גיזת הזהב

 

זה קורה לעיתים נדירות. מאוד נדירות. אולי אחת למאה וחמישים שנה. אבל זה קרה לפני כמה ימים ואף אחד לא שם לב: נמצאה דרך פשוטה, קלה ונעימה להוריד את מחירי הדיור.

גיזת הזהב טמונה במשפטים הבאים: "גורמים בכירים במשרד האוצר חוששים שהיצע הדירות יצנח....כתוצאה....מעליית הריבית". ועל זה הוסיפו אותם בכירים בצוותא עם מומחי התאחדות הקבלנים כי העלאת הריבית שתקטין את היצע הדירות תביא להתייקרות נוספת בדירות בעתיד.

ואם כל זה נקרא כמו סוג של קשקוש כלכלי שאינו ראוי לתשומת לב, אתם טועים. הנה ההסבר:

לבנות דירה בישראל לוקח בממוצע 32 חודשים. אני מניח שאם נוציא מהחשבון את צמודי הקרקע נגיע ליותר משלוש שנים.  מי מממן את ההוצאות לכל התקופה הזו? כרגיל קבלנים מוכרים דירות "על הנייר" וכך הקונים מממנים חלק חשוב מהעלות. השאר מקורו באשראי בנקאי לקבלן. העלאת הריבית מייקרת את האשראי הבנקאי מצד אחד, ומצד שני מרתיעה את הקונים הנזקקים למשכנתא נושאת ריבית שעולה למימון החלום. לפיכך הקבלן המצוי מגיב למצב בהימנעות מהתחלת בניה.

או אז בעוד 3 שנים יהיו פחות דירות כאשר מספר המבקשים דווקא יעלה ולפיכך התוצאה הבלתי נמנעת של כל הסיפור היא שמחירי הדירות יעלו. ואם ברור שהמחירים יעלו בעתיד – אז הם יעלו כבר עכשיו.

ובקצרה: העלאת הריבית מייקרת את הדירות.

ההוזלה ופירותיה

אל ייקל הדבר בעיניכם. מדובר בחידוש בתיאוריה הכלכלית. כך בדיוק מתרחשות מהפכות מדעיות. מה גם שאין כלכלן אקדמי רציני שיחתום היום על התזה הכלכלית הנועזת הזו. כולם בדעה שהעלאת הריבית פועלת בדיוק להפך – לריסון מחירי הדירות.

אלא שבישראל נמצאה גיזת הזהב אצל פקידי האוצר הבכירים ומומחי הקבלנים. ומהתזה החדשה קל לגזור מסקנה אופרטיבית:

הקטנת הריבית תוזיל את הדירות.

ההגיון שבבסיס התזה החדשה לא עוצר בריפוי מחירי דירות חולי קורונה עם חום גבוה. אני מבקש ללכת צעד אחד קדימה עם השיטה.

אם מורידים את הריבית למשכנתאות כדי להוזיל דיור אפשר גם להוריד בכלל את הריבית כדי לטפל ביוקר המחיה העולה הן בישראל והן ברחבי העולם. הנה כמה יתרונות לריבית האפס המוצעת:

א.   בלי ריבית לא באמת צריך את בנק ישראל. או לפחות את חלק מהבנק המרכזי שעוסק ב"מדיניות מוניטרית". זה חסכון ענק למגזר הציבורי. חצי בנק ישראל חוסך חצי מיליארד שקל והנה המימון הנחוץ להגדלת קיצבאות לתלמידי ישיבות.

ב.    הממשלה תיתן דוגמא "אישית" ותודיע שהיא מנפיקה מעתה אגרות חוב עם ריבית אפס. אני מניח שאף אחד לא יקנה את המוצר הזה. או אז הממשלה תיאלץ להסתפק במסים כדי לממן הוצאותיה. לפיכך התקציב הממשלתי יהיה מאוזן, ללא גירעונות. מהלך כזה יתרום ליציבות כלכלית, לצמיחה מואצת ולהרבה בריאות לפרשנים הכלכליים הניזונים מהפקידים הבכירים.

ג.     ויהיו כמה בכירים באוצר ובהתאחדות הקבלנים שבעוד שנה יוזמנו לשטוקהולם שבשבדיה לקבל פרס נובל לכלכלה ומרוב פירגון האו"ם לא יפנה לבית הדין הבינלאומי בהאג שבהולנד כדי להטיל סנקציות על ישראל בענייני הכיבוש.

ד.    יהווה ואללה ירוו נחת מזה שיונהג איסור הריבית המוכתב בהלכה הדתית שלהם. מה שיתרום להרמוניה בינ־דתית וגם יחסוך ב"היתר עיסקה" שנועד לרמות את אביהם שבשמים.

שתפו: