הניצחון המוחלט

 כה אמר נתניהו: "ישראל לא תתפשר על פחות מניצחון מוחלט". המאמר הזה בא לתת פשר לניצחון מוחלט שעכשיו מתברר שהוא היעד לא רק של נתניהו, ולא רק של הממשלה אלא של ישראל. לאמור: אנחנו יודעים בדיוק לאן אנחנו הולכים במלחמה הזו.

כלומר, לא ממש בדיוק.

מה זה ניצחון מוחלט? למשל, בהשוואה לניצחון. האם הניצחון של הפועל באר שבע 0:4 על הפועל תל אביב הוא מוחלט גם אם אפילו שחקן אחד של תל אביב לא נהרג? האם ניצחון בנות הברית על גרמניה במלחמת העולם השנייה היה מוחלט גם אם נשארו כמה עשרות מיליוני גרמנים, בעיקר ילדים שהם חיילים לעתיד, בחיים?

בהיסטוריה של ישראל היו כמה נצחונות מוחלטים. במלחמת 1948 הניצחון היה כל כך מוחלט שהמפסידים כינו את התוצאה נכבה. המוחלט לא האריך ימים וב־1956 שוב היה ניצחון מוחלט ושחררנו את סיני מעריצות מצרים, ראש הממשלה התפאר כי הושגה "מלכות ישראל השלישית". הניצחון המוחלט הבא היה ב־1967, ואחריו ב־1973. בעזה הקטנה כבר ניצחנו איזה ארבע פעמים, ולא סתם – עם הרתעה. ישראל היא מדינה מרובת ניצחונות.


ניצחון סופי


אם כך, למה התכוון המלך נתניהו הראשון כאשר הצהיר על חתירה לניצחון מוחלט? נזכור כי ב־1956 ישראל נסוגה כמה ימים לאחר שחרור סיני תחת אוליטמטום של ארה"ב. האם אולטימטום דומה בשבוע שלאחר הניצחון המוחלט יניב נסיגה?

אם יש ניצחון, ויש ניצחון מוחלט אולי יש גם ניצחון סופי? ניצחון סופי הוא כזה שלאחריו אין ניצחון מוחלט נוסף ואפילו לא ניצחון סתם. ואכן, כמו בממשלת גרמניה של שנות ה־30 במאה הקודמת גם בממשלתנו יש שרים שניצחון מוחלט אינו מספיק וצריך ניצחון סופי אבל בלי תאי גזים שמזהמים את האטמוספירה אלא עם פצצת אטום. אלא שהפצצה עלולה לטרפד את טיעוני הממשלה בבית הדין בהאג בעניין ג'נוסייד. ויש את "טרנספר מרצון". גם זו מעט בעייתית כי לכל טרנספר יכול שיהיה רי־טרנספר כפי שהראו עזרא ונחמיה בספרו של יהווה.


יחיא לבדו


אפשר שהמלך נתניהו לא מתכוון לניצחון מוחלט באמת. אחרת לא היו מתקיימים דיונים על הגדלת תקציב הביטחון בכ־60 מיליארד ש"ח, מה שרומז שהניצחון לא יהיה מוחלט. על כן נותרה שאלה של מה ייחשב, ובעיקר ייראה, כניצחון.  פתרון אחד הוא להוציא מכלל שימוש את "בנק המטרות" ולהשאיר בבנק מטרה אחת: יחיא סינואר. זה יאפשר גם לחסוך כמה מיליארדים מתקציב הביטחון שמתמחה במטרות אזרחיות ובילדים. אני מעריך כי אם זה קורה – נתניהו יודיע שזה ניצחון מוחלט ביותר. גם אם למחרת יתברר שיש לסינואר זצ"ל מחליף בן למשפחת חות'.

פתרון נוסף הוא להקים ברחבי עזה יישובים יהודים שישמרו על הביטחון, כפי שהם שומרים על ביטחוננו בגדה המערבית. להצעה הזו יש שני יתרונות. האחד, אפשר יהיה לשחרר את רבבות חיילים כי בע"ה, בן גביר, סמוטריץ, סטרוק וטלי גוטליב – הכל יסתדר כראוי – במיוחד יציבותה של הממשלה. השני, רבבות מתושבי עזה יועסקו בבניית היישובים האלה, בהקמת חממות, בגידול מלפפונים. רמת החיים תעלה ויהיה כיף כמו שהיה עד שהליכוד, בתמיכת נתניהו, התקפל מעזה ב־2005 וכך יצר צבא מובטלים שהתגייס לחמאס.


ניצחון אמריקאי


הפתרון הכי קל נוסה בארה"ב בהצלחה. היא נלחמה עשרים שנה להדברת הקומוניזם הוייטנאמי, ולאחר שכל מפקדי האוגדות של צפון וייטנאם חוסלו, היא הכריזה שהיא ניצחה במלחמה והסיגה את צבאה מוויטנאם. הניצחון הפך מוחלט כאשר כמה שנים לאחר מכן וייטנאם נהייתה קפיטליסטית למהדרין.

עם זאת אפשר לחשוב מחוץ לקופסת "הניצחון המוחלט" של נתניהו. להחליף שבויים ולהסכים על הפסקת אש ארוכת טווח. אבל זה יהיה רק ניצחון למוסר, ויש האומרים גם לתבונה.



 

 

 

 

שתפו: