ההונאה



בנימין נתניהו אמר פעם (*) כי הוא זוכר בילדותו את ה"כלניות" מסתובבים ברחובות ירושלים. ה"כלניות" אינן הפרח כבד התנועה אלא חיילי בריטניה עם כומתות אדומות ששיטרו כאן עד לתום המנדט ב 1948. סיפור חביב אלמלא העובדה שנתניהו לא נולד בטרם יצא אחרון ה"כלניות" את הארץ.
הונאה? סתם טיפשות של רברבן? שקר והונאה הם חלק מהחיים. כל מצביעי נתניהו או שלא מכירים את הסיפור או שחושבים שמותר לו לשקר – "לא היה כלום....וגו'" למשל. פוליטיקאים הם שקרנים מדופלמים ואנחנו סולחים. אך איך תגיבו אם תפקידו בבנק 1000 שקל ולמחרת תמצאו כי בחשבון הבנק שלכם יש רק 600, מבלי שנעשתה פעולה אחת?


זה סיפור אחר.

הנה, על כן, סיפור אחר ולדעת מספריו אמיתי ובדוק לחלוטין.
היו ימים שבהם משק בית שביקש לחסוך עשה כן ב"תכנית חסכון" בנקאית שם הופקד כסף שצבר ריבית ידועה ובטוחה. בנפול הריבית, והיום היא קרובה לאפס, החוסכים פנו ל"שוק ההון". בבורסה נסחרות מניות ואגרות חוב. אבל לך תדע האם סדרה ג' של אג"ח של "מחשבים בע"מ" עדיפה על סדרה ד' של אג"ח של "ניקיון ביתי בע"מ" שמשווקת שורה של מותגי נוזלים לניקוי כביסה. בשביל זה יש יועצי השקעות שאמורים לסייע במשימה.

המומחים מדברים

מאיפה הם יודעים? לרובם אין מושג קלוש כי מעולם לא פגשו באגרת חוב כלשהי. אבל הם מקבלים דו"חות של חברות המתמחות בפרנסה הזו. החברות האלה נותנות ציונים. הציונים האלה משקפים את הרווח הצפוי ואת הסיכון מנייר ערך כלשהו. לכן כאשר אנחנו פונים ליועץ השקעות הוא מקשה עלינו בשאלות על הזמן שבו נחזיק במניה או באגרת החוב? מהו הסיכון שאנחנו מוכנים לקחת? וכיוצא באלה קושיות.
או אז הוא מתאים לחוסך/משקיע "תיק" ניירות ערך על פי הציון. אלה, ובכל העולם, כתובים בלטינית.  AAAהוא הציון הגבוה ביותר. אחריו יבוא AA ואחריו A ואחריו BBB וכך הלאה.

Morning star היא אחד התאגידים המוערכים ביותר בתחום מתן הציונים הפיננסים. אם התאגיד הזה מוריד ציון לאגרת חוב מסוימת דינה ליפול. הציונים של התאגיד הזה נחשבים לדבר החזק ביותר בשוק. זו אמורה להיות ההגנה שלכם על הכסף.
מהיכן Morning star אמור לדעת על תאגידים אחרים שמוכרים אגרות חוב? על פי חוק על כל מי שמוכר מניות או אגרות חוב הנסחרות בבורסה לדווח פומבית על מה שקורה אצלו.

המציאות המדומה

המידע הזה חיוני במיוחד לגופים מסוג קופות גמל וקרנות נאמנות שבהן יושב כמעט כל החיסכון הפיננסי הישראלי. אלה מדווחות מדי חודש לכל חוסך מה קורה עם הכסף שלו.
בעולם נטול הונאות הדיווח של קרנות הנאמנות וקופות הגמל על הנכסים בהם הושקע כספנו צריך להיות זהה לציוני הנכסים האלה אצל – במקרה הזה – Morning star. כרגיל הדיווח אמור לכלול מידע כזה: 50% מהכסף מושקע באגרות חוב עם ציון AAA עוד 20% באגרות חוב A וכך הלאה.

החוקרים בדקו אם זה נכון. מתברר כי בשליש מהמקרים בארה"ב היו "טעויות" בדיווח לחוסכים. 1% מהטעויות היו מהסוג שהם דיווחו על אג"ח מסוג A בעת שבפועל הוא היה עם ציון גבוה יותר. ב – 99% מהמקרים הטעות היתה הפוכה. הם דיווחו שהכסף שלכם יושב על אג"ח עם ציון AA  ובפועל – ב – 2018 - החזיקו ערימה של זבל.

מה שנקרא הונאה.

השאלה המתבקשת: יש אמריקה בישראל?

נ.ב. אם יועץ ההשקעות שלכם הציע לכם, והסכמתם, להגדלת ה"חשיפה" לחו"ל, יתכן ואתם מזמן בצרה הזו.
(*) אחד מקוראי הפנה תשומת לבי כי נתניהו לא אמר את המיוחס לו בעניין הכלניות. על כך אני מתנצל. על "אין כלום וגו'" אין ספק ששיקר גם למהדרין.


שתפו: