הבראה אווירית




יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, קריסטלינה גיאורגייבה, המליצה למדינות הנמצאות בשלבי יציאה מהעוצר הכללי לבחור "מסלול ירוק" כלומר שורת מהלכים שייטיבו עם האקולוגיה. להמלצה הזו יש זווית אקטואלית הן לישראל ולעוד כמה מדינות המודאגות ממצבן של חברות התעופה.
בישראל שלוש חברות תעופה שהושבתו כמעט כליל במהלך הופעת הקורונה בארץ הקודש. השמועה אומרת שהממשלה תעזור בהלוואות, מענקים וערבויות מדינה לחובות. בכך זה לא יסתיים כי יש הממליצים על מתן אפשרות למיזוג ביניהן
מהו המסלול הירוק שיש לו גם היבט כלכלי - קפיטליסטי למהדרין לכל חובבי המשטר הזה? אני מבקש להציע שני מהלכים לבחירת השחקנים/הבעלים/העובדים והדאגנים.

1.   פשיטת רגל

זה רעיון מעולה ולוא רק בגלל סיבה אחת: יש עונש למי שלא מנהל עסקיו בצורה יעילה. למשל, למי שלא מצייד את עיסקו בכרית ביטחון לעת צרה. אם שלוש החברות – אל על, ישראייר וארקיע – יפשטו רגל, יש לקוות שחובבי משטר כלכלי החופשי ממעורבות ממשלתית יגילו וישמחו. ולצידם ירקדו גם אנשי שמאל שלדעתם קפיטליסטים הם יצורים מיותרים.
למען הסדר הטוב אפשר להגיע לתוצאה המקווה גם בשיטה אחרת. שהממשלה תכריז שהיא תתמוך בחברות התעופה בדיוק בסכום ובשיטה שבהן היא מסייעת לקניונים ולמפעלים לייצור רהיטים מפלסטיק – שהיו סגורים זה חודשיים. התוצאה של הסיוע הזה – אפס אחד גדול – בענף התעופה תהיה זהה: פשיטת רגל.
אבל מה יהיה על הנפת דגל ישראל בשמי המדינה?
ראשית כל, אין בעיה. גם במקרה זה עדיין יישאר מטוס אחד שבזנבו דגל כחול-לבן: זה האפיריון המעופף שנתניהו קנה בכספנו לשימושו. ושנית, קרוב לוודא שבהליך פשיטת רגל יימצאו קונים שיפעילו את המטוסים והדגלים יתנוססו אל-על. מי שיפסידו יהיו הבעלים (משפחות בורוביץ, נקש ואלשטיין) והנושים. לא נורא וגם חינוכי.
אבל מה יקרה אם איראן תתקוף וכל חברות התעופה הזרות לא ירצו להגיע הלום? לא נורא. אז בזמן שאנחנו מנצחים את איראן לא יהיו טיסות. הסתדרנו בלי ביצים חודש שלם? נסתדר בלי טיסות. ובינינו, ושאף אחד לא ישמע, גם במצב המתואר לעיל יהיו כאלה שיטוסו לכאן. הכסף יענה על הטיל האיראני. ודרך אגב, אם האיראנים ינצחו, רוחאני יחליף את ביבי. ההבדל זעיר ממילא.

2.   ניקוי אוויר

אלא שאנו מחפשים פתרון שלא רק יהיה כלכלי אלא גם ירוק. אז הנה הצעה. הממשלה תסייע לחברות האלה הן בהטבות והן במיזוגים כמו לקניונים. ושלא יבלבלו לכם את המוח שהמיזוג יפגע בתחרות. התחרות היא באמצעות החברות הזרות – לא הישראליות.
אבל בתנאי.
התנאי הוא שהממשלה תטיל מס על שימוש בדלק מטוסים בשמי ישראל הכלכליים המשתרעים מערבה 200 מייל מחוף הים. המס יחול על כל מטוס שיעבור בשמי ישראל הגדולה הזו (כולל שמי פלסטין, שממשלתה תקבל אחוזים מהמס הזה). המס יהיה בסכום של 3.8 ש"ח לליטר, השווה למס המוטל על ליטר בנזין 95 ולפי צריכת הדלק של מטוס מסוג דרימליינר או בואינג/איירבוס מהדגם הגדול ביותר.

היהודים מתגאים, לא בצדק, שהם אור לגויים. אז הנה ההזדמנות שלהם באמת לשפר את אור השמש במזרח הים התיכון.


שתפו: