געוואלד, החלב מתייקר

 

סוף סוף יש הסכמה בין העיתון הליברלי (הארץ) לבין העיתון של האולטרה ימין (ישראל היום). שניהם מכתירים את העלאת מחירי החלב ומוצריו השבוע ככישלון של הממשלה. העיתון הימני אף מצטט מחירי חלב באירופה ומוצא ששם הם זולים יותר. לדעתי יש כאן פתח לתגלית כלכלית חדשנית ומעניינת.

הרעיון הוא שבמסגרת מדיניות הממשלה מחירי כל המוצרים בישראל יהיו כמו באירופה. בחקיקה עם עונש מאסר לחורגים. 

העניין הוא שאם נבחר באופציה הימנית המוצעת אז נמצא את עצמנו עם שיעור אינפלציה כמעט כפול מבישראל. מה גם שאין דבר כזה "אירופה". אפילו במדינות היורו מחירי המוצרים אינם אחידים. ולא יאומן: גם בישראל המחיר של אותו מוצר נמכר בחנויות שונות במחירים שונים. אפילו בין סניפים שונים של אותה הרשת המחיר משתנה. בקיצור: אין דבר כזה מחיר של מוצר שאפשר להשוות אליו. אבל מחשש בגידה אני לא מביא דוגמאות אלא ממליץ לקוראים שמתעניינים בשטויות שכאלה להשתמש באותו בסיס מידע כמו עיתון הימין: אתר numbeo.

אלא שהתכנסנו כאן לדון במחיר החלב. מה עם זה?

 הנה משהו שלא כולם יודעים על בנימין נתניהו. הוא ממשיך מדיניות החלב של מפלגת פועלי ארץ ישראל – האמא של מפלגת העבודה. הוא ראש ממשלה ושר אוצר כאן כבר כ-20 שנה אבל משטר החלב הישן של האליטה השמאלנית־בוגדנית נשאר יציב, סוג של סלע קיומנו. זה קורה אפילו בלי צווים של בג"צ. זה קורה מרצונו של ראש ממשלתנו.

כך השיטה עובדת: הממשלה מחלקת לרפתנים מכסות חלב. כלומר כמה חלב כל רפתן זכאי לייצר. עבור החלב שבמכסה החקלאי מקבל מחיר מובטח הנקרא מחיר מטרה. למה לחקלאי יש הכנסה מובטחת ולאחרון השכירים אין הכנסה מובטחת? אהה. זה בגלל שהחקלאי זה התיישבות. והתיישבות יהודית זה עוד יותר קדוש מארון הקודש. עובדה: אין ערבי עם מכסת חלב.

אבל יש שחיתות. נניח שהשיטה טובה (היא לא). איך מחלקים מכסות? בעבר הימין חוקק חוק חובת מכרזים הקובע שהממשלה לא מחלקת כסף סתם ככה. היא עושה מכרז. אבל בחלב היא לא עושה אלא מחלקת.

מי קונה את החלב מהרפתנים? המחלבות. זה בעיקר תנובה, שטראוס, טרה (קוקה קולה) וכמה יצרני גבינות. מה קורה כאשר הממשלה מעלה את מחיר המטרה לרפתן? המחלבה נאלצת לשלם יותר. ובכמה היא מוכרת את המוצר? במחיר שהממשלה קובעת. בשיטה הזו או שכל שקל נוסף לרפתן מתגלגל למחיר שמשלם הצרכן. או שהמחלבה מפסיקה לייצר ואין חלב. מהגרים לישראל מברית המועצות זוכרים איך השיטה המטומטמת הזו עבדה שם. תמיד היה מחסור. בישראל מחלבה אחת – טרה – הפסיקה לייצר חלב. הדואופול תנובה ושטראוס מאיים, והממשלה מייקרת את החלב והקוטג'. כך יש התייקרות.

זה מה שקרה השבוע.

מפתיע ששר האוצר חסיד השוק החופשי מתפקד בלהיות קומוניסט נוסח ברית המועצות. למה להתעסק עם החלב באופן שונה מאשר עם שום ולחם שיפון מקמח מלא?  

מה גם שחלב, כמו כל המוצרים שמקורם בבעלי חיים, מזיק. יש ויכוח אם הם מזיקים לבריאות. אבל אין ויכוח שגידול בעלי חיים הוא מקור זיהום ענק. אז אולי כדאי לנקוט לגבי חלב ומוצריו את המדיניות הנהוגה, למשל, ביחס לשום : בלי תכנון, בלי מכסות, בלי פיקוח ממשלתי, בלי מכס ובלי בג"צ.  שוק חופשי למהדרין ורק עם מס על גידול בעלי חיים לאכילה.

זה יעזור לישראל בריאותית וגם בעמידה ביעד פליטת גזי חממה. וסמוטריץ' יראה לנתניהו ולבן גביר מי כאן בעל הבית של הימין שמקבל כפיים מפורום קהלת.

 




 

 

שתפו: