שב"כ מול שב"ק




מדוע קראו אבותינו לילד בשם שרות ביטחון כללי (שב"כ) ולא סתם שרות ביטחון (ש"ב). מכיוון שהם היו נורא חכמים, ואף הקימו מדינה. יש גירסה ולפיה הסיבה היא שהמעקב אחרי קומוניסטים – מה שעשה השב"כ בשנות ה 50' של המאה הקודמת - לא היה באמת עניין של ביטחון, אלא של יריבות פוליטית. ויש גירסה שהסיבה היא שמרוב חוכמה הם ראו פני עתיד וידעו שהקורונה בא תבוא ואז השב"כ (שלרגע ייקרא שב"ק) יעשה – סוף סוף – משהו לטובת תושבי המדינה.

העניין הזה עלה אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התיר לשב"כ למצוא מי היה בקרבת נגועי קורונה או מבודדיה. הכל כדי להכניס את מי ששהה ליד קורונרי שכזה לבידוד. למען הבריאות.
החלטתו של מנדלבליט הקפיצה את אגודת חסידי זכויות האדם. למען הגנה על הפרטיות. "הכוונה לעקוב אחרי תושבי ישראל באמצעות איכון הטלפונים,... הפעלתו של שירות הביטחון הכללי במעקב זה מהווה אמצעי קיצוני שעלול להוות צעד אל-חזור בהפיכת אופי המשטר בישראל" נכתב בהודעה של אירגון רופאים לזכויות אדם. ויש גם הסבר: "זהו שימוש מניפולטיבי בחששות הציבור שיעילותו – כך על פי איגוד רופאי בריאות הציבור – מוטלת בספק כאשר חולים רבים כלל אינם מאובחנים בגלל התשתית המעבדתית החסרה."

הרופאים יודעים

ההסבר מעט תמוה. מתברר שהרופאים יודעים כי יעילות המעקב השב"כי מוטלת בספק. ככה, באמת? אתם יודעים? מאיפה? עם זאת כמובן צודקים הרופאים בטענה שהבעיה העיקרית כיום היא המחסור במעבדות ועובדי בריאות לאבחון המחלה ולבדיקת ממצאים. אלא שזה לא קשור לענייננו.
הבה ניכנס לרגע לעורו של מנדלבליט דנן. איך יודעים מי נמצא ליד פלוני חולה קורונה ידוע? התשובה היא שפלוני מסתובב עם הטלפון שלו. וחברות סלולר שיש להן אנטנות יודעות למצוא מי שהיה בקרבת פלוני לפי מספר הטלפון שלו. או אז נשלחים שוטרים לתפוס את האיש ולבודדו, יחד עם כל מי שהוא פגש.

מנדלבליט השמאלן

זו השרשרת. איפה השב"כ? באמת לא צריך אותו. שהממשלה, נניח באמצעות משרד הבריאות, תתן לחברות הסלולר בעלות אנטנות את שמות הנגועים. החברות יאכנו אותם ואת מי שלידם. יחזירו למשרד הבריאות את המידע. זה יעבירן למשטרה – ותפסנו את החשודים בחולי.
אז למה מנדלבליט אישר את תרגיל השב"כ כאשר יש דרך פחות מעצבנת להגיע לאותה תוצאה? מה גם שהשב"כ יעשה בדיוק את מה שתואר לעיל. אני חושב שאחרי שמקורבי ראש הממשלה הגדירו אותו כ"שמאלני" בעוון העמדתו של נתניהו לדין – הוא נכנס למעמד המכובד הזה והחליט להקל על הערבים בא"י-פלסטין ע"י העסקת השב"כ בעניינים אזרחיים. הוא ידע לכרות לנתניהו פח. כי זה מה ששמאלנים עושים, לא? מפקירים את ביטחון המדינה כדי שיהיה לערבים יותר נוח.

נתניהו בפח

וכך במקום להילחם בטרור החליט ראש ממשלתנו, באישור המשפטן שלו, להסיט את משאבי השב"כ מהגנה מפני החמאס לחיפוש נגועי קורונה ומי שהיה סביבם. ואם מחר יהיה איזה פיגוע נדע כולנו את מי להאשים.
זה גם מסביר את המילה "כללי" בקובץ שב"כ. הוא מתעסק בעניינים מגוונים ולא רק נטו ביטחוני. ואם, אחרי המגיפה, הם יאכנו מי היה בקירבת יאיר נתניהו – שיש הטוענים שהוא חולה עם נגיפים מסובכים עוד יותר – ויעביר את שמם למשרד הבריאות, דיינו.


שתפו: