רעיון זדוני

 

הנה רעיון זדוני אך משעשע. שמנהלי ההפגנות נגד הממשלה יציבו אולטימטום ל.....מפלגות האופוזיציה: תגישו לכנסת הצעת חוק ל"פטור ממס לישראלים המתגוררים ביהודה ושומרון".

מטורף?

את הרעיון מצאתי בהצעת חוק הארנונה. הצעת החוק עוסקת לכאורה בהקמת קרן בה יופקדו מקצת (באמת קצת) כספי הארנונה לעסקים ואלה יחולקו לרשויות מקומיות לפי נוסחה כלשהי. לכאורה כי בנוסח ההצעה יש מוקש (ותודה לדניה ואקנין כתבת "זו הדרך" שהאירה עיני לכך) ולפיו לא כל הרשויות המקומיות ישאו בנטל. הרשויות המקומיות ביודונאצילנד פטורות מהפקדת הכסף. אבל, כמה מפתיע, הרשויות המקומיות היהודיות שם זכאיות לקבל כספים מהקרן, במיוחד אם הן ינפיקו הרבה היתרי בניה.

בוועדת הכספים של הכנסת התפתח דיון על טיבו של המוקש. אנשי האופוזיציה תהו מדוע יש אי- שיוויון בנטל? היו מי שטענו כי זו חקיקה נוסח BDS – פוגעים בישראל גופה.


הקושי והחשש


כדי להבין מה פשר הפטור התמוה הובא נציג משרד המשפטים. הוא טרח כמה פעמים להדגיש כי ישראלים ועסקים המגוררים ב"אזור" חייבים במס ישראלי וזאת מכוח צו של המושל הצבאי. אבל הקרן זה סיפור שונה, הסביר המשפטן המלומד. העברת כספים מ"האזור" לגוף המוקם על פי חוק ישראלי, אמר, תיצור קושי משפטי ובעיה מדינית. הקושי המשפטי הוא בהפרה של החוק הבינלאומי. והקושי המדיני, אפשר להניח, נובע מהתנגשות בין ישראל לידידתה שמעבר לים.

מעניין שלפתע הממשלה  רגישה לאיסורי החוק הבינלאומי. אבל החוק הבינלאומי גם אוסר התנחלויות, לא כן? אם כך, איך העברת כספים להתנחלויות היא תקינה לפי החוק המוצע ולפי הפרקטיקה הנהוגת בישראל מהרגע הראשון לשחרור פלסטין מידי הכובש הירדני?

בחזרה לרעיון הזדוני. יעלו האדונים יאיר לפיד ובנימין גנץ הצעת חוק לפטור מתנחלים ממס. כלומר הצעת חוק שתפסוק שאסור למושל הצבאי להטיל חובה על מתנחלים לשלם מס בישראל.

(אפשר גם אחרת: הרי לא תקין להפלות בין תושבי איו"ש על פי אזרחות או מוצא או דת. אז שהמושל הצבאי יטיל את חובת המס גם על פלסטינים שגרים ב"אזור, לפחות בשטח C  שכולו בשליטה ישראלית מלאה)


חשבון פרלמנטרי


אבל נחזור לאופציית הפטור ממסים למתנחלים. מה קורה אם לפיד וגנץ מגישים הצעת חוק כזו?  ההגיון אומר שתהיה לו רוח גבית, שכן לאופוזיציה + ציונות דתית ועוצמה יהודית (של סמוטריץ' את בן גביר) יש רוב בכנסת, וכל מה שנדרש כאן זה להפוך את הטבות המס למתנחלים לפטור מלא. תמיכת הממשל האמריקאי מובטחת, ויהיה גם משעשע לראות איך מאי גולן, עידית סילמן, עמיחי שיקלי וטלי גוטליב מהליכוד יצביעו.

למה לאופוזיציה להעלות חוק שכזה? משני נימוקים: האחד, גם ישראלים המתגוררים בלונדון לא משלמים מס בישראל ומתן הפטור ישווה את מצבם של המתנחלים לכל ישראלי שמתגורר מחוץ למדינה. השני, זה יהיה מהלך ראשון כדי לקצץ בתקציבים שם. כי מי שלא משלם מס – לא יקבל תקציב. אבל לחזון הזה יהיה כנראה מועד אחר.

אני מניח שלפיד וגנץ לא יגישו הצעת חוק כזו. הם לא שונים מהליכוד בעניין הזה. אבל יש מפלגה אחת שיכולה להטות את הכף: הרשימה המשותפת. אם לפיד וגנץ מתנגדים אז העברת החוק הזדוני מותנית בליכוד. ואז נראה את נתניהו ומפלגתו וחרדי מבוא בית"ר ומודיעין עילית מצביעים נגד פטור ממס להתנחלויות ששומרות על בטחון ישראל.

ומדוע שה"המשותפת" תעשה את התעלול הנ"ל? כי ממילא היא לא עושה כמעט דבר. אז לפחות שתסכסך בין היהודים.

זדון ראוי.



שתפו: