?את מי להחרים

 

באחד מערוצי הטלוויזיה הבטיחו שמדי שבוע ועד מועד הבחירות יתארח באולפן מי שיודע כבר היום את תוצאות הבחירות לכנסת שיתקיימו בראשית נובמבר. האיש לא יחיד. גם אני ידעוני. אמנם את התוצאות המדוייקות אני לא יודע אבל אני יודע מי עומד להיות הבוגד ולעבור מצד ימין (הנקרא מרכז-שמאל) לצד ימין.

על פי סקרי דעת הקהל מפלגת "ישראל ביתנו" ובראשה אביגדור ליברמן תקבל 5 מושבים בכנסת הבאה. הפרשנים שמבינים בפוליטיקה משייכים אותה לצד הימני המתקרא מרכז. השיוך הזה נובע מנקמנות קלילה בנתניהו שמחבק יותר חזק את שתי המפלגות החרדיות מאשר אותה – בכל זאת לפי הסקרים יש להן 15 מושבים. ליברמן, הבוגד הנבחר, יסביר שישראל זקוקה ליציבות שלטונית. שהוא יצליח למתן את החקיקה לטובת המפלגות החרדיות; שצריך מישהו שירסן את תאוות ביטול משפט נתניהו; ושחוץ מזה הוא אחלה שר אוצר. עובדה, מצבה הכלכלי של ישראל טוב ממרבית המדינות שלהן הכנסה לנפש דומה לזו שכאן.

השבוע ביקשה מפלגתו לפסול את מועמדותו לכנסת של סאמי אבו שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד, בהתבססות על חוק שמונע ממי שמתנגד למדינה יהודית ודמוקרטית להתמודד בבחירות. הנה לנו רמז לזהות הפוליטית של המפלגה הזו. שאר מפלגות הימין מהססות, בינתיים, להביע עמדה מחשש שבית המשפט יפסול אותה.

יהודית? דמוקרטית?

זה החשש הקטן. ההנחה היא שבל"ד עם אבו שחאדה או בלעדיו לא עוברת את אחוז החסימה. החשש הגדול של הימין הוא שפסילת אבו שחאדה הפופולרי תגרום לכמה אלפים להצביע לאחת ממפלגות הלא־ביבי העוברות את אחוז החסימה במקום לזרוק את קולם לתהום הבל"די, ולפיכך לפיד־גנץ־סער ומרעיהם לא יפסידו בחלוקת המושבים בכנסת.  בדיוק מהסיבה הזו סביר שהליכוד דווקא ישמח אם אבו שחאדה יקבל הכשר של תומך במדינה יהודית ויקטין את הסכוי של לפיד ורעיו לעוד מושב או שניים.

מדינה יהודית ודמוקרטית מעניינת את התחת שלהם. לבטח לא ה"דמוקרטית".

מה עושים בסיטואציה הזו אנשים הגונים? נניח כאלה שמצביעים למפלגות ש"דמוקרטית" יקרה להן. כמו למשל העבודה ומרצ? ומנימוקים נוספים מה יעשו שתי המפלגות ה"ערביות" – המשותפת והאיסלמית?

חרם עתידי

הנה הצעה: שכולן יודיעו כי הן לא יצטרפו ולא יתמכו באף ממשלה עתידית שבה יהיה נציג למפלגה שתתמוך בבקשת הפסילה. יאיר לפיד ירצה לתמוך בפסילה? או, למקרה ואני טועה וליברמן לא יבגוד אלא ילקק את ישבנו של לפיד. בבקשה מר לפיד. אנחנו באופוזיציה ואתה מוזמן להצטרף לגוש הימין – שממילא אתה שותף לו אידיאלוגית. הרי בדל חוק מחוקי נתניהו לא ביטלת. בדל חקיקה של כפייה דתית לא מחקת. נכון, המכונית הממשלתית של לפיד נוסעת בשבת. אבל האוטובוס הציבורי שלנו והרכבת הקלה– לא.

שימו לב. זו התחייבות עתידית. הרי ברור שהעבודה, מרצ, המשותפת והאיסלמית יצביעו נגד הפסילה וירגישו טהורים ואמיצים. זה קל. מה שקשה להן זה להתחייב להחרים כל מפלגה אחרת שתתמוך במהלך הנבזי שהציע השותף לקואליציה הנוכחית.

 

 

 

 

שתפו: