הוועדה לשיפור הבורקס


מתחילות השיחות, מתחילות, במילמול חרישי 
עובר חודש אחד, השיחות נמשכות 
עוברים שני חודשים, בראש חודש שלישי מודיעים: 
בקרוב ימשכו השיחות, ימשכו השיחות 
נתן אלתרמן

נא להכיר: אמיר ירון - יו"ר, אנדרו אביר, ראובן גרונאו, צבי הרקוביץ ומשה חזן – חברים. אלה הם חברי הוועדה המוניטרית של בנק ישראל והם מתכנסים לפחות אחת לחודש לדון בשאלה הקשה: להעלות/להוריד/להשאיר את הריבית. זו עומדת היום על 0.25% וסביר מאוד שאתם לא מכירים אותה כי אף אחד לא ייתן לכם הלוואה בריבית הזו. ואף בנק גם לא ייתן לכם ריבית כזו עבור יתרות זכות בחשבון עובר ושב.

ביום השני האחרון של כל חודש מתאספת חבורת הריבית לישיבה "מכרעת" ובסופה יוצאת הודעה על הבשורה מפי הוועדה. השבוע פירסם הבנק המרכזי דין וחשבון על הדיונים שהתנהלו שם ובסופם – ברוב של 4 נגד 1 – הוחלט שלא לשנות את הריבית. אנחת רווחה נשמעה בבית ישראל וקולה כצפירת ארגעה.

יכול האדם התם להרים גבה ולתהות מה הטעם בדיון על ריבית שאיש לא משלם ואיש לא מקבל. מה פשר הדיון – שבו השתתפו גם אדי אזולאי, אורי ברזאני, יואב סופר, מישל סטרבצ'ינסקי, דניאל נתן ואסתי שוורץ – על מה שאינו קיים? יש הטוענים שהרוגאלעך בבנק ישראל הם שופרא דשופרא, ויש הגורסים שהבורקס מחדדים את המחשבה, והכל מסכימים שהקפה די מחורבן, אבל זה מה יש.

יש פנים לכאן ולכאן

ובכל זאת? אני מודה בחולשתיי: אני קורא את הדו"חות של הישיבות האלה. הם ממש נורא משעממים. ולא, חס וחלילה, שהעניין אינו חשוב. אלא שכל הדו"חות שקראתי דומים אחד לשני כאחים תאומים. מה שאופף את הדיון הוא אי בהירות. לעולם לא ברור היכן נמצאים ולאן הולכים. מצד אחד יש גידול ב...ומצד שני יש את.....הבעיה בתקציב. ומכל הצדדים גם יחד יש אי בהירות הנובעת מאי וודאות. ועל אף המצב העכור הזה הדיון לרוב מסתיים בכך שמחליטים שלא לשנות את הריבית ובמקרה חמור שבחמורים – המתנגד הבודד הדליק אורות אדומים והפעיל צפירה עולה ועולה – יעלו את הריבית ברבע אחוז. והמספר הזה – אל ייקל הדבר בעיניכם: הוא הכפלה (גידול של 100%!!!) בריבית - למספר חדש ששוב לא תמצאו בנק שייתן לכם הלוואה הנושאת את הריבית הדרקונית שנקבעה או תיקבע אם יגיע יום הדין.

שיפור הבורקס: דיאטה

יום הדין, טורחים ומסבירים, סביר שיגיע. או שלא. כי הוא יגיע אם ייפסק הייסוף. אבל הוא לא יגיע כי בנק ישראל שולט אם יהיה ייסוף. אז או שכך או שלא כך. תלוי. נראה.
בבלוג הזה אוהבים לתת עצות מועילות למען הסדר הציבורי ובמיוחד לשמירת מסגרת התקציב – עניין שבו בנק ישראל מוטרד מאוד והוא מוקד לעוד אי וודאות וכאבי בטן מהבורקס. וההצעה היא שהפורום המאוד מכובד הזה יתכנס רק כאשר שלושה מחבריו יבקשו לשנות את הריבית. ועד אז יחסכו את הוצאות הוועדה המוניטרית שמרוב תהיות על המצב הלא ברור גורמת לעצירות גדולה אצל משתתפיה וקוראי דו"חותיה.


שתפו: