צחוקים

 

מנהג יש להם לאנגלו-סכסים לבחור את "מילת השנה". האירוע האזוטרי הזה נחגג לקראת סוף השנה וכך אנגליה בחרה במילה "מגיפה" ואילו ניו זילנד בחרה בואריאציה על המילה אסון.

בגלל הידידות האמיצה שבין ישראל והנשיא  המפוטר דונלד טראמפ גם אני בחרתי את מילת השנה: צחוקים.

יש באמתחתי שני צחוקים, קטן וגדול. אבל שניהם לא מצחיקים אלא אם כן הגעתם ממאדים למקום הדי מטומטם הזה.

הצחוק הקטן עוסק באלה שנדחפו לקפוץ בראש ומיהרו להתחסן כנגד נזקי התינוק קוביד -19 שנולד לפני שנה. בכל זאת 2 מתוך כ – 20,000 שקיבלו חיסון בניסוי של פייזר – מתו, אם כי לא ברורה סיבת המוות. חוץ מזה שהם חשבו על בריאותם ועל תרומתם לבריאות הכלל הם חיים בדעה שמעתה הם פטורים מעול המסיכה, מעול הסגר שיהיה/יחמיר, ומשאר העניינים שמפילים עלינו דיירי בלפור וצאן מרעיתם.

אבל מה? משנודע למשפחת קורונה כי מתחילים לחסן הם הולידו עוד תינוק. שר הבריאות של אנגליה הגדיר את קוביד -20 (זה שם שאני ממציא הרגע)  - המוטציה החדשה - "נטול רסן". כלומר מדבק הרבה יותר מאשר אחיו הבכור. פייזר טוענת כי החיסון הנוכחי כנראה יעיל כנגד שני האחים. כנראה זה לא באמת מספיק. כמה זמן ייקח לתינוק הזה להגיע הלום? בבית החולים "שיבא" מת אדם מאח של קוביד 19 אחרי שהחלים מאחיו הבכור.

תלכו עם מסיכה כמו מי שאינו מחוסן.

אין תקציב

הצחוק הגדול הוא בענייני התקציב. אנחנו יודעים שתקציב זה דבר חשוב כי לפי החוק אם הוא לא מופיע עד הלילה בחצות אז הכנסת "מתפזרת" ויש בחירות. נו, אז זה החוק ולכן זה משעשע את הפוליטיקה של השבוע האחרון.

אבל הצחוק האמיתי הוא העניין הכלכלי. כמה פרשנים יודעי דבר חוכמה מסבירים לנו כי בגלל שאין תקציב אז בחודש ינואר תידרש הממשלה לקצץ משהו כמו 100 מיליארד שקל מהוצאותיה. אמנם תקציב אין אבל לקצצו אפשר.

כאמור המאמר נכתב ממאדים ושם הגדירו את ישראל כטמטום השנה. הצחוק של השנה הוא בכך ש – 2020 הוכיחה כי יש חיים בלי תקציב. תקציב, למעט הזנב החוקי של פיזור הכנסת, הוא עניין נטול חשיבות בכלכלה.

יש כסף

הנה ההסבר: נניח שאין לממשלה תקציב. האם, כמו מה שיכול לקרות בארה"ב, עובדי המדינה, הצבא, המשטרה לא יקבלו משכורת? האם הממשלה נטולת התקציב לא תשלם חוב למי שסיפק חיתולים לבית חולים ממשלתי?

כאן זה לא אמריקה. גם כאשר אין תקציב – כל חוק, כל התחייבות, כל הסכם גובר על העדר התקציב. תקציב הוא סתם מסמך שאין לו מהות כלכלית חשובה. זה היה נכון גם לפני 2020.

השנה הגיחוך הכלכלי גדל פי כמה. בגלל הקורונה הממשלה החליטה להוציא עשרות מיליארדים יותר ממה שכתוב בתקציב. איך היא עשתה את זה? היא, בסיוע הקואליציה, העבירה בכנסת שורה של חוקים שאיפשרו את זה. כאמור, כל חוק וכל חוזה שהממשלה חתומה עליו גוברים על התקציב, וכך הממשלה הוציאה כסף שלא היה רשום בתקציב.

לכן, אם יש ממשלה ויש קואליציה ויש רוב בכנסת, הממשלה יכולה להוציא כמה כסף שבא לה. תרצה לתת כסף לחיפוש גז בישבנו של שר התקשורת? הולכים לכנסת עם חוק – ויש כסף. וכך עושים עם כל דבר שהממשלה רוצה.

ואם הממשלה לא רוצה לקצץ את אותם 100 מיליארד שחוק התקציב מחייב – מחוקקים חוק שהממשלה לא תקצץ את המאה ואפילו תוסיף עוד 200.

בקיצור: גנץ וביבי התקוטטו כל השנה האחרונה על שטות מוחלטת. וזה אמור להצחיק אלמלא הבכי שאני שומע מאינספור כלכלנים שאין להם חיים בלי "תקציב".

 

שתפו: