כלכלנית וקלוקלת

 

"בתקופה האחרונה אנו עדים לכמה יוזמות להעמקת הסבסוד עבור צה"ל בתוספת עלויות של מיליארדי שקלים רבים מקופת המדינה. רוב יוזמות אלה אינן מלוות בניתוחים של עלות-תועלת, ואף לא בניסיון לכמת את התועלות שינבעו מהיוזמות."

הקטע המצוטט לקוח, עם שינוי קל, מתוך מסמך שכתבו חוקרים בפורום קהלת המפיק פירסומים של פוליטיקה ימנית. המסמך כולו מתמודד עם דו"ח ממשלתי. ובהגדרות הפוליטיות של הבלוג הזה: ה"פמיליה" של הימין נגד הממשלה הימנית. סכסוך משפחתי.

אם תחליפו את המילה 'צה"ל' שבקטע המצוטט במילה 'פעוטונים' (לילדים מגיל שנתיים) תקבלו את הטקסט המקורי של קהלת, לפני שהוצאתי דברים מהקשרם כמקובל אצל בוגדים, אנטישמיים וכו'.

מתברר שהממשלה הקימה צוות בינמשרדי ובראשו מנכ"ל משרד ראש הממשלה לבחון האם ראוי להרחיב את הזכאות לטיפול בתינוקות בפעוטונים. הצוות נעזר במרכז המחקר והמידע של הכנסת והמליץ להרחיב את הזכאות לטיפול/חינוך חינם לפעוטות תוך שהוא מוכיח, כמקובל בקהילה הכלכלנית, שהתועלת מהיוזמה עולה על העלות התקציבית.

על כך מתרעם המסמך של פורום קהלת שטוען כי הניתוח שגוי והתועלת קטנה מהעלות. שזה, בכלכלנית, גזר דין מוות ליוזמה הקלוקלת והמסוכנת.

חישוב תועלת

המסמך הממשלתי מונה ארבע תועלות ליוזמה. התוצר – כלומר ההכנסה הלאומית – תגדל. תהיה יותר הכנסה למטפלות/גננות. תהיה יותר תעסוקה במקצוע המטפלות ויותר תעסוקה והכנסה לאמהות (מה קרה לאבות ולמטפלים?) של פעוטות שישתחררו מעול הטיפול בפעוטים בבית ויוכלו להניב הכנסה למשפחה. כתוצאה מכל אלה גם תקבולי המס של הממשלה יגדלו.

מסמך ה"פמיליה" מצהיר שהוא לא מתמודד עם המתודולוגיה של הדו"ח הממשלתי וקוטל את הדו"ח בטענה שהם השתמשו בנתוני 2016 , ואם היו משתמשים בנתוני 2021 המסקנה היתה מתהפכת.

מה, אם בכלל, מעניין בכל השעמומון הזה?

המעניין הראשון הוא להסתכל איך הימין הכלכלי לגווניו מסתכל על התועלת. זה מעניין כי במסדר התועלות חסר הסעיף הראשון: התועלת לפעוטות. זה לא מוזכר. זה לא נמדד. לא שהעניין מסובך. מקובל אצל רוב הפעוטות והפעוטים שהם יגדלו, יעבדו וישלמו מסים. אגב, זה לא חריג. גם ילדים בגן חובה, בבית ספר יסודי, בחטיבה ובתיכון ואפילו סטודנטים ממשיכים לגדול, לעבוד ולשלם מסים. האם המסים של הפעוטות לכשיגדלו מחזירים את העלות התקציבית? זה לא נבדק בממשלה ולא נבדק אצל ה"פמיליה".

יותר מזה. בשלושים השנה האחרונות התפרסמו כמה מחקרים – עם ממצאים על פני עשרות שנים – שמראים כי השקעה ציבורית בפעוטונים מניבה תשואה (בתוספת הכנסה, בירידה באלימות, בהשכלה ובהכנסה של הילדים העתידיים של הפעוטות) יותר גדולה מאשר כל השכלה אחרת.

זה מקרין על עוד תעלול ימני שהביטוח הלאומי מפרסם בראש חוצות: התועלת מחסכון של הורים עבור ילדיהם (בגיל 18) הזוכים לסיבסוד ממשלתי. זו המצאה של הצמד נתניהו־כחלון שעוזרת בעיקר למימון טיולים ברחבי העולם לגוזלים שעוזבים את הקן.

עלות־תועלת צה"לית

המעניין השני מחזיר אותנו לקטע המצוטט שבו שתלתי את המילה צה"ל במקום פעוטונים. חיפשתי ולא מצאתי מסמך של הפמיליה והממשלה שבוחן את תקציב הצבא, השב"כ, המוסד והמשטרה במבחני העלות ותועלת. איך זה קורה? זה לא מובן מאליו שיש תועלת בהחזקת כ־10 צוללות וכ־2000 טנקים. יש איזו תכנית אופרטיבית לכבוש את סיני? ירדן? סעודיה? סוריה? או להכות מכה ניצחת בחיזבאללה בלבנון שאמורה להתבצע בעתיד הקרוב?

השבוע למדתי שיש בצבא "סיור סליחות". מה התועלת להכנסה הלאומית מהסיורים האלה שלמרבה הפלא מתקיימים בעיקר בגדה המערבית. למה לא גם בעזה מכורתנו או בכפר שמריהו? או שהתועלת היא בלעצבן את הפלסטינים שיזרקו אבנים ואז נגיד פויה, טרור, והחיילים יעשו מטווח על אנשים במקום מטרות דמות. האם כל התועלת הזו נמדדת מול העלות?

סיבסוד מול תקציב

לבסוף: כאשר מדברים על צבא וכסף מדובר על "תקציב הביטחון". וכאשר מדובר על פעוטונים מדובר ונכתב על "סבסוד". גם השפה הימנית לא חפה מדעה פוליטית.

 

 

 

שתפו: