האיום האיראני

 

בסוף השבוע פירסמה קרן המטבע הבינלאומית נייר עמדה שכתבו כמה מכלכלניה ועסק בשאלה מדוע האינפלציה באיראן כל כך גבוהה ואלו אמצעים נדרשים כדי להורידה. איראן זוכה במקום הראשון בדירוג האינפלציה בהשוואה למדינות אחרות סביבה. אם חשבנו שתורכיה היא בעלת מדליית הזהב האינפלציונית – טעינו.

לצד גורמים מוכרים כ"יוצרי אינפלציה" – גירעון תקציבי והזרמה כספית של הבנק המרכזי –מחברי המסמך מצביעים על הגורם המרכזי לה לדעתם: הפיחות בשער המטבע. הסיבה העיקרית לפיחות היא הקושי לייצא, בעיקר נפט, עקב הסנקציות הבינלאומיות. המחיר החברתי גבוה למדי., פה ושם יש מהומות על המחירים הגבוהים, אבל משמרות המהפכה מתגלים, בינתיים, כשומרים יעילים (אולי שכרם צמוד למדד?) והמהפכה לא נראית בדרך.

עם ניתוח כזה אין הפתעה בהמלצה המרכזית של מחברי המסמך לשלטון באיראן: תחזרו להסכם על הגבלת הפיתוח הגרעיני ותזכו ליצוא ללא הגבלות. אלא שהצפרדע הזו, במתכונתה המוצעת, לא עריבה לחיך השלטון. מכאן ההתמשכות של הדיונים על ה(לא) הסכם.

פצצות מלוכלכות

על פניו נראה שאיראן במסלול של היפר־אינפלציה, כי האופציה היחידה כמעט היא לייצא יותר נפט והברז הזה כמעט סגור. אבל יכול להיות שיש הסבר אחר למשיכת הזמן – והגברת האינפלציה – של ממשלת איראן.

אמנם ממשלות ישראל לא מפסיקות לומר כי הן לא תאפשרנה לאיראן להגיע לנשק גרעיני. אבל ייתכן שאיראן בכלל לא בעניין של פיתוח פצצת אטום. היא בעד ללכלך.

כלומר, למהול חומר רדיואקטיבי בפצצות רגילות. זו סחורה אסורה בחוק הבינלאומי. אבל זה יכול להיות ענף יצוא ששווה הרבה דולרים שהם התרופה העיקרית נגד האינפלציה. מכיוון שישראל מעודדת את קטאר לממן את החמאס, אולי משהו מהכסף הזה יזלוג לפצצות מלוכלכות. ויש עוד הרבה מקומות על פני כדור הארץ שיש בהם ביקוש לנשק לא טהור – כפי שישראל טוענת לנשק שלה.

יש מוצא

איך יוצאים מהצרות האלה? איראן מתנגדת לחזור להסכם בעיקר על רקע משטר הפיקוח על הכורים הגרעיניים והסנקציות במקרה של חריגה מההיתר להעשיר אוראניום. אבל נראה לי שמצאתי פתרון לעניין.

ההמלצה שלי לרב הראשי חמינאי היא לקבל את ההצעות האחרונות שהגישו ארה"ב ומדינות האיחוד האירופי, בתנאי אחד: שישראל תחתום על האמנה לאי הפצת הנשק הגרעיני – אמנה שאיראן חתומה עליה.

כך תוכנס ישראל לרשימת המדינות המפוקחות.

כך תאבד איראן את התירוץ האחרון מדוע מותר לה....

האמריקאים, יש לקוות, יבקשו מישראל לחתום. ראש הממשלה ייאלץ לבלוע את הצפרדע. הסנקציות יבוטלו. איראן תוכל לייצא נפט ללא הגבלה. המטבע האיראני יתייצב. האינפלציה תרד באחת – כך המסמך – למחצית מגודלה היום. ואת הכסף שתקבל תוכל איראן להשקיע במתקנים סולאריים ליצירת חשמל ולא צריך יותר כורים גרעיניים.

גם ישראל.

נ.ב. כך או כך אתן את קולי בבחירות הבאות למפלגה שתכלול במצעה את החתימה של ישראל על האמנה והתחייבות לא לתמוך בקואליציה שלא תסכים על כך.

יש קונים? זה מחיר הרבה יותר נמוך מתכשיטים, סיגרים, מטוס ללא טייס ושמפניה הנהוגים בממשלת ישראל.

שתפו: