חלם זה כאן



חלם היא עיר במזרח פולין. לא הייתי בה אבל אלה שהיו מדברים בשבחה. בתרבות היהודית אמנם מספרים על רבנים גדולים (מישהו פגש אי פעם רב קטן?) אבל אם יש עיר שהיא מוקד ספרותי לטיפשות – חלם היא. ולפי מידע עדכני היא השריצה בניין או שניים בירושלים.

החל מהחודש מחיר החשמל לצרכן הביתי (ללא מע"מ) הוא 40 אגורות לקילוואט. בהשוואה למדינות עשירות זה מחיר יחסית נמוך. זה הישג לא מבוטל בהתחשב בזה שמחיר הגז הטבעי המשולם בידי חברת חשמל גבוה – ועל כך תודה לבנימין נתניהו, האבא של "מתווה הגז" - מהמחיר של גז במסחר חופשי. אבל, כך מומחים לדבר תחרות חשמלית, המחיר מוכרח לרדת כי יצרני חשמל פרטיים באמצעות גז לא כפופים למחיר הזה. יהיה שמח במשק החשמל וזה רק עניין של זמן.

מחיר החשמל נקבע על ידי רשות החשמל ולא על ידי חברת חשמל. רשות החשמל היא גוף ציבורי. בעבר הרחוק מחיר החשמל הותאם לעלויות חברת חשמל. אלא שזה זמן רב המחיר לא קשור לעלות הזו. אלא שהקשר הזה, כלומר העדרו, לא תופס למקרה אחד והוא כאשר רשות החשמל מחייבת את חברת החשמל בעלות מסוימת.
כך, למשל, לפני הרבה שנים נפסק כי על חברת החשמל להתקין על כל עמוד המחזיק כבלי חשמל שלט אזהרה מפני סכנת התחשמלות. לכאורה סכום זניח של 30 שקל לכל שלט כזה. אבל עם מאות אלפי עמודים – מחיר החשמל קופץ.
וזה נוגע לסיפורנו היום.

חשמל משמש

אין חולק על כך שגז טבעי הוא מקור אנרגיה מוצלח יותר מפחם שהשימוש בו מהווה עדיין כ 30% מהייצור של חשמל. אבל גז טבעי מתגמד מול חשמל סולארי, כלומר חשמל המיוצר מחום השמש. ואליו מצטרפים – לאו דווקא בישראל – חשמל מגלי ים ורוח. החשמל הזה זול להפליא ומה שחשוב עוד יותר – לא מזהם.
מה גם שישראל נמנית על המדינות שהתחייבו לצמצם פליטות של דו תחמוצת הפחמן – CO2 . וגז טבעי הוא מזהם רציני במובן הזה של המושג. לפיכך רשות החשמל עוסקת זה שנים בעידוד הייצור של חשמל סולארי. בישראל יש אולי מחסור בתבונה אבל יש שפע של שמש. וחצי המדינה היא מדבר. יש כאן קרקע פורייה לגידול פאנלים שקולטים שמש ומשריצים חשמל.

מדי זמן מקיימת רשות החשמל מכרזים לאספקת חשמל סולארי לרשת החשמל. במכרז האחרון התקבל מחיר של 14 אגורות לקילוואט. אם כל החשמל במדינה היה מיוצר מהשמש היינו יכולים להגיע למחיר חשמל שהוא בערך מחצית המחיר הנוכחי. כמו שאומרים: גם יפה וגם אופה. יש להניח כי כאשר הספק החדש יפעיל את השדה הסולארי, רשות החשמל תפחית את מחיר החשמל שמשלם הציבור.
עד כאן הכל סביר.

שמש מהבית

ראתה הרשות כי טוב השמש מהפחם ומהגז והחליטה לתת אפשרות לכל בניין בישראל עם גג חשוף לשמש להקים מתקן לייצור חשמל (עד הספק מסוים). זה רעיון מעולה שאפשר להחיל אותו גם על כל כבישי ישראל שמעליהם יוקמו גגות לייצור חשמל. ואם גם נמצא מצבר זול, כך הפנטזיה האקולוגית, אפשר יהיה לטעון מצברים ביום שיפלטו חשמל בלילה – וחסל סדר תחנות הכוח עם דלק מזהם.
אלא שחכמי ירושלים חשבו אחרת. רשות החשמל דנה בעניין והחליטה כי כל בית כזה שייצר חשמל יוכל למכור אותו במחיר של 48 אגורות. ואם אתם מתעניינים בפרויקט – תרשמו אצל הרשות כי זו מאיימת לסגור ההרשמה בחודש יוני הבא עלינו לטובה.

חשמל בחלם

מאיפה צץ המחיר הזה? מדוע חשמל סולארי הנקנה היום ב – 13 אגורות מזנק ל 48 אגורות כאשר מקום הייצור הוא הגג בבית שלנו? אם זה נראה לכם פתרון חלמאי תחכו לפיסקה הבאה.
לרשות החשמל אין כסף. היא לא קונה חשמל ולא מוכרת חשמל, ואפילו מצבר לא פיתחה למימוש הפנטזיה האקולוגית. אבל יש לה היכולת לחייב את חברת חשמל לקנות ולמכור במחירים שהיא נוקבת. עכשיו נראה מה קורה: כל בית ישראלי עם פאנלים על הגג ימכור חשמל לחברת החשמל במחיר 48 אגורות לקילוואט. חברת החשמל תחוייב לקנות אותו, ותוכל למכור אותו במחיר 40 אגורות לקילווט. עיסקה מצויינת, ישר מסיפורי שלום-עליכם.

התוצאה הצפויה: מכיוון שמכריחים את חברת חשמל להתנהג כמטומטמת, בסופו של דבר רשות החשמל תעלה לנו את מחיר החשמל מ – 40 אגורות ל- 40+++ אגורות לקילוואט, להפתעת כל חכמי חלם.
רציתם מדינה יהודית? קיבלתם מדינה חלמאית. 








שתפו: