יוגורט בחצי מחיר

 

התלמוד קובע שנבואה ניתנה רק לשוטים ולתינוקות, לפחות מאז שהמקדש בירושלים נהרס. אבל יש הטוענים כי גם לפני ההריסה מי שהתיימרו להיות נביאים לא היו חכמים במיוחד. השוטים הגדולים הם אלה שמקשיבים לנביאים.

שוטה הכפר החדש הוא אביגדור ליברמן, שר האוצר. לא מכבר הוציא הודעה ולפיה "מפחיתים את מחירי הגבינות ומוצרי החלב בעשרות אחוזים". איך ליברמן יודע שזה מה שיקרה? כי הוא חתם על צו ולפיו מתבטל המכס על יבוא המוצרים האלה מאירופה. שם מחירו של קילוגרם יוגורט הוא 8.5 שקלים – חצי מהמחיר בישראל. ועוד הודיע הנביא אביגדור כי מחירן של גבינות צפוי לרדת  ב – 25%.

לאדם מן השורה זה ברור: אם מפחיתים בעלות של מוצר אזי מחירו ירד. אלא שהאדם מן השורה הוא השוטה שמאמין לנביאים. הנה דברי ההסבר.

1.   נניח שאם מפחיתים בעלות, ובמקרה הזה על ידי הפחתת המכס, המחיר יירד. אבל זה בתנאי שאין הוצאות נוספות. אלא שיש אפשרות שתהיינה עלויות שיתייקרו. נניח שאני מבקש לייבא גבינה מהולנד ולשווקה בישראל. יש הוצאות לכשרות? נכון, זו לא חובה אבל אף רשת שיווק ומכולת (חוץ מטיב טעם וחנויות שבמוצהר לא מוכרות "כשר") לא תתקרב למוצר הזה. וצריך כשרות ישראלית, והיא לא בחינם.  את הגבינה צריך להביא מאירופה לישראל. גם זה לא בחינם. ויש פקק בנמלים? לפעמים כן. אני גם צריך לייצר מערכת לשווק את הגבינה החביבה הזו, הלא כן?

2.   נניח שאני כבר יבואן ידוע של גבינות מהולנד. שופרסל, למשל. האם שופרסל תמהר להוריד מחיר של הגאודה ההולנדית שהיא מייבאת? זו, בהגדרה הכלכלית, "פירמה מובילה". ובלשון התקשורת הכלכלית: חלק מהריכוזיות. שופרסל לא מתרשמת מהמחירים של "מגה בעיר" ו"אושר עד". אז היא תתרשם מצווי המכס של ליברמן?

קולה ברבע מחיר

3.   נחזור לרגע ליוגורט כפול המחיר. רוב היוגורט המשווק בישראל הוא ממותג אירופי: דנונה ("שטראוס"), אקטיביה ("שטראוס"), מולר ("טרה"), יופלה ("תנובה"). לשטראוס, תנובה וטרה יש זיכיונות בלעדיים לייצור ושיווק בישראל. נראה למישהו שיהיה יבוא מקביל של יוגורט אירופי? בטח, כמו בקוקה קולה שבירדן נמכרת ברבע מהמחיר שבישראל. הנה עוד הוכחה: "המחיר שבו ניתן לקנות בדיקת קורונה מהירה מהיבואן נחתך ביותר ממחצית כבר לפני יותר מחודש, אבל הישראלים עדיין משלמים ביוקר – כך עולה מבדיקת The Marker."

4.   מחירו של מוצר לא נקבע על ידי עלות. העלות, לכל היותר, מכתיבה את המחיר המינימלי המצטרף לרווח מינימלי. אבל השיניים של המחיר הן בביקוש. אללי, צו המכס של ליברמן לא תופס את הביקוש. מכיוון שהוא נביא/שוטה אולי יש לליברמן חידוש כלכלי: שמחירו של מוצר נקבע על ידי העלות בלבד (ונניח שהיא תרד). אני ממליץ לשוטי העיר להמתין עד ששר האוצר יקבל את פרס נובל לחידוש המפליג הזה.

5.   ליברמן בדעה שהצו שלו הוא "צעד ראשון בסל הפתרונות לטיפול ביוקר המחייה". אני מבין שהעניין הזה מטריד אותו ולכן, כשוטה מן השורה, אנסה לעזור. חיפשתי ומצאתי כי משפחה ישראלית ממוצעת מוציאה על יוגורט וגבינות מכל הסוגים מדי חודש כשליש ממה שהיא מוציאה על דלק למכונית. הנה ההצעה: ליברמן יבטל את המס על הדלק ואני מבטיח שההפחתה הזו תגיע לצרכן. איך: כי ליברמן גם קובע את המחיר המירבי של בנזין. הנה מהלך שיעשה את מה שליברמן רוצה להפחתת מחיר סל התצרוכת המשפחתי.

שוטה ופראייר

6.   תהייה (א): האם האירופים נתנו תמורה כלכלית עבור הצ'ופר שהם קיבלו מישראל? האם כל התוצרת החקלאית של ישראל המיוצאת לאירופה פטורה ממכס? האם אפשר לקנות בברלין קוטג' 5% נטול מס? האם יצרן ממקום מגוריו של ליברמן יכול למכור תוצרתו באירופה ללא מכס? או, שבהזדמנות חגיגית זו, השוטה הוא גם פראייר.

תהייה (ב): מאז שליברמן שר אוצר, הדולר, במונחי שקל, נחלש בכ – 5%. האם כל מחירי מוצרי היבוא לצרכן הוזלו?

7.   לבריאות.

 

שתפו: