הזוג הקטלני



מהו שיעור מס ההכנסה השולי שאתם משלמים? אני מעריך כי 80% מהקוראים ו – 95% מהאוכלוסייה לא יודעים את התשובה לשאלה המאוד אישית הזו. אולי בערך רבע ממשלמי המס יודעים את שיעור המס הממוצע שהם משלמים. אבל מתברר שהמס השולי קטלני.
עמיר פרץ (העבודה) וזוגתו הפוליטית אורלי לוי (גשר) פירסמו לא מכבר תכנית כלכלית-חברתית – מעין מצע לזיווג הזה - ובו נכתבו מאות שטויות (למשל, פטור ממע"מ על כ – 100 מוצרי יסוד) וטיל ק"ק (קרקע –קבר) אחד בצורת מס הכנסה שולי של 65% על מי שהכנסתם החודשית עולה על 54,000 שקל לחודש. מדוע ק"ק? כי המומחה לנקרופיליה של עיתון "הארץ" פסק שההצעה "תקבור סופית את השמאל", ודעות דומות נמצאו – איך לא – גם ב"ישראל היום" לתפארת מדינת כל ימיניה.


אף על פי שההכנסה הממוצעת (לשנת 2017) בעשירון העליון היא 45,550 שקל לחודש פוסק המומחה כי שיעור המס המוצע יחול על כל העשירון – 420 אלף מועסקים. הנה לנו מומחה לנקרופיליה פוליטית שנכשל במבחן בחשבון בכיתה ה'.
הטיעון העיקרי של הימין הכלכלי הוא, כמקובל, שבאף מדינה אין שיעור מס שולי כזה. אם אני זוכר נכון באף מדינה לא היתה מצוות "לא תרצח" לפני שמשה ירד עם הבשורה הזו מהר סיני. לפי הבנתי אין מדינה בעולם עם שיעור סטארט-אפים לנפש כמו ישראל. לפי חוכמת המומחה צריך להקטין את התופעה מחשש לחריגה מהממוצע. לידיעת חכמי ההשוואות: ישראל ממש בתחתית ב"נטל מס הכנסה"(לוח יח' 8). אבל לא יפה לבלבל את מומחי הימין עם עובדות והיגיון.

המס השולי אצל העשירים

מי הפסיכי שיסכים לעבוד כאשר המס השולי יהיה 65%?  כל הלא-פסיכים ייקחו את הרגליים ויברחו. ההכנסה הלאומית תקטן, תקבולי המס ייקטנו. רמת החיים תרד. זו התזה מהימין.
זה בדיוק מה שנאם שר אוצר בשם בנימין נתניהו לפני 16 שנה (אביו הרוחני היה הכלכלן האמריקאי ארתור לפר). ולכן נקבע אז מס שולי של 47%.
מי משלם 47%? מי שהכנסתו החודשית עולה על 42,030 שקל לחודש. ואם הנעבעך הזה משתכר מעל 54,130 לחודש, הוא משלם מס שולי של 50%. ואני יודע את זה כי כך כתוב בתקנות מס הכנסה.

טוב שיש תקנות ועוד יותר טוב שיש מציאות. כמה משלמים בפועל מס שולי של 50%? בשביל המציאות יש את דו"ח הכנסות המדינה שעודכן לנתוני 2017. בעשירון העליון – הכנסה ממוצעת של 45,550 שקל לחודש - משלמים בממוצע מס של 25%. מדהים איך עשירון כל כך עשיר משלם כל כך מעט מס ממוצע.
נדהמתם? נעבור למאון העליון. זה הכולל 1% מהמבוגרים והכנסתם הממוצעת היתה 145,228 שקל לחודש. מוכנים לנחש מהו המס הממוצע שהם משלמים? ניחשתם? נהדר: 34.6%.

הנס המיסויי

עכשיו הבה נעשה תרגיל במתמטיקה כיתה ד' כדי שגם המומחה אולי יבין. ברור שהמאון העליון משלם מס שולי של 47-50% על כל ההכנסה שלו שמעבר להכנסה הממוצעת בעשירון. ההפרש בהכנסה הוא בערך 100,000 שקל. וזה אומר – לפי תקנות מס הכנסה – שעל התוספת הזו הם משלמים 50,000 שקל מס לחודש. ובסך הכל כל חבר במאון העשיר אמור לשלם בממוצע מס הכנסה של 65,760 שקל לחודש.
ובמציאות? הנישום הממוצע במאון משלם 53,391 שקל כמס הכנסה. ההפרש הזה יותר גדול מההכנסה הממוצעת ברוטו של כלל האוכלוסייה הבוגרת והוא 150% מהנטו הממוצע של כל האוכלוסייה.

איפה הכסף?
גם לזה יש תשובה. אבל קודם לכן מילה קטנה על המקרו של המעשייה המיסויית הזו. ההפרש בין המס השולי של 50% לבין המס שנגבה בפועל הוא 6 מיליארד שקל לשנה. זה כסף ענק שלא מגיע לקופה הציבורית.
אז איפה הכסף? הוא מונח בגלוי תחת שני פנסי רחוב, הקרואים "שיעורי מס מופחתים" ו"רווחי הון". בעוד שבאוכלוסייה הממוצעת ההכנסות מהסעיפים האלה מהווים בערך 1% מההכנסה, אצל המתגוררים בעשירון העליון ההכנסות האלה מהוות 35%. ואילו אצל המאון העליון 58%.

הנה כמה מסקנות ממעשיות מס הכנסה:

א.   גם אם פרץ הקטלני יהיה ראש ממשלה ויפעיל את תכנית מס ההכנסה השולי שלו – העשירים הגדולים ישלמו מעט מאוד מהתוספת. הם מתפרנסים מהכנסות הון ושיעורים מופחתים.
ב.    לפרץ את לוי מוצע להגיע למס של 50% בפועל לפני שקופצים ל – 65%. איך? לבטל את כל הטבות המס למשתכרים מעל 54,000 שקל לחודש. זה יכניס יותר כסף לקופת המדינה מהעלאת המס השולי.
ג.    סקר אמריקאי – שונאי מס מוצהרים – בדק את נכונות משלמי המס לגביית מס סוכר שכל הכנסותיו ייועדו למאבק בהשמנת יתר. רוב מוחץ היה בעד. להסתכל רק על המס, ובמיוחד על המס השולי זה קשקוש אידיאולוגי. תן לתושבים תמורה ראויה – והכל מסתדר.
ד.    ותודה לזוג הקטלני שסוף סוף מכניס תוכן לבחירות האלה. רק חבל שפרץ הודיע כי יתמוך בממשלת נתניהו אם תקבל את "תכנית המאה" של טראמפ – שאת תוכנה הוא כלל לא יודע. ושכח להתנות במימוש המעשייה המיסויית.  ללמדנו שגם בלכאורה שמאל הקשקשת רוחשת.




שתפו: