יומולדת נפשע



הבה נעשה תרגיל מחשבתי. עקב האינפלציה הנמוכה (ביוני מדד המחירים לצרכן ירד ב 0.6%) מחליט הבנק המרכזי לעודד את הפעילות הכלכלית במשק. מכיוון שהריבית – הפחתתה היא כלי עידוד מקובל – קרובה לאפס מחליט הבנק על ריבית שלילית.
זה אומר שכל מי שמחזיק יתרות כסף בבנק ישלם לבנק ריבית – הנקראת שלילית – במקום שהבנק ישלם ריבית למפקיד הכסף.

עד כאן ההנחה בבסיס התרגיל המחשבתי. ועכשיו שאלה בתרגיל: מה יקרה לשיעורי הפשיעה? מישהו מרים יד בכיתה ורוצה להשיב? הנה פתרון בית הספר: שיעורי הפשיעה יעלו כי הציבור ימשוך את כספו מהבנקים ויחזיק מזומן או בבוידעם בבית או על גופו. כך וכך יגדל התמריץ של הפושעים לשדוד – והנה ההסבר לעליית שיעורי הפשיעה. מכיוון שהממשלה תנסה להיחלם בפשיעה הגוברת יהיה גם מחיר ציבורי לאלימות כלפי בני האדם. האם המחיר הכולל – הפרטי והציבורי – מצדיק את הפחתת הריבית?

מי נאנס

מי שחושב שאני מתעסק בדבר הבל לא מכיר את נפש הכלכלן. וכך חברו כמה כלכלנים למחקר שבדק את תרומת הנפגעים מאלימות לפשיעה. נכון, מקובל לומר שנפגעים לא אשמים. מי שאשם הוא השודד, האנס והמכה. אלא, וזה קורה לא פעם במשפטי אונס, עורך הדין של הנאשם באונס מחפש איך להאשים את הנאנסת בהתנהגות מפתה. חברות ביטוח דורשות מבעלי מכוניות להתקין קודן כי בהעדרו הם תורמים לתמריץ לגנבי רכב. וכך גם עם החובה להתקין אזעקה בבתים.
הוא שנאמר: כולנו אשמים. המיעוט אשם כשהוא שודד וגונב ואונס והורג. והרוב אשם שלא נקט בצעדים למניעת הפשע.
איך יודעים שזה נכון? בשביל זה יש כלכלנים. במחקר הנוכחי הם עלו על רעיון מהפכני. כידוע צריכת אלכוהול מופרזת נמצאה קשורה סטטיסטית עם שיעורי פשיעה. אבל זה מסביר רק את התנהגות הפושעים. מה בדבר התנהגות הנאנסות? מה עושה אלכוהול לנאנסת, ומתי?

21 ולא בקלפים

החוקרים אספו מידע על כל פשע מדווח בשמונה ערים בארה"ב (סן דייגו, סנט לואיס, דנבר, דאלאס, יוסטון, קנזס, שרלוט ומילווקי) והצליבו אותו עם תאריכי יומולדת של הפושעים והנפגעים. וראו זה פלא שיעורי הפשיעה קפצו בדיוק ביומולדת 21 של הקורבנות, שהוא – בערים שנבדקו – הגיל שממנו ואילך מותר לקנות אלכוהול. היומולדת הזה הוא מפגע חברתי לאנסים ולנאנסות. שימו לב: נאנסות בגיל 20 ו 22 בשיעור קטן בהרבה מ – 21.

החוקרים מצטלבים ואומרים שהממצא אינו מעיד על אשמתן של הנאנסות בגיל 21. חס ושלום. הם מציעים שורה של מהלכים לקראת הגיל הנפשע שידריכו את המועדים להיפגע איך להקטין סיכונים. כמו מנעול על הדלת למנוע שוד, למשל.

ואני מציע, מניסיון בבתי מלון באירופה ששם אין חדר מספר 13, לבטל את יומולדת 21 – ולדפוק את הסטטיסטיקה.
אפשר גם לקחת את המימון הציבורי מאוניברסיטת פנסילבניה ואורגון ובכך לחסוך חשמל ונייר למי שמדפיס מחקרים.
ואפשר – הכי טוב –לבטל את הגיל המינימלי לצריכת אלכוהול. או אז נאתר את הפושעים בגיל שנה, נטמין אותם במוסדות המתאימים לחינוך מחדש, ונמנע כליל את הפשיעה.

שתפו: