BUTTBOOK (*)

 

ל"הארץ" היתה השבוע (28 לדצמבר 2020) ידיעה על "תרגיל" שעושה תאגיד פייסבוק לכמה מלקוחותיו – בעיקר עסקים קטנים. על פי המדווח פייסבוק סוגרת לאותם עסקים את יכולת הפירסום שלהם המתבצעת על דפי פייסבוק. כך העסק שבו מדובר מאבד יכולת כלכלית לא מבוטלת. ובקיצור: חטפו בעיטה בתחת.

הידיעה, לכשעצמה, לא כל כך מעניינת. זה נראה כמו מלחמת כסף בכסף כאשר הצבאות לא באמת שווים. אבל, ושלא כמו באגדה הציונית – "מעטים מול רבים" - אפילו בכל קרב במלחמת 1948 היתה לישראל עדיפות באמצעי לחימה.

לכן פייסבוק היא המרושעת. מה גם שהיא הכעיסה את העיתון הליברלי בכך שלא השיבה על בקשתו לתגובה על התופעה. לא רק רשעים אלא גם אטומים.

עד כאן הסיפור. הוא מובא לכאן בהנחה שהוא נכון ואם כך יש בו עניין לשיעור בכלכלה.

ראשית להפתעה. אם זה נכון אז פייסבוק מודה למעשה שהיא מתערבת בתוכן של דפי הפייסבוק. נכון שההתערבות הפעם היא עם עין על כסף. אבל יש כאן פירצה לעתיד טוב יותר.

זה אומר שאם מישהו בשם יאיר כותב בפייסבוק שמישהו בשם גדעון הוא בוגד אז לא רק שגדעון יכול לתבוע את יאיר. זה אפשרי גם אתמול. אפשר לתבוע גם את פייסבוק. ואם אני צודק בעניין הזה, זו תהיה דרכנו לטרטר את המונופול העולמי ברבבות תביעות.

התשתית אחראית

שנית, פייסבוק אינה שונה עקרונית מספק אינטרנט. נכון שספק אינטרנט מספק לכאורה רק שרות טכני. אבל הוא ספק קריטי. אם בבלוג שלי אני כותב שגדעון סער הוא בוגד. ואם הבלוג שלי נישא על גבי ספק האינטרנט שלי, שלך, שלו – או אז כל אלה אחראים גם כן לדיבה הגלומה בטקסט הזה. בדיוק כמו שעיתון חשוף לדיבה ולא רק העיתונאי שכתב אותה. שימו לב שספק אינטרנט לא דומה לדואר. במכתב שנשלח בדואר התוכן חסוי וידוע רק לשולח ולנמען. באינטרנט הבלוג גלוי (בניגוד למשלוח דואר אלקטרוני). פירסום הבלוג עם משפט הדיבה דומה להשלכת זבל לרשות הרבים.

שלישית, לפי כל הגדרה פייסבוק הוא מונופול. יש שיאמרו – מונופול טבעי. מונופול טבעי, כמו החוטים שמניחה חברת חשמל, הוצאותיו היחסיות יורדות עם הצטרפות כל משתמש חדש. כלומר יש לו יתרון על פני כל מי שינסה להיכנס ל"שוק" הזה. איך הממשלה מאפשרת למונופול שכזה לעשות כרצונו – אפילו באופן שמתואר בעיתון?

כי הממשלה, הן בארה"ב והן בישראל, מאמינה ב"תחרות חופשית" – גם כשזו מייצרת מונופולים או תאגידי ענק. המשמעות היא החופש לנצל את הזולת בחסות אידיאולוגיה לכאורה ליברלית. הנה, על כן, מתכון למפלגה שתתחרה בבחירות הקרובת לכנסת.

גדול הוא מכוער

א.   לקבוע שפייסבוק ודומיה אחראים למה שמתפרסם לציבור באמצעותם. זה יפתח פתח לציבור לתבוע אותם.

ב.    לחייב את פייסבוק לגבות מחיר עבור דף פייסבוק. כן, מה שעיניכם רואות, לחייב לגבות מחיר. זה גם מה שראוי שייעשה עם חינמונים מכל הסוגים. זה יעודד יזמים להמציא תחליפים לתוצרת המונופול.

ג.     לקבוע שיעורי מס מיוחדים על מונופולים ותאגידי ענק. בעוד מס חברות הרגיל יירד ל - 10% , מי שיש לו נתח שוק של 10-30% ישלם מס בשיעור  20% . מי שיש לו נתח שוק של 30% ויותר –  ישלם מס בשיעור 50% , כמו שכיר בעל הכנסה גבוהה. זה יעודד תאגידים להישאר קטנים ולהתחרות על אמת.

וכך כל הגופים האלה יחטפו מאיתנו בעיטה בתחת – במקום שיבעטו בנו.

יש כזו מפלגה? עופר שלח? חולדאי? מרב מיכאלי? מרצ? המשותפת? או שכולם ארנבים.

(*) התחת של פייסבוק

שתפו: