הווירוס מטיל ביצי זהב

 

על היחסים שבין מגיפת הקורונה לבין המצב הכלכלי יש, אם בכלל, מעט מחלוקת. קוביד 19 ומוטציותיו עושים רע לכלכלה. האבטלה גדלה, הממשלה מייצרת גירעונות ענק, ההכנסה הלאומית בירידה. פרט לאינפלציה הדוממת, קשה למצוא נתון כלכלי אחד שראשו לא קופד.

חוץ מהבורסה.

לאחר מכה קלה עם תחילת המגיפה והסגר הראשון החלה הבורסה להתאושש ובקצב מהיר. זו אינה תופעה ייחודית לישראל. בכל העולם הן שערי המניות והן קוביד 19 חוגגים. איך זה שהכלכלה על הריצפה והבורסה מעל לעננים?

בהתחלה, באביב אשתקד, הסבירו מומחי שוק ההון כי הבורסה ידועה בכוח הניבוי שלה. כלומר עליית המניות במאי 2020 מרמזת על כלכלה תופחת בחורף 2021. הנה הגענו לאותו חורף והכלכלה מדממת בקצב שנראה מהיר יותר מבעבר. אבל הבורסה מתנהגת כאילו היא חיה בעולם אחר.

חסכון סולידי

פעם, בימי סגריר כלכליים, העצה שניתנה לכל בעל ממון המיועד לחסכון היתה להסתגר בתוך חומת אגרות חוב סולידיות. נניח כאלה של ממשלות "טובות" כמו ארה"ב, גרמניה, ובימים אלה אפילו ישראל. מי שעשה כן במאי אשתקד נראה היום כמו טיפש מופלג. מי שישב על קופת גמל סולידית (טעונה אג"חים) אכל חצץ בהשוואה לעמיתו שעבר לקופת גמל מנייתית (טעונה בווירוסים ובדובדבנים).

מה קרה לעת המגיפה הנוכחית שהביא להתפתחות המוזרה הזו? המילה מוזרה בהחלט רלוונטית. לפני 100 שנה חגגה כאן מגיפת השפעת הספרדית שאף היא עשתה שמות בכלכלה. מחקר חדש בדק איך התנהגה הבורסה אז. ההשוואה נעשתה בין מספר המתים לבין שערי המניות. הממצא העיקרי הוא שיותר מתים = יותר ירידות בבורסה. בדיוק ההפך ממה שקורה היום: יותר מתים = יותר עליה בבורסה.

מכיוון שבימינו תיאוריות קונספירציה הן לחם חוק, אני מחכה לתיאוריה ולפיה השמאל, שמחזיק מעבדה סודית בישבנו של ג'ורג' סורוס, הפיננסייר ממוצא הונגרי, רקח קואליציה בין קוביד 19 לבין המניות. וזה לקח שירש קוביד דנן מהבן דוד שלו – נגיף השפעת הספרדית.

קוראים מתמידים של הבלוג הזה אמורים לדעת: דעתי שאין כל קשר בין הכלכלה והבורסה. נכון שהכסף זורם בעורקי שתי הישויות האלה, אבל הן בייקומים נפרדים. הבורסה היא הימור שלא שונה מהלוטו.

כסף הולך לכסף

זרימת הכסף, עם זאת, חשובה לסיפורנו. המכון ללימודים אסטרטגיים האמריקאי (Institute of policy studies) חישב ומצא כי 660 האנשים הכי עשירים בארה"ב הגדילו את רכושם מתחילת המגיפה ב 1.1 טריליון דולר – גידול של 39% מהיום שבו אירגון הבריאות העולמי הכריז על מגיפת הקורונה. 46 מאותם מיליארדרים נוספו לרשימה רק מתחילת המגיפה ועד היום.

אני מעריך, אבל נטול תמריץ לבדוק את זה, שבישראל ובכל העולם התמונה דומה.

איך מודדים את עושרם של חברי חבורת הכסף הזו? בעיקר מסתכלים על שווי המניות שלהם מתחילת המגיפה ועד סוף 2020. וכך חוזר סיפורנו לבורסה ולמניותיה.

זה הזמן

יש לא מעט כלכלנים שמאוד מודאגים מהדפסת הכסף הקולוסאלית לה אנו עדים מאז תחילת המגיפה. רק השבוע התבשרו תושבי ישראל שממשלתם עומדת לחלק מיליארדים – וזה בכלל לא קשור לבחירות, כפי שהסביר יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, אבי שמחון.

באופן טכני הממשלה לא מדפיסה. הממשלה לוקחת הלוואות. מאיפה יהיה לממשלה כסף להחזיר את ההלוואות האלה? לשאלה הזו יש שתי תשובות. האחת, היא תיקח הלוואות חדשות כדי לפרוע את הישנות. השנייה, לחסידי הסדר הפיננסי הטוב – מ 660 חברי חבורת הכסף דלעיל והמקבילה שלהם בכל מדינה ומדינה.

מטילים מס רכוש בשיעור עולה החל מהון שמעל 5 מיליון.

 הולך?

 

 

שתפו: