בלוף בחירות

 

ר' היתה מאושרת. סוף סוף המעסיק שלה שילם את ההפרשים שהגיעו לה עבור עבודה בשעות נוספות באחת השבתות. תלוש דצמבר 2020 נראה שמנמן וטוב לב (וכיס). בראשית השבוע היא שמעה את ראש הממשלה ושר האוצר מבשרים כי ישולם מענק של 750 שקל לכל מבוגר. אלא שהסכום זה לא ישולם למי שנמצא מעל לעשירון השביעי בסולם הכנסות.

בעיתון כתבו שהגבול הוא 13050 שקל לחודש ברוטו. השכר של ר' בחודש האחרון היה 13051 שקל. הלך עליה.

או שלא.

כאשר שמעתי על גורלה המר (או לא) של ר' נכנסתי לבית של שר האוצר, ישראל כץ. הוא גר בכתובת הזו כמו שאתם רואים זה בית מאוד גדול ויש בו מכל טוב הארץ בכל האמור לעשירונים, הכנסות ומסים.

זה לא נורא מסובך למצוא את העשירון השביעי. מצאתי אותו בחדר מספר 14 אלא ששם, די מצער לספר את זה, המספר הצמוד לאותו עשירון הוא 9642 שקל לחודש. נכון, זה המספר הממוצע של העשירון. אבל גם כאשר תיקנתי לצ'ופציק שלו הגעתי בקושי ל 10050 שקל.

אז מי טועה? העיתון או כץ?

איך הגיע העיתון למספר 13050? לא ברור. הוא לא מספר. אולי הוא מסתמך על מדגמי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. אבל אלה נתוני מדגם סטטיסטי, לא נתונים פרטניים על כל אחד מתושבי המדינה הפעילים כלכלית.

ומה לגבי השר כץ? מתברר שהוא, כלומר משרד האוצר, לא מעודכן. מה שכתוב בחדר מספר 14 הנ"ל מתייחס לשנת 2013. אחרי זה אין מידע.

ולכן מצבה של ר' לא רע. כי בבדיקה התברר לה שבשנת 2013 היא הייתה בעשירון השביעי או למטה ממנו. ואם כתוצאה מכך ישראל כץ ובנימין נתניהו יוצאים אידיוטים – שיבושם להם.

ביבי מדבר  עם יענקי

זה הבלוף הקטן בסיפור המענק. אבל נניח שהרב קנייבסקי ישוחח עם החבר שלו יהווה שיודע הכל. וזה ימסור לו את נתוני ההכנסה האמיתיים של כל תושבי ישראל, וקנייבסקי יספר את זה לנכדו, יענקי, ובפעם הבאה שביבי מתקשר הוא יעביר לו את המידע, ונניח שהעיתון צדק.

אז באמת הלך על ר'.

אבל אז מתעוררת שאלה מעניינת אחרת.

ג', חברתה של ר', לא עבדה שעות נוספות ושכרה היה 13,050. ולאחר הלשנתו של יענקי לשלטונות, היא תקבל מענק ממשלתי. וכך הנטו שלה יגדל ב – 750 שקל לעומת ר'. זה הוגן להטיל על ר' עונש של 750 שקל – והכל בגלל שקל אחד? זה יעמוד במבחן משפטי, שלא לדבר על מבחן מוסרי? הרי עם מיליארדרים – דיירי האלפיון העליון – הממשלה לא מטילה מס בשיעור שכזה, אז על העשירון השביעי – תטיל?

זו הצרה העקרונית עם "מבחני הכנסה". בלי הרב קנייבסקי והחבר שלו, לממשלה אין מושג קלוש מי מרוויח וכמה היום. כשהיא יודעת, היא קוטלת את אלה שמרווחים מעט יותר מהגבול הזה. לכן שיטת המבחנים האלה היא פגע רע גם כשהיא אפשרית מבחינה פורמלית.

הכנסת מאשרת?

הערה אחרונה: הדיון הזה מתקיים בהנחה שהממשלה תאשר את התכנית ושהכנסת תחוקק חוק שמאפשר לשלם. בהעדר תקציב הממשלה לא יכולה לקחת על עצמה מחוייבות כספית ללא חוק המאפשר זאת. לפי המצב בכנסת אני מקווה שיהיה חבר כנסת מסיעת רע"מ שברשימה המשותפת שיגיש הסתייגות ולפיה המענק יהיה 7500 שקל לכל מבוגר עד להכנסה של 13050 שקל. ואם הקואליציה תתנגד, אז שנתניהו ישכח מרע"מ.

נראה איך נתניהו מתמודד עם זה.

 

 

שתפו: