר הילדים גדול יותר כך התשלום יהיה קטן יותר. נכון, הסביר המציע, הילדים מלכלכים יותר את חדר המדרגות והמעלית. הם פוגעים יותר בדשא ובצמחיה – אבל מחקר חדש מצא שהממשלה מוציאה יותר כסף על קשישים ולכן יש להם יותר כסף לשלם לוועד הבית.


מה דעתכם? נניח עוד שאתם בעד ארץ ישראל השלמה, שעל כולה שולטת מדינה יהודית וארתודוכסית למהדרין (נקרא לזה מדינת בצלאל נתניהו). האם זה משפיע על דעתכם בעניין דמי ועד הבית? ואם אתם בעד מדינת איימן עודה בגבולות 67' איך זה משפיע על דמי ועד הבית?
אני כבר רואה כמה קוראים שאומרים לעצמם שאני מחרטט אף למעלה מהרגיל ומהמותר לבעל בלוג. אלא שהעניינים האלה עומדים ברומו של עולם.
לא מכבר פירסם "פורום קהלת לריבונות לאומית וחירות הפרט" (כן, נא לא לצחוק) מסמך בנושא הוצאות הממשלה בישראל ושמו "האם הוצאות הממשלה נמוכות בהשוואה בינלאומית והאם רצוי להגדילן". זו נתפסת כשאלה סבירה לחלוטין. משם המוסד המפרסם קל להבין שהוא מצוי במדינת בנימין סמוטריץ' – לפחות מבחינה רעיונית.

catch 22

כותבי המסמך, ניסן אברהם ומיכאל שראל, מסבירים כי השוואה בינלאומית אינה ענין של מה בכך. יש מדינות עם הרבה ילדים ויש מדינות עם הרבה זקנים. ומצאו חכמי קהלת כי מדינות מוציאות יותר כסף על זקנים מאשר על ילדים.
לפיכך, במדינות עם הרבה ילדים (ישראל, למשל) המשק כולו עתיד לצמוח, ולכן הן יכולות להגדיל את תקציבן. אבל, גילו החוקרים המלומדים, יש נטייה אצל ילדים להפוך לזקנים בעבור הזמן. לכן לישראל אסור להגדיל את ההוצאות הציבוריות כי אלה יגדלו מעצמן כשהילדים יזקינו. במדינות זקנות בוודאי שאסור להגדיל הוצאות כי יש הרבה זקנים. בסדרת הטלוויזיה Catch 22 שהפיק ג'ורג' קלוני לפי סיפרו של ג'וזף הלר יש מן הסתם תשובה חדה לדילמה דלעיל.

הדיון המטורלל הזה רלוונטי לוועד הבית. לגישת מדינת נתניהו כל עוד יש הרבה ילדים אז יש מעט הוצאות ציבוריות ולכן יש הצדקה שוועד הבית יגבה יותר ממשפחה של שני זקנים (שמקבלים יחסית יותר כסף מהממשלה) מאשר ממשפחה של שני הורים + 5 ילדים.
אם השתכנעתם אל תשכחו להצביע לימין בבחירות הקרובות. הגיע הזמן לקצץ בקיצבאות זיקנה שממלאות את כיסי הזקנים בכסף של הריבונות הלאומית.

שתפו: