א גנץע מייסע(*)



זה לא קורה כל יום שלפוליטיקאי ישראלי יש הזדמנות לומר משהו על תוכן העניינים. כבר שנים, הודות לבנימין נתניהו וחבר מרעיו, שאין אצלנו דיון פוליטי של ממש. הכל נסוב על האיש, אישומיו, משפחתו ועניינים שכאלה שכמובן אינם זניחים אך בכל זאת יש כאן – פה ושם – איזה עניין פוליטי לענות בו.
אבל זה קרה לבני גנץ בשבת האחרונה. הוא היה הנואם המרכזי באזכרה ליצחק רבין.

 האיש שמבקש להיות ראש ממשלתנו היה יכול לדבר על "מורשת רבין", עניין מפוקפק בפני עצמו. אבל זו נקודת התחלה טובה. רבין, נזכיר למי ששכח, נבחר בזכות "נשבור להם את העצמות". כלומר בניגוד ליצחק שמיר שהיה כידוע איש רך לב, חובב שירה ערבית ואוהב פלסטינים, גמיש מבחינה פוליטית. רבין, לעומתו, גילה שנפש הערבי קשורה בעבותות עזות לעצמותיו, ושאם הוא, רבין, ישבור להם את העצמות הם יאהבו את הכיבוש הנאור ויתנהגו יפה. לא כמו, למשל, כמה תושבי עזה הנוהגים לשלוח לנו רקטות כשי לחג.

זאת לא כל המורשת. רבין היה האבא של הסכם אוסלו שהוא, כידוע בחוגי הימין, המכשיר שבעזרתו פלסטינים מתנכלים לישראלים כמו, למשל, תושבי יצהר לחיילי משמר הגבול. אלמלא אוסלו כל זה לא היה.

שמעון ויצחק מתנשקים

הנה, על כן, שני עניינים מרכזיים היכולים להירשם כ"מורשת רבין". זאת בניגוד, למשל, לנושא השנאה. מי שחי כאן באותם ימים זוכר את אהבת יצחק לשמעון ואיך הם היו מתחבקים ומתנשקים כאשר אף אחד לא ראה. כי כאשר אחרים היו מסתכלים, הטינה, אפילו שנאה, היתה מבצבצת מכל משפט.
אבל גנץ בחר לדבר על שנאה. החלום שלו הוא שבשנה הבאה, כשיהיה ראש ממשלה, הוא ונתניהו יעמדו שלובי יד באזכרה לרבין כמו שיצחק ושמעון היו כאשר חתמו על הסכם אוסלו. זה – יד לוחצת יד – הנושא שעליו בחר המועמד לדבר בו.
ובכל זאת יש תהיה: זה באמת חשוב? לשלב ידיים עם נתניהו? זה הנושא בהא הידיעה של הפוליטיקה הישראלית? הנה דעתי הלא-מלומדת: זה חנטריש.

בנג'מין ואיסמעיל אחוקים

מה, בכל זאת, דעתו של גנץ על מדיניות "שובר העצמות"? זו מדיניות טובה? הנה אצל נתניהו מתכנס מדי שבוע "קבינט בטחוני". תמיד יש שר או שניים שמציעים "לשבור לחמאס את העצמות" כלומר לממש את מורשת רבין. ובנימין נתניהו ממש לא משתכנע, בינתיים. כלומר הוא בכלל בעד לשמור על החמאס חי וקיים ותוסס. גם אם מדי פעם עפות כמה רקטות על שדרות. ועכשיו, מר גנץ, לקושייה המתבקשת: אתה בעד העמדה של ליברמן (עצמות שבורות) או בעד העמדה של נתניהו (החמאס כבעל ברית נגד הסכם מדיני)? אין מקום מתאים יותר מככר רבין כדי לפרסם בציבור את עמדתך, הרי לבטח יש לך עמדה בעניין, לא? אתה היית יכול לומר שאתה בעד לשבור להם את העצמות אבל בנוסח רבין – ששבר, אבל קצת. או שאתה בעד לכבוש את עזה ולהמליך עליה את שר התחבורה, מר סמוטריץ', שיפתור את העניין באמצעות תערובת של התנחלויות וטיהור אתני .

יש שתי אפשרויות בעניין הזה. האחת, שיש לך עמדה סודית וחדשנית שאסור לגלות אותה לפני שתיפגש בחשאי כראש ממשלה עם איסמעיל הנייה.

השנייה, שאין לך עמדה. לא בעניין הזה ולא בכל נושא אחר. אתה בסך הכל ביביסט נטול פרנויה, שרה ויאיר. הגיוני לחשוב כך אם מה שחסר לך בחיים זה לשלב ידיים עם נתניהו בעצרת הבאה. לא כן?

(*) השיבוש ביידיש מכוון. ועם יודעי היידיש הסליחה

שתפו: