טיפ - טיפה


"אנו משלמים מס זה בידיעה שהוא לא צודק וסחטני.
 ובכל זאת אנו מסתלקים עם כאב בלב
 אם אנו חושבים שהיינו קמצנים" (מרק טוויין)

במילים האלה נפתח מחקר משעשע על מי וכמה משלם טיפ. מתברר שהעניין הזה נטחן לא מעט בידי חוקרים. היו זמנים שבכמה מדינות בארה"ב המנהג נאסר. והיתה גם תנועה פוליטית נגד הטיפ שהגיעה לשיאה לפני כ – 100 שנה. אלא שהמנהג נפוץ. אני לא ראיתי מישהו שמבלה במסעדה ולא מעניק טיפ. היה מי שמנה 33 ענפים בהם "נהוג" לתת טיפ. ובקיצור: הטיפ כמרקחה.
החוקרים העכשוויים נעזרו ב"מדגם" של 40 מיליון (!) תצפיות על נוסעים שהשתמשו בשרות המוניות של "אובר" במהלך קיץ 2017. הנה הממצאים העובדתיים העיקריים:
א.   בממוצע ב- 16% מהנסיעות באובר ניתן טיפ.
ב.    60% מהמשתמשים בשרות לא נותנים טיפ כלל.
ג.    מבין אלה שכן נתנו טיפ רק 1% עשה כן בכל נסיעה.
ד.    הטיפ הממוצע הוא 3$. אם לוקחים בחשבון גם את הנסיעות בהן לא שולם טיפ, הממוצע יורד לחצי דולר.
ה.   הגורם העיקרי במתן הטיפ הוא תחושת הנוסע (הביקוש) ולא טיב הנהג/ת (הצע).
ו.     גברים שנותנים משלמים בממוצע 23% יותר מנשים.
ז.     נשים נהגות מקבלות טיפ גדול יותר מגברים נהגים.
ח.   נהג/ת שמאיץ, בולם ונוהג מהר מקבל/ת פחות.

הבלוף הישראלי


לא מיותר לציין כי לפחות בישראל, ולפי בדיקות שערכתי, מרק טוויין צודק. הטיפ אצלנו לרוב (יש מעט יוצאים מהכלל) הוא בלוף. הנוהג במסעדות בישראל הוא שכל הטיפים נאספים יחד ומהם מנכה בעל העסק שכר מינימום שאותו הוא משלם בנפרד לעובד. יוצא מזה שמי שנותן טיפ משלם את שכר העובד בעוד שהמעסיק משלם שכר אפס (אבל מוציא תלוש משכורת בגובה שכר מינימום). זו הונאה קולוסאלית. לכאורה העובד מקבל את מלוא הטיפ. למעשה הוא מקבל רק את החלק של הטיפ שמעבר לשכר המינימום.

אם כך מדוע הנוהג בישראל כל כך נפוץ? הרי הישראלים ידועים כמי שהזולת שווה בעיניו פחות מקליפת שום. ראו איך אנחנו עומדים בתור. איך אנחנו צופרים. איך חברי הכנסת שלנו מדברים. נחמדות וסובלנות אינם חלק מההוויה כאן.


אז מה כן? יסלחו לי חובבי הקפיטליזם אבל ההסבר שלי הוא שמדובר בתשלום העברה בין-דורי למעמד הבינוני +. רוב המלצרים הישראלים הם ילדים של רוב הסועדים ולעיתים בני משפחה בקירבה שונה. כשאנחנו נותנים טיפ אנחנו מצ'פרים את מי שבהסתברות גבוהה בא מרקע דומה לנו, ובטוחים שאחרים עושים כן למען ילדינו הסטודנטים, חיילים בחופשה ודומיהם. במוניות אובר הסיכוי לפגוש את הסטודנט מהמשפחה הוא.....אפסי. חצי דולר בממוצע.....



שתפו: