הקוטל הסמוי





לבושתם אני מכיר כמה אנשים שבבחירות האחרונות הצביעו גנץ. ואני כותב לבושתם כי במהלך שיחות מרובות עם אותם מתי מעט הם לא העלו בחכתם עניין פוליטי-חברתי-כלכלי-תרבותי אחד שבו בנימין ג. שונה מבנימין נ. אז מה כן? גנץ הוא הגון בהשוואה לנתניהו. והעיקר: גנץ הוא לא נתניהו, הוא משהו אחר מבחינה אנושית.

נדמה שעתה גם ההבדל הזה נמחק בעקבות החיבור ביניהם, ואפשר שגם מפלגת העבודה בשלולית הביוב הזו, חיבור שהוכיח לא רק שגנץ שקרן אלא שהוא סוחר פוליטי גרוע. סביר להניח שרוב תומכי נתניהו לא היו קונים ממנו מכונית משומשת, אבל באותה סבירות אפשר להניח שמצביעי גנץ חשבו שהוא מסוגל למכור תנורי חימום לאסקימוסים, ובוודאי כשהוא ספק יחיד בשוק. הם טעו. בתקשורת הישראלית חגיגת הצחוקים על האיש הרופס ועל תומכיו עדיין בעיצומה.

סעיף 11

 אבל במקום הזה שולטת הקטנוניות ואני מבקש להיתלות בעניין זעיר למדי בהשוואה לסוגיות הכבדות שבהן עוסקים שועי המדינה, כגון מי יהיה השר לפיתוח הנגב ושר החוץ.
העניין הזעיר הוא תקנות לשעת חרום. אפשר וצריך להתווכח עם הקונצפט. כמו בכל עניין מהותי, לגנץ אין ויכוח עם נתניהו על מדיניות "הסגר הכולל". אז למה שיהיה לו עם התקנות האלה? בכל זאת יש מוקש שכל מצביעי גנץ צריכים להתקומם על כך שהוא לא דרש לפרק. אני מתכוון לסעיף 11 ברשימת הפטורים (שמצאתי באתר הממשלה) מהעוצר ובו נכתב "תפילה במקום פתוח, הלוויה, חתונה וברית, וכן יציאה של אישה לטבילה במקווה נשים...".
מה עושה חריון הזבובים הזה בספר החוקים שלנו? למה כדי לדבר עם יהווה, אללה או ישוע המשיח מותר ללכת 5 קילומטר אבל על שיחה עם החבר שלי ברל'ה  - במרחק 2 מטר כנדרש - מכניסים אותי לחצי שנת מאסר? מדוע מישהו שהולך לבית כנסת וקורא שם מהגותו של שמעון הפקולי (תפילת שמונה-עשרה) פטור מהעוצר, ואדם שהולך לקרוא מדברי הגותו של שפינוזה בספרייה העירונית משלם 500 שקל קנס? ומדוע אישה שהולכת למקווה פטורה ואילו אישה שהולכת לשחות בים גם תשלם קנס וגם תיכנס לבית סוהר? ולמה להפלות נשים בחוק, ולא ג'ינג'ים או קרחים? מה, בדיוק, חושב הגנץ על העניין הזעיר הזה?

החבר החדש של גנץ

נעזוב את גנץ שלא טרח בעניין הכל כך אלמנטרי הזה. נעבור לדמות שלהערכתי דחפה את ס' 11 לספר החוקים: שר הבריאות יעקב ליצמן. אסכם את דעתי על המעשה שלו בכותרת של המאמר הזה (נימוק יופיע בהמשך). אני דווקא תומך בדעתו שאין לגייס "תלמידי ישיבה" לצבא. ההבדל בינינו הוא שאני מבקש להרחיב את הכלל הזה גם על תלמידי עמידה ושכיבה, כלומר על כולם.
נחזור לקורונה: כדי להוכיח תזה שסכנת הוצאת דיבה אורבת בצידה, הלכתי בשבת לשכונת בית וגן בירושלים שהיא מעוז חרדי ידוע. זה היה בדרך לקבל שירות רפואי לכלב שלי, בזכות ס' 3 לתקנות לשעת חרום. בחרתי לחפש בית כנסת של חסידי גור, כי ליצמן משוייך לזרם הזה של החרדים. כאשר הגעתי לבית הכנסת מצאתי, ראשית, כי בית הכנסת היה פתוח, בניגוד לספרייה העירונית. שנית, צפיתי בעשרות המתפללים שעמדו על המרפסת (ס' 11 מאפשר תפילה במקום פתוח). כמה אנשים, לדעתכם, יכולים לעמוד על מרפסת של בית כנסת של חסידים בשכונה ירושלמית? התשובה במקרה הזה: אם מצופפים אותם ל – 20 סנטימטר אחד מהשני אז נכנסים איזה 30 שצריכים להקפיד, בסינכרוניזציה של תנודות, כדי להימנע ממגע פיסי של ממש – עניין שקורונה מאוד אוהבת. בינתים החליטה הממשלה לבטל את "פטור המרפסת" בבתי כנסת ולהתיר רק תפילת בודדים. אך להחלטה הזו אין כרגע זכר באתר הרשמי של הממשלה שבו מתפרסמות התקנות.

קוטל מלווי מתים

ליצמן, אומרים, לא אידיוט. רשע הוא כן. אידיוט הוא לא. אז מה עומד מאחורי תקנות התפילה ומקווה ומילת תינוקות? הקוטל הסמוי. ואכן מתברר כי שיעור התחלואה בשכונות חרדיות גבוה בהרבה מאשר אצל הכופרים. "הארץ" מדווח הבוקר כי שליש מתושבי בני ברק שנבדקו נמצאו נשאים. עכשיו נחכה רק לשיעורי התמותה כדי שנוכל ללכת ללוויות. גם את זה נעשה לפי תורת המדיצינה של הרבי מגור: 20 איש בכל לוויה, לעומת 2 שמותר להם ללכת לסתם חילוץ עצמות 100 מטר מהבית. אחר כך מתקשים להבין את הגידול במספר החולים.

שתפו: