המאזניים של פייסבוק



לפרופסור עומר מואב יש ביקורת על הליברה – המטבע הדיגיטלי שפייסבוק ושותפיה מתכוונות להנפיק בתוך כמה חודשים. ביקורת אקדמית על עניינים שברומו של עולם היא עניין מבורך. גם בגלל שהיא עוזרת ללמוד מאיזה גן ילדים הגיע הפרופסור.

ההתנגדות של מואב לליברה (מאזניים בשפת עבר) של פייסבוק מקורה בכך שמדובר בהדפסת כסף מצד אחד ומהפסדים הצפויים לממשלה – מצד שני. וכך זה עובד: פייסבוק "ידפיסו" ליברות וימכרו אותן תמורת שקלים (או כל מטבע אחר). הממשלות – מחשש לאינפלציה – ייאלצו להדפיס פחות כסף משלהן. וכך רווחי הדפסת הכסף יעברו מהממשלות (כלומר מאיתנו) לידי תאגיד פרטי. וזה פויה.

ימין חובב מונופול

וגם משעשע. הנה קם כלכלן ימני למהדרין ומתקומם על תאגיד פרטי (פייסבוק ושותפיה) שתתחרה בממשלה בהדפסת כסף. לפתע מתברר כי איש הימין הכלכלי המאוהב בתחרות "חופשית" מתקומם כאשר התחרות היא נגד הממשלה. או, במילים אחרות, הוא מאוהב במונופול ממשלתי לייצור כסף. למה מונופול ממשלתי בכסף ולא מונופול בייצור דירות? מואב בוחר שלא להסביר.
אני מניח, אבל לא בדקתי, שמואב גם יתנגד לפגיעה במונופול ממשלתי אחר: הצבא והמשטרה. הנה לכם צביעותם של אנשי הימין החדש/ישן המתברברים על כלות נשמתנו בענייני "תחרות". כשזה מגיע לכסף וצבא הם אנשי שמאל אדוקים. פתאום תכנון מרכזי הוא יעיל. אנחנו חיים בעולם מחשבתי נפלא.

הבלוף של פייסבוק

ומה לגופה של הליברה?
פייסבוק נימקה את המהלך המתוכנן בין השאר כי הוא יאפשר למיליוני אנשים נטולי מערכת בנקאות מודרנית לבצע עיסקאות. מה שכמובן הוא שקר זול. יש היום אפליקציות תשלומים שרווחות דווקא במדינות אפריקה העניות. אין לי ספק שקפיטליזם יעיל במיוחד בתחום הכסף. אם יש לך – תהיה לך דרך לבזבז עם או בלי בנקים.
מה גם שאם היה ממש בטענה אז למה צריך ליברה? מה רע בשקל/דולר/יורו ושאר מטבעות. מדוע צריך להמציא מטבע חדש?
 פייסבוק מסבירה כי הליברה "תוצמד" לסל מטבעות כדי לשמור על יציבותה. פייסבוק יכולה לספק את האיטריה הזו לכל העולם למעט לישראל. הרי אנחנו חיינו לא מעט שנים (1986-2005) עם שקל צמוד ל"סל מטבעות". זה לא עשה אותו יציב. ותתארו לעצמכם אם בסל של פייסבוק יוכנס גם המטבע של ונצואלה.....
לפייסבוק יש עוד המצאה מעניינת. היא לא תשלוט בליברה. מי כן? ועדה! וואו, זה באמת יפתור את הבעיה. כי, כידוע, בכל בנק מרכזי יש "ועדה מוניטרית". ואולי אפילו בוונצואלה....., אז?

הקומבינה

אם כך מה הסיפור סביב המאזניים של פייסבוק?
תחשבו רגע על השילוב בין המידע שפייסבוק אוגרת מכל קשקשני הרשת, יחד עם המידע האישי שיש לה משליטה בווטסאפ, יחד עם המידע הפיננסי שתאגור אם נשתכנע להשתמש בליברות במקום בשקלים/דולרים. כאן קבור הכלב. היום המידע הפיננסי נמצא בבנקים והם – כרגיל – שומרים על הסודיות הפיננסית שלנו, ואין להם מושג אם אנחנו בעד ביבי או נגדו.
אבל פייסבוק לא רק יודעת את יחסנו לביבי, אלא גם לטויוטה לשיר האחרון של מדונה את גילנו ומיננו ואם אנו מתכננים חופשה בצרפת, וכמה ליברות קנינו ומתי – המידע המשולב הוא שם הקומבינה.

למתעניינים: יש פתרון לנזקי המטבעות הדיגיטליים ובמיוחד הליברה. שמס הכנסה בכל מדינה יגדיר רכישה של מטבע כלשהו – למעט המטבע המקומי - כהשקעה חייבת במס. זה גם יעזור לניהול מדיניות מוניטרית.


שתפו: