אלנבי פינת ביידן

 בשנים האחרונות התפרסמו מסמכים שעוסקים בדיונים בממשל האמריקני בשאלה האם להכיר במדינת ישראל שאמורה היתה להיווסד עם יציאת הצבא הבריטי מא"י־פלסטין במאי 1948.

הבית הלבן ובראשו הנשיא טרומן היו בעד. הסטייט דפרטמנט (משרד החוץ) ובראשו ג'ורג' מרשל היה נגד. למה נגד? בגלל הנפט במדינות ערב. בגלל האינטרסים של בריטניה באזור. וכן – בגלל אנטישמיות. איך ידעו אז לזהות אנטישמים במשרד החוץ? כי הם טענו שמדינת ישראל שתקום תהיה מדינה יהודית־גזענית צרת אופקים שערכיה מנוגדים לזכויות אדם.

הערת אגב: הגדרת האנטישמיות בהקשר הישראלי עומדת בשורש הוויכוח גם בימים אלה. אירגונים יהודים, בדרישת ממשלת ישראל, כוללים בהגדרת האנטישמיות כמעט כל עמדה המנוגדתלמדיניות ממשלת ישראל. יש יהודים לא מעטים הכופרים בקשר הזה. והיו יהודים אמריקנים שדעתם ב־1948 היתה כדעת הסטייט דפרטמנט.

הנשיא טרומן הכריע ובמערב א"י-פלסטין חגגו. והשאר – היסטוריה.

כך, לפחות, נוטים לחשוב. השבוע כתב ניר חסון ב"הארץ" על מכתב ששיגרו כמה משפחות פלסטיניות לנשיא ארה"ב ביידן שעסק בשאלה לכאורה לא גזענית: למי שייך מתחם אלנבי שבירושלים המערבית.

נפקדים בכוח הזרוע

החוק הישראלי ברור בעניין הזה: חוק נכסי נפקדים מ־1950 קבע כי מי שלא היה על אדמתו בעת מפקד הרכוש – הרכוש עובר לבעלות ממשלת ישראל. העניין הוא שאם משפחות אלחאלידי, אלחלילי, רואק וקליבו היו מבקשות להתייצב על רכושם – הצבא הישראלי לא היה מתיר להן. להן כמו לכל פלסטיני שעזב ב־1948. פיצויים על הרכוש הגנוב לא היו.

לא מיותר לציין שחלק מהאדמות והרכוש הזה נמכרו על ידי המדינה ל"קרן הקיימת לישראל" (קק"ל) במחיר מגוחך – על פי הגדרתו של ח"כ יוחנן בדר ממפלגתו של מנחם בגין, הלא היא הליכוד. והאירגון הזה אוסר על שימוש בקרקע למי שאינו יהודי.

זו כמובן לא גזענות. ממש לא.

שגרירות ישראל בוורשה

בנדיבותה הואילה ממשלת ישראל לתת את השטח של המשפחות דלעיל – מתחם אלנבי שעל דרך חברון בדרום ירושלים - לארה"ב כדי שתקים שגרירות בירושלים.

והנה משל שלא דומה לנמשל: בדיוק כאשר רה"מ יאיר לפיד חוזר מסיבוב ההודיה הפולחני שלו ביד ושם מודיעים לו ששגרירות ישראל בוורשה בנויה על מגרש שנתרם ע"י ממשלת פולין, ובמקור הוא נקנה תחת לחץ, תמורת סכום מגוחך, מיהודי בשם מרדכי לפידוביץ' בשנות מלחמה"ע ה־2. מה יאיר היה עושה אז?

אבל נחזור למזה"ת.

ביידן מגיע מחר לירושלים. אפשר וילמד על המסמכים שנשלחו אליו. מה גם שכנראה אין ויכוח על הבעלות של המשפחות על הקרקע וזאת על פי מסמכים הנמצאים בגנזך המדינה. ואם הוא יבקש לדבר אל התקשורת אפשר לסמוך על ניר חסון שיעשה עבודתו נאמנה וישאל את ביידן האם הוא מוכן ששגרירות ארה"ב תוקם על רכוש גנוב.

בורג ושרון רוקחים

לישראלים, מכל גווני הציונות, אין כל קושי עם הגניבה והשימוש ברכוש הגנוב לצרכי התנועה הציונית. לא מכבר קראתי כי אברום בורג מבקש להקים מפלגה יהודית־ערבית נוספת שתתמודד בבחירות הבאות לכנסת. בורג, היעני איש שמאל, היה יו"ר הסוכנות היהודית שרקח עם שר השיכון דאז, אריאל שרון, תכנית איך לסלק בדואים מהנגב. הסוכנות תקנה את הקרקע מהמדינה ואז תפעיל את כללי הגזע של הקק"ל ותסלק לא־יהודים.

גם זו כמובן לא גזענות. ממש לא.

 

 

 

 

 

שתפו: