איך בולמים אינפלציה

 

בלימודי הכלכלה באוניברסיטה היו שתי אסכולות: זו שהאמינה בריסון הביקושים וזו שהאמינה בריסון הדפסת הכסף. אלה היו שתי החלופות המוכרות למחלת האינפלציה.

עברו הרבה שנים והזדמן לי שיעור נוסף. המורה היה שר האוצר בנימין נתניהו שביקש לתת לי שיעור פרטי. משהגעתי למשרדו שלף מהמגירה את מה שמוכר "עקומת לאפר" על שמו של ארתור לאפר(Laffer), כלכלן אמריקני שידע לצייר עקומות. לאפר באמצעות נתניהו הסביר כי ריסון הביקושים לא אפשרי באמצעות מסים כי כאשר מגדילים את שיעור של המס, אחרי נקודה מסויימת תקבולי הממשלה יורדים. לכן, הסביר ראש הממשלה העתידי שלנו, צריך לקצץ בהוצאות.

ראש ממשלת הבלוף־שינוי גם הוא היה שר אוצר. וגם הוא האמין שלהוריד מסים יוריד אינפלציה. הצעתו היתה לבטל את המע"מ על רכישת דירות.

לא מכבר הסבירו חכמים עלומים ממשרד האוצר שהורדת ריבית אף היא מסייעת להוריד מחירים. בינתיים מדדי המחירים התקשו בהבנת הנלמד. אולי אם כל הפקידים יהיו במשרות אמון, כמוצע בידי הקואליציה החדשה, המחירים לא ירימו ראש.

יבוא אישי מתורכיה

עתה הצטרף לדיון מבקר המדינה. בדו"ח האחרון שלו הוא מציע, כדי לטפל באינפלציה, להרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי העומד כיום על 75 דולר לחבילה. המבקר גם הסביר כי יש פקק חבילות בדואר ישראל וכדי שהמחירים יירדו צריך לא רק להגדיל את הפטור אלא גם להרחיב את דואר ישראל שלא מכבר הופרט. ואם כך – מי ירחיב אותו?

אני מודה שאני לא מבין את חכמי הפטורים למיניהם. מדוע מי שנוסע לראות את התמונות בלובר בפריז וחוזר עם חבילת מוצרים ששוויה עד 200 דולר נהנה מפטור ממע"מ וממכס. אבל מי שנוסע לראות את התמונות בגלריה בעין חרוד ובאום אל פחם לא זכאי להטבה הזו. מדוע כאשר אני קונה חולצה בחנות בישראל אני משלם מע"מ. אבל כאשר אני קונה חולצה באתר אינטרנט מחו"ל אני מקבל פטור.

בתורכיה יש נשיא שכמו ביבי ולפיד גם הוא כלכלן, והשיטה שלו להוריד את האינפלציה – בהפחתה ריבית – מניבה עד כה אינפלציה של 85%. ובתמצית: מדדי המחירים מסרבים לשטיקים וטריקים.

משילות המדד

לפיכך יש לי שתי הצעות איך לבלום את האינפלציה ואם הן יבוצעו אני תורם את פרס ישראל, שבוודאי אקבל, לשר האוצר שיבצע את ההמלצות האלה, ועל הדרך יוכתר כחבר שלי שזכאי לקבל מתנות שאינן שוחד.

א.   לבטל את כל הפטורים שיש בחוקי המסים. פטור ממע"מ באילת, פטור ממע"מ לטסים לחו"ל. פטור ממע"מ לחוזרים מחו"ל. פטור ממע"מ על יבוא אישי. פטור ממע"מ על ירקות ופירות. ואני לא אבזבז עוד דיו על כל ההנחות במס הכנסה, דירות מגורים וכיוצא באלה מסים. נעשה פיילוט לשנה אחת ונראה מה קורה.

ב.    אלא שאני חי בישראל ויודע שאני משתין בקטע דלעיל על העץ הלא־נכון. לפיכך אקל על שר האוצר הבא ואמליץ לשפר את המשילות – יעד עליו מסכימים בקואליציה המתגבשת – בכל הנוגע למדד המחירים.

לכאורה מדד המחירים לצרכן מודד את המחירים, עושה חשבון, ומפרסם אינפלציה. אבל זו טעות. המדד נקבע על ידי פקידים שמאלנים שכל רצונם הוא להשמיד את מדינת העם היהודי. לפיכך, ולמען המשילות, את המדד לא יקבעו הפקידים הסוטים אלא הממשלה. מדי חודש תתכנס הממשלה ותודיע מה המדד.

יש חשש שאיזה שמאלן ירוץ בג"צה לטרפד את המהלך החיוני הזה. לכן מוצע כאן להכניס מראש בחוק המסמיך את הממשלה לקבוע את המדד גם את פיסקת ההתגברות על הבג"צ העתידי.

ואם הממשלה, בתבונתה, תקבע מדד אפס – שם נהיה.

שתפו: