בע"ה

 

היה לי חבר שבמקצועו היה איש מדע מוערך גם מחוץ לגבולות ישראל. אך היו לו שתי סטיות. האחת, הוא האמין שהוא יתעשר אם ירכוש מדי שבוע כרטיס פיס על אף ההסתברות הזעומה. השנייה, הוא היה מכור לנאומי המלכה אליזבט ה־2, אללה ירחמהא. דבר לא היה מזיז אותו מלהקשיב לה פעמיים בשנה, כאשר היא נאמה בפרלמנט בלונדון.

בנאומים האלה המלכה מדברת בגוף ראשון רבים בזמן שהיא מקריאה מהכתב דברים שלא היא כתבה אלא פקידי ראש הממשלה; הדברים שהיא מקריאה אינם אלא בבל"ת תעמולתי; וכשש מאות חברי פרלמנט ואולי מיליונים מחוץ לבניין מקשיבים להבלים הללו. כל אלה הילכו עליו קסם.

מה הסיבה, על כן, להעלות באוב את התופעה הזו של מלכה שלא באמת שלטה? כי בנובמבר 2008 חנכה המלכה בניין במוסד אקדמי החשוב ביותר בבירה הבריטית הלא הוא ה־London School of Economics.

הסיבות למשבר

במהלך הביקור שוחחה אליזבט עם חברי הסגל ותהתה איך זה שאף אחד מהם, ומעמיתיהם בעולם, לא חזה את המשבר הפיננסי של אותם ימים שבגינו החליטה הממשלה בלונדון להלאים בנק אחד שעמד על סף פשיטת רגל ואילו בארה"ב הממשל הזרים מיליארדים כדי להציל תאגידים פיננסים. על חיסול העוני והאבטלה אף ממשלה לא היתה חולמת להוציא כאלה סכומים.

התשובות היו שלל וריאציות על הנושא "אני לא יודע". "זה אירוע חד פעמי ולא ניתן לצפיה", אמר פרופסור מכובד אחד. "זה תיקון בשוק", אמר השני. ורק אחד, כנראה שמאלן אנטישמי, אמר כי "השיטה דפוקה".

מה שכמובן לא הפריע למלכה לחזור וללהג, בנאומים הדו־שנתיים בפרלמנט, על יתרונות התחרות החופשית וצמצום מעורבות הממשלה...

תחרות השקר המנצח

ויש אישה שעשתה דרך אידיאולוגית מעניינת. ליז טראס היתה בצעירותה שובבה. בעוד חבריה, כך סיפרה, השתובבו בסקס, סמים ורוק אנד רול, חטא הנעורים שלה היה להצטרף למפלגה הליברלית. מן החטא הזה היא נחלצה כעבור כמה שנים, עת נוכחה כי המפלגה הזו תומכת בהתערבות ממשלתית בכלכלה. לא תמיד. לא בכל מקום. אבל פה וגם שם. טראס פרשה ועברה ימינה למפלגה השומרת על הטוהר הכלכלי של כלכלה חופשית. השבוע נבחרה כראש ממשלה מטעם המפלגה הזו.

ומה המעשה הראשון שעשתה? היא הודיעה כי מהחודש הבא ולמשך שנתיים, יוקפא מחיר האנרגיה – בעיקר דלק, חשמל וגז. אבל מי יודע? אולי גם מחיר הפחמים למנגלים.

אני מספר על זה בהערכה לראש הממשלה השקרנית שהבטיחה כלכלה חופשית הפועלת בעזרת השוק (בע"ה) ומבצעת מעורבות בוטה ומטופשת שעל פי תחשיבי משרד האוצר שלה תסתכם בכ־150 מיליארד שטרלינג שיועברו מהקופה הציבורית לקופת ספקי האנרגיה. זו, למי ששכח, המורשת של בוריס ילצין מי שהיה נשיא רוסיה והעביר את נכסי המדינה לידי האוליגרכים.

אני מקנא בבריטים. לפחות השקר שלה הוא עם שיניים. אצלנו עיתונאי מפוקפק נבחר ראש ממשלת שינוי. ואם מישהו ימצא בדל של הבדל בין הממשלה הנוכחית לקודמתה – יקבל פרס. לפיד מקלל את איראן באותו שיר ששר נתניהו. הצבא שלו מתעלל בפלסטינים כמו בימי נתניהו העליזים. בכלכלה מה שהיה הוא מה שיש. בשמירת שבת מפני חילוניים תוקפנים – הוא כמו הרבי מבעלז: בעזרת השם (בע"ה). בפקקי תנועה – יש סיכוי שיעלה על קודמו. בקיצור: כלומניק.

הנה הבחירה: שקרן ימני או שקרנית ימנית. אל תגידו שאין פלורליזם.

 

שתפו: