המכונית, הדלק והחשמל

 

 


 אני משוכנע שרוב הקוראים כבר ראו את הנוסחה דלעיל וכמו רוב תושבי ישראל אף שלחו את הערותיהם כפי שנתבקשו בהודעה הפומבית של משרד האוצר לגבי השינויים המתוכננים לינואר 2023 במס קניה על מכוניות.

אני, לעומת זאת, גם לא ראיתי וגם לא הבנתי. לכן שינסתי שפתיים, הפעלתי אצבעות, הקלדתי, ומצאתי שהנוסחאות משמשות לחישוב "שיעור ההפחתה מהזיכוי במס קניה". כך למדתי כי לא רק שיש מס קניה על מכוניות חדשות אלא יש גם זיכוי. והזיכוי משתנה בהתאם לנוסחה דלעיל. ואם כל זה נראה לכם סינית למתקדמים סימן שאתם לא יבואנים של מכוניות. אז הנה השורה התחתונה למקרה והנוסחה תפעל:

מס הקניה על מכוניות יעלה.

 בכמה? תלוי בסוג במכונית וביעילות השריפה של המנוע שקובעת כמה גזים רעילים המכונית תפלוט כאשר המנוע פועל. למשל, עבור מאזדה 2 הזיכוי יקטן (המס יעלה) בכ־4400 שקל. בטויוטה קורולה היברידית – בכ־1300 שקל.

מה יקרה למחיר המכונית? תלוי ביבואן ובדגם. בכל מקרה ככל שאני מבין מי שיבקש היום לקנות מכונית חשמלית יוכל להזמין, לשלם מקדמה אבל לא לדעת את המחיר. את זה ילמד הרוכש רק בינואר 2023.

 הקוראים הזריזים של נוסחאות ירימו גבה כי מכונית חשמלית לא פולטת גזים רעילים. אבל בהזדמנות חגיגית זו משרד האוצר גם מקטין את הזיכוי ממס קניה על מכוניות חשמליות. הסיבה היא שאמנם המכונית עצמה לא פולטת רעלים אבל החשמל שמזין את הסוללות מיוצר משריפת פחם או גז. לכן, בעקיפין, גם מכונית חשמלית מזהמת את האוויר ומקלקלת את האקלים.

שתי קושיות: האחת, אם שריפת דלק מזהמת מדוע משרד האוצר הפחית את המס על דלק בראשית החודש הזה? מצד אחד מוזילים את הדלק ומעודדים צריכת דלק. ומצד שני מייקרים את המכונית החדשה – שהיא מיעוט מקרב המכוניות שיעלו השנה על הכביש.

השנייה, נניח שהשתכנעתי מהחלטת הממשלה לפיה יש לעודד התקנת פאנלים סולאריים להפקת חשמל על גג הבית. את המכונית החשמלית שלי אני "מתדלק" בחשמל שלא כרוך בשריפת גז או פחם אלא נטו מהשמש שלא מזהמת שום־כלום. מדוע גוזרים עלי תוספת מס?

כי לא רק ששר האוצר לוקה בפיצול אישיות כלכלית כנכתב בקושיה הראשונה. אלא שהוא לוקה באי הבנה בין התפקיד של מס קניה על רכישת המכונית לבין התפקיד של מס הדלק בשימוש במכונית.

מס הקנייה על מכונית צריך לשקף את הנזק שגורם הנוהג במכונית לזולת. הנזק העיקרי הוא בגודש התנועה ובפקק המונע תנועה. אם איש הימין הפטריוטי, אביגדור ליברמן, מחפש גיבוי מקצועי לתזה הזו הוא מוזמן לשוחח עם איש ימין מובהק אחר – ד"ר מיכאל שראל ראש פורום קהלת לכלכלה - שכתב על כך מאמר (עם אלדד שידלובסקי) ב־6 לדצמבר 2006 ובו תחשיב והמלצות למדיניות.

לעומת זאת המס על הדלק אמור לשקף את הזיהום. נכון, לא כל מכונית מזהמת מליטר דלק את אותה כמות מזהמים. לכן מס הדלק קצת מפספס. אבל כקירוב למס הראוי ובהתחשב בקלות הגבייה – זה המס הנכון.

באופן הזה מי שקונה מכונית חדשה ולא נוהג בה – לא משלם מס על זיהום שהוא לא מייצר. ומי שקונה מכונית חשמלית וטוען אותה בחשמל תוצרת השמש – לא ישלם מס זיהום.

ומי שיתדלק את המכונית החשמלית שלו מרשת החשמל הארצית – ישלם את המס שיוטל על גז טבעי ופחם בהתאם למידת הזיהום שלהם. בדיוק כפי שכל צרכן ביתי המשתמש בחשמל אמור לשלם.

 

שתפו: