פוליאמוריה חינוכית




איך זה שהישראלים שהצביעו בקול רם ובוטה למפלגות השמאל לפני 60 שנה, הפכו את עורם וחיסלו בפתקי ההצבעה שלהם את השמאל הזה? תמיד חשבתי שההסבר נעוץ בפוליטיקה. הציונות "גאלה אדמות" ובכך גירשה ערבים. הציונות הסוציאליסטית דרשה "עבודה עברית", כלומר אבטלה לערבים. דוד בן גוריון הכריז על מלכות ישראל השלישית בתום כיבוש סיני לבקשת הימין הצרפתי-אנגלי. יצחק רבין והסכם אוסלו התנגדו להסדר שתי מדינות, עניין לו הטיף, בדיוק כפי שעושה בנימין נתניהו. עתה הגענו לנקודה בה מפלגת העבודה יושבת לבטח בממשלה שמבקשת סיפוח.



לאמור: השמאל הישראלי היה מלכתחילה שמאל מתחזה (FAKE) ובנה כאן קפיטליזם עם עליונות אתנית יהודית עד שנזרק מהשלטון. ואז יהודי המדינה החליטו שעדיף ימין אמיתי מאשר שמאל מתחזה לימין. וכך, בהפסקה קצרה, מ – 1977 ועד היום הימין שולט.

חינוך אתני

עתה מצאתי תשובה מעניינת עוד יותר במחקר אמריקאי שבודק את ההשערה שהפוליטיקה של המבוגר מתגבשת בהוויה שלו כשהיה ילד. אם כך, תוהים החוקרים, מה קרה בגיל צעיר שהביא, למשל, להצבעה עבור טראמפ הימני ולא עבור קלינטון מהשמאל? מה יש לכלכלן, מומחה פיננסי וסוציולוג לתרום להבנת המציאות הזו?

לפעמים מתמזל מזלם של חוקרים וקורה "ניסוי טבעי" שתוצאותיו מאירות עיניים. ניסוי טבעי הוא שינוי נסיבות ללא השפעת החוקר, המנטרל גורם אחד או יותר ומאפשר לבחון קושיות מהסוג הנדון כאן. ב – 2002 נעשה שינוי מדיניות באזור כלשהו בצפון קרולינה, ארה"ב כך שהסעת תלמידים שחורים לבתי ספר של שחורים נפסקה, ואזורי הרישום לבתי הספר השתנו. התוצאה היתה שהתמהיל האתני של התלמידים בבתי ספר השתנה. החוקרים בדקו ב – 2018 איך התלמידים של 2002 הצביעו בבחירות. האם שינוי התמהיל האתני ב – 2002 השפיע על הצוציקים שבגרו מאז, בהשוואה לתלמידים שלא עברו את עוללות שינוי התמהיל.

היה תמהיל?

הנה הממצא העיקרי: תוספת של 10% תלמידים ממיעוט אתני בבית ספר יסודי ובחטיבת ביניים (ב - 2002) הקטין את שיעור המצביעים הלבנים למפלגה הרפובליקנית (ב - 2018)  ב – 12%.
איך זה רלוונטי למה שקורה בישראל היהודית? בישראל אין תמהיל ולא היה בעבר. יש חינוך ממלכתי עברי. יש חינוך ממלכתי ערבי, יש חינוך ממלכתי-דתי. יש חינוך חרדי. ויש, איך לא, חינוך פרטי במימון ציבורי. כאשר יוסי שריד כשר חינוך ניסה להתערב בחינוך הדתי על שני זרועותיו, אהוד ברק שהיה ראש הממשלה הטיל וטו. גם שריד לא ביקש תמהיל אלא שינוי בתכניות הלימוד ובאופן הקצבת הכסף. מאז שרי החינוך לדורותיהם רק מנסים להפוך את בתי הספר הממלכתיים העבריים ליותר "יהודיים". אבל ערבוב תלמידים – התמהיל – לא עומד על סדר היום. אפילו שאריות השמאל – תחפשו במצע של חד"ש, מרצ ומפלגת העבודה – לא מצדדים בכך שתלמידים מאום אל פחם ילמדו במועצה האזורית מנשה, ולהפך. ותלמידים ממאה שערים (ירושלים) ילמדו בבית צפפה (ירושלים), ולהפך.

שמירת האחידות האתנית/דתית בבתי הספר היא המפתח לשליטת הימין בישראל. אם יהודי לא פוגש ערבי, ודתי מוסלמי לא פוגש דתי יהודי – אם אין תמהיל – הימין מנצח.
או, לפחות, זה מה שאפשר להסיק מהמחקר.







שתפו: