הזנב והכלב

 

הכיבוש היה לפני כאלף שנה. ההתנחלות – הזנב – היא בת קצת יותר מ-400. לפני 100 שנה, בתום מלחמת אזרחים עקובה מדם, נסוג הכובש מ-85% מהשטח הנכבש ולפני כ-70 שנה נחקק בפרלמנט של הכובש חוק המכיר באירלנד (85%) כמדינה עצמאית.

נשאר הזנב שבו מרוכזים כל המתנחלים אבל רוב האוכלוסייה בו היא אירלנדית, לפחות במובן הקתולי של המילה.

מהם, אם כן, יחסי הזנב המתנחלי והכובש הבריטי? המאה שעברה היתה ברובה עקובה מדם. ב-22 במאי 1998 אישרו תושבי אירלנד, על שני חלקיה, במשאל עם את הסכם "יום שישי הטוב", שבו נקבע בין היתר כי תופסק הלחימה ותוקם ממשלה פריטטית שתכלול את המתנחלים הפרוטסטנטים והתושבים המקוריים הקתולים. "ראש הממשלה", נקבע, יהיה נציג המפלגה הגדולה בפרלמנט (עד השבוע שעבר – הפרוטסטנטית) וסגנו יבוא מהמפלגה השנייה בגודלה. בשבוע שעבר נערכו בחירות, והמפלגה הקתולית – שין פיין – הפכה למפלגה הגדולה בפרלמנט. המפלגה של המתנחלים הודיעה בתגובה שלא תשתתף בממשלה ותעצור כל עבודה פרלמנטרית. (*).

שרת החוץ סמוטריץ'

יום לאחר מכן, בתזמון מופלא, ביקשה שרת החוץ של הכלב מפקידי משרדה להכין מסמך המבטל, למעשה, את ההסכם ("הפרוטוקול")  המסדיר את  היחסים הכלכליים בין הזנב, הכלב והאיחוד האירופי ממנו פרשה בריטניה ("הברקזיט"). בתגובה הודיע האיחוד האירופי כי אם זה מה שיקרה, הכלב יידרש לשלם מכס על כל סחורה שתצא ממנו לאירופה. חסל סדר הסחר החופשי – נשמת אפו של הקפיטליזם.

בסיפור הזה יש כלב שזוכר שפעם היה אריה. במקרה הישראלי לפנינו כלבלב. השאלה היא אותה שאלה, מי מכשכש במי, ממשלת ישראל במתנחלים או להפך, כפי שאישר בג"צ כשקבע באחרונה שההתנחלויות הן צורך בטחוני של ישראל. הסיוע הצבאי האמריקאי הוא כנראה עניין זניח לעומתן.

הנה תוספת מידע הקשורה לענייננו: מפלגת המתנחלים בצפון אירלנד – אכנה אותה הציונות הדתית (המיוצגת גם בפרלמנט הבריטי) – הודיעה כי תתמוך בממשלה הימנית של בריטניה אם אכן תתחייב לביטול אותו פרוטוקול, על אף המחיר הכלכלי הלא-פשוט של מכסים. מה, אם כן, יעשה הכלב שפעם היה אריה?

הדילמה של נתניהו

בחזרה למזרח התיכון. מה יעשה המלך נתניהו כאשר הציונות הדתית תודיע שתתמוך בממשלתו רק אם יספח את הגדה המערבית לישראל – ואם לא – שישכח מתמיכה? האם יזמין את יאיר לפיד ומנסור עבאס להצטרף לממשלתו כדי להימנע מסנקציות בינלאומיות?

לכבוד יום הכלב הצמחוני הנחוג היום נתאזר בסבלנות עד שערוץ 14 בטלוויזיה הישראלית ישאל על כך את נתניהו בראיון מיוחד לרגל החג.

(*) אחת התוצאות של הבחירות היא ההצלחה הגדולה יחסית של מפלגה מעורבת שמאסה בסכסוך הדתי-עדתי הזה.

 

שתפו: