קשקוש בצבע אדום

 

ישראל לא המציאה את זה אבל ההחלטה החדשה כי מדי יום תפורסם רשימה של מדינות "אדומות" היא המצאה של מדינת חלם.

לא מיותר לציין: אף אדם לא נדבק ממדינה אדומה. אפילו אדום כהה, בורדו ודומיהם. ככל שידוע, ואני לא מומחה, המגיפה נובעת מווירוסים ולא ממדינות. יכול גם להיות, בגלל ריכוז גבוה של יהודים חרדים, שאלוהים מדביק במחלות. הרי הוא כל יכול, לא? אבל גם זה טרם הוכח. בכל מקרה תנחומי לראש הממשלה שחזר ממדינה כתומה ועכשיו נמצא בבידוד של 3 ימים לפחות. מעניין שטס לשם על אף שהממשלה שלו פסקה כי "הנסיעה ליעד זה מותרת אך אינה מומלצת בגלל רמת התחלואה בה."

פשר ההחלטה הוא שאין כניסה לישראל למגיעים ממדינות שהוגדרו אדומות. אסור גם לטוס למדינות כאלה. כידוע בחלם יש לשער כי ההחלטות בעניין האדום תופסות רק לגבי שדות תעופה. אוניה שתגיע ממדינה אדומה לא תיתקל בשלט עצור.

מדינה אדומה מוגדרת על פי שכיחות התחלואה בקורונה. מה השכיחות אומרת לגבי האדם הבודד? לא דבר ולא חצי דבר. נכון, הסתברותית לאדם המגיע ממדינה אדומה יש סיכוי גבוה יותר להיות נשא של נגיף. אבל מסטטיסטיקה לא בונים מחלה.

אדום ציוני-ישראלי

החוצפה של המדיניות נגד האדומות מתעצמת כאשר בישראל גופא אין כל סנקציה נגד מי שאינו מחוסן ומי שהוא נשא. מה ההבדל בין לא מחוסן ישראלי לבין מחוסן מדרום אפריקה? לפי שיעור הלא-מחוסנים בקרב חולי קורונה, הסכנה הגדולה יותר היא מהלא-מחוסן הישראלי – גם הסתברותית.

האם מדיניות ה"מדינה האדומה" חלה גם לגבי עולים חדשים? או שמא הציונות גוברת על נגיפי הקורונה ומהרגע שאדם ממדינה אדומה מחליט שהוא רוצה לעלות לישראל – הוא חסין מאיסורי ממשלת הטמטום?

הבעיה, על כן, אינה בסיווג מדינות. הבעיה היא בסיווג אנשים. אם אדם הוא נשא של נגיף מדבק השאלה האם הוא ישראלי, גרמני, אדמוני או כחלחל כלל אינה רלוונטית. ההבדל בין ייצור מקומי של נגיפים לבין יבוא של נגיפים הוא מופרך לחלוטין.

נגיף אוניברסלי

אבל גם אלה המצדדים רק באיסור יבוא של נגיפים מתקשים להסביר איך יודעים היכן הנגיף נמצא אצל המגיעים הלום מדרום אפריקה, ארה"ב או גרמניה. ואם אין שיטת גילוי מראש של הנשאים – ואין כזו – אז כל הנכנסים לישראל צריכים להיבדק עם כניסתם ולהיות מבודדים על אמת (ולא בבלוף הקיים היום) שלושה ימים, בנוסח בנט ששב אמש מהאמירויות, עד שמתקבלת תוצאת הבדיקה.

גם פוליטית, לכאורה עניין לא רלוונטי, יותר קל להטיל חובת בידוד על כל נכנס מאשר לברור בין מדינות. כך נמנעים מלחץ פוליטי של מדינות מסויימות להחריג את אזרחיהן.

נגיף כחול-לבן

הבוקר דווח במהדורת החדשות ברדיו כי התגלה נגיף אומיקרון שמקום הולדתו לא נודע. כלומר זה וירוס שמוצאו בוודאות אינו ממדינה אדומה. זו היתה הידיעה הפותחת את המהדורה. הידיעה השנייה היתה שהגדרת המדינה האדומה תורחב. ואיש לא שם לב לסתירה הלוגית.

 בחלם היתה יותר תבונה.

 

 

 

שתפו: