?חיסון לפלסטין

 

לפני כמה שבועות  קיבלתי מכתב מידידה, תושבת אנגליה, שבו הודיעה כי חתמה על עצומה הדורשת מממשלת ישראל לחסן גם את הפלסטינים הנמצאים תחת כיבוש. השבתי לה בנוסח ממשלתי: ההסכם בין ישראל ואש"פ מעביר את הסמכויות האזרחיות מישראל לרשות הפלסטינית באזורים A  ו-B. האם את דורשת, תהיתי, שישראל תפר את ההסכם? אולי את גם מציעה שישראל תכתיב את תכנית הלימודים בבתי הספר בג'נין?

תשובתה היתה חדה: אל תבלבל את המוח עם הסכם שישראל הפרה אותו מהרגע הראשון.  מניעת חיסון היא הפרה של החוק הבינלאומי. חוץ מזה, הוסיפה, ישראל מזמינה תחלואה אם לא תחסן את רבבות הפלסטינים העובדים בישראל (ולמה אתם מפרים את ההסכם עם הדרישה שפלסטיני נידרש לרישיון עבודה?)

זו בהחלט שאלה מוסרית-פוליטית ראוייה לדיון. אלא שהשבוע פתחתי את העיתון ומצאתי כי הנושא הפך לוויכוח משפטי. ואין שעמומון גדול יותר מוויכוח כזה – כמו בפלפולי גמרא.

מתברר שמשפחת גולדין, שבנה נהרג בעזה וגופתו בידי החמאס, עתרה לבג"צ בתביעה שיורה לממשלה להוציא צו שיאסור על העברת חיסוני קורונה לשני מיליון תושבי עזה עד שחמאס יחזיר את גופת החייל. מה שעיצבן את עו"ד מיכאל ספרד, משפטן שזכויות אדם הם עיסוקו העיקרי, הוא שהמשפטן שהגיש את העתירה הוא אביעד הכהן נשיא מכללת שערי משפט ומדע שנתפס במקומותינו כלוחם למען זכויות האדם. הכיצד? שואל ספרד. למחרת השיב הכהן כי בג"צ כבר פסק ב – 2008 שאין כיבוש ישראלי בעזה ושום מדינה בעולם לא תעביר חיסונים לגרועים שבאויביה.

בג"צ נגד בג"צ

בג"צ קבע! זה נימוק. מכיוון שאני לא-משפטן מדופלם אני מבקש לתרום משהו לוויכוח המשפטי-טיפשי הזה. אני מכיר בג"צ מאוחר יותר. וכידוע הפסיקה המאוחרת גוברת על על הפסיקה המוקדמת. בג"צ 3246/17 עסק בשאלה האם ישראל רשאית להרוס בתים בשטח A שבו יש סמכות אזרחית מוחלטת לרשות הפלסטינית. וזו, באופן מתמיה ובלתי אחראי – אבל חוקי - אישרה את הקמת בתי המגורים האלה. באופן בכלל לא מתמיה בג"צ קבע שלישראל יש סמכות כזו כי.....זו בעיה בטחונית.

ראשית, אני מבקש להציע למשפחת גולדין לבקש מבג"צ שיוציא צו המחייב את ממשלת ישראל להחזיר את גופת החייל. זה, יותר מבית מגורים, עניין בטחוני מובהק. מדוע אין צו כזה? מדוע הממשלה לא מפעילה את היחידות הסודיות לשחרר את הגופה?

כי לישראל יש אינטרס מובהק במשטר החמאס בעזה ובשימורו. הכהן יכול לטעון שהחמאס הוא אויב מר. ההגדרה הנכונה היא שהוא ידיד מר (באנגלית: frenemy). איך אני יודע? כי הממשלה דואגת להעביר לחמאס מדי חודש כסף. אז מה אומר נשיא מכללת שמ"ם ("שערי מדע ומשפט") על כך שכסף זה בסדר אבל חיסונים זה לא בסדר. זה השכל המשפטי שלו?

הטבח בכפר קאסם

שנית, נלך כברת דרך עם הנשיא המשפטן. החיסונים, אם אכן יישלחו לעזה, אינם עבור החמאס. הם עבור תושבי עזה. תושבי עזה הם לא אויבים גרועים אלא אם כן תושבי ישראל אף הם אויבים גרועים של ישראל. להאשים את תושבי עזה בפעילות החמאס (שישראל תומכת בה!) זה כמו להאשים את תושבי ישראל בטבח בדיר יאסין ובכפר קאסם.

תושבי עזה הם לא אויבים. גם תושבי איראן הם לא אויבים. אפילו תושבי ארה"ב הם לא אויבים על אף שכמה מאות מהם פלשו לבניין הקונגרס.

יש, וכאן אני חוזר לבג"צ "שלי", את העניין הבטחוני. תתארו לעצמכם שהממשלה שולחת את הצבא לשחרור הגופה. תושבי עזה, כולם נגועים בקורונה, נעמדים על הגדר, משתעלים ונושפים בקול גדול. הנה לנו עניין בטחוני מהמעלה הראשונה. כי אחרי תושבי עזה יעמדו אלפי איראנים על הגבול בגולן, ורבבות חיזבאללה על גבול לבנון וינשפו נגיפי קורונה על חיילינו האמיצים. מה יהיה אז?

כלא עזה

הכהן נסמך על העובדה שישראל "התנתקה" מעזה. כנראה האיש עיוור. אין יוצא ואין בא לעזה בלי רשות מישראל. אין יצוא ואין יבוא ללא אישור ישראל. אין דייג ללא אישור ישראל. עזה היא כלא אחד גדול. ועל אי חיסון אסירים בכלא אפילו הנשיא ריבלין כתב השבוע  - וזו גם דעת שר הבריאות - שזו תועבה. והם מהליכוד, לא מהמכללה למשפט ומדע.

 

שתפו: