תיקון עולם (*) הכלכלה

 

"שנתיים לפני המועד שנקבע: החשב הכללי מפרסם את תכנית למעבר לרכבים חשמליים בצי הממשלתי". כך נפתחה הודעה שהנפיק השבוע משרד האוצר. שבוע קודם לכן שר האוצר וראש הממשלה יצאו ל־"מלחמה נגד יוקר המחיה" והודיעו על הקפאת הארנונה, הוזלת הדלק והפחתת התייקרות החשמל והמים, כל זה במאמץ למתן את העליה במדד המחירים לצרכן. זאת עדות נוספת לדיסלקציה שנכנסה למשרד הכלכלי הזה. אפשר שאובדן דמוקרטיה בתכנית החקיקה הממשלתית מפוצה בהגדלת הטיפשות. יש איזון, לא הכל חד כיווני.

בנוגע לרעיונות להורדת המדד, וכחובב חומוס, אני מפנה תשומת ליבו של שר האוצר כי במעדניה החביבה עלי מחיר קילו חומוס הוא 40 שקל. בכל מסעדה בעיר גובים 25־30 שקל עבור מנה שמשקלה רבע קילו, והחומוס ברמה ירודה בהשוואה למעדניה המדוברת. חבר אשכנזי טוען שדין דומה חל על כבד קצוץ. בשיטת השרים הפחתת מחיר החומוס והכבד הקצוץ ב־40% תתרום משמעותית להפחתת מדד המחירים וצמצום יוקר המחיה.

מכונית מזהמת

החשב הכללי מתגאה בזה שהקדים החלפת כלי הרכב הממשלתיים למכוניות חשמליות בשנתיים. במדד השטויות זו התקדמות חשובה. אם, למשל, הוא היה מקדים הקצאת 750 קמ"ר קרקע בנגב להקמת "תחנות כוח" לייצור חשמל מקרינת השמש אז היה טעם במהלך.

אבל מכונית חשמלית לא מזהמת, יאמר ההדיוט. טעות. מזהמת ועוד איך. כי מייצרים חשמל משריפה של פחם וגז טבעי. אלא שבהחלטת החשב הכללי הזיהום מוסט מקרית הממשלה בירושלים לתושבי חדרה. כתושב ירושלים זה נראה לי ראוי. הבן דודה מחדרה חושב ההפך. גם כאן יש איזון.

תיקון עם תרופה

למי שחושב שהצעותי אינן תרופות יעילות לטיפול במחלות הכלכליות האלה – יש לי תרופה אחרת. במחקר שערכו ארבעה כלכלנים, הם בדקו את ההשפעה של עישון מריחואנה על התעסוקה ועל ההכנסה. בפתיח הפירסום שני ציטוטים. אלון מאסק אמר כי הוא לא צרכן קבוע של מריחואנה כי היא פוגעת בפריון העבודה. סת רוגן אמר שהוא צורך הרבה בעיקר כשהוא כותב. שני סלבס מתקוטטים והכלכלנים באו לפסוק במחלוקת באמצעות 158 מיליון אמריקאים הגרים בכ־20 מדינות שבהן מריחואנה היא חוקית.

על היתרונות של מריחואנה בבריאות נדמה שכבר אין מחלוקת. לכמה בעיות נפשיות ולצמצום כאבים המריחואנה הוכחה כמועילה ביותר וללא תופעות לוואי. אלא שאנחנו בעולם כלכלי ויש הטוענים, כמו מאסק, שהשימוש פוגע בפריון העבודה ובהכנסה וברור גם למה: כשאנחנו מסטולים הכל נהיה איטי יותר. ואם מעבירים את נתון המיקרו הזה לעולם המאקרו אז התמ"ג ירד ואנחנו בצרות.

אז, זהו, שלא. מאז שצריכת מריחואנה נהיתה חוקית ובמשך 18 שנה שנחקרו נמצא, ראשית, שהצריכה עלתה ב־1-2% לשנה. שנית, שאין לזה כל השפעה על שוק העבודה. אם כבר, החוקרים מצאו עדויות שבענף החקלאות היה גידול במספר העובדים. ובמקביל גם גידול בהכנסה.

תקציב לחרדים

לדעת כמה ממכרי יש גם שיפור קוגניטיבי. זה יעזור גם לחשב הכללי להימנע משטויות ממונעות. ובמיוחד זה יכול לעזור לחבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) שלפי "הארץ" טען כי משכר ברוטו של 45,274 שקל לחודש נשאר לו פחות מ־20 אלף נטו. לפי מחשבוני מס הכנסה וביטוח לאומי עליו לשלם 15,527 שקל לחודש לשני המסים גם יחד. הנטו הוא קצת יותר מ־20 אלף. בעצם 30 אלף. יחי ההבדל הקטן. אבל אני מודה שלצורך החישוב עישנתי חצי ג'וינט.

עכשיו אנחנו מבינים מדוע הממשלה מגדילה את תקציבי החינוך לחרדים. גם שידעו לחשב חיבור וחיסור וגם לדעת לקרוא תלושי שכר.

מכאן לפוליטיקה: אצלנו הממשלה מצדיקה את מהלכיה נגד בתי המשפט והיועצים המשפטיים ב"הרוב קובע", החוקרים מצאו כי  בארה"ב 68% מהאמריקאים תומכים בליגליזציה של ה־'weed'. אם כן אולי גם כאן נעשה סקר/משאל עם וכך נחליט על שיפור ההכנסה באמצעות מריחואנה חוקית, על תחבורה ציבורית בשבת ונישואין אזרחיים, והאם ראוי שהכנסת תבטל פסיקה של בית משפט.

(*) תאגיד  המעבד ומשווק קנאביס

 

 


 

שתפו: