מאה אחוז

 חידה תחילה: מה טיבם של המספרים הבאים: 7010, 10060, 16150, 22440, 46690? הנה רמז: מבחינה חברתית היה ראוי שההפרש בין המספרים האלה יהיה שווה. אבל הוא לא. הנה עוד רמז: אחרי המספר האחרון ראוי שיהיו עוד 10 מספרים נוספים. אבל אין.

לפני פתרון החידה הנה ידיעה שמצאתי במוסף הכלכלי של עיתון הארץ. לקראת ועידת דאבוס של כל המי ומי הלא־ראויים אבל עתירי ממון נקבצו כ-200 מיליונרים ומיליארדרים לשלוח מכתב לראשי המדינות שהתכנסו באתר הסקי ובו דרישה להכביד עליהם, ועל עמיתיהם לעושר, את נטל המס. להלן ציטוטים מהמכתב.

"אנו חיים בעידן של קיצוניות. גידול בעוני והתרחבות פערי העושר; עליית הלאומנות האנטי-דמוקרטית; מזג אוויר קיצוני ונסיגה אקולוגית; חולשות במערכות החברתיות המשותפות; וצמצום ההזדמנות של מיליארדי אנשים מהשורה להשתכר למחייתם"

"ההיסטוריה של חמשת העשורים האחרונים היא סיפור של עושר שזורם אך ורק למעלה. בשנים האחרונות המגמה הואצה. בשנתיים הראשונות של המגפה עשרת האנשים העשירים ביותר בעולם הכפילו את עושרם, בעוד 99% מהאנשים סבלו מירידה בהכנסה."

"הפתרון ברור לכל. אתם, נציגינו הגלובליים, צריכים להטיל עלינו, העשירים־מאוד, מסים. ואתם צריכים להתחיל עכשיו."


ישראל 2024


המספרים דלעיל הם מדרגות מס הכנסה למי שעובד. במדרגה הראשונה המס הוא בשיעור 10% והשיעור עולה בכל מדרגה עד 47%. שם הוצב מחסום. כלומר שיעור המס לא עולה גם למיליונר שמשתכר מיליון ש"ח. כלומר הוא שווה שיעור מס למי שמשתכר 46,690 ש"ח. למה? ככה!

שימו לב למופע הפער. שיעור המס בהכנסות הנמוכות יחסית קופץ מהר –  בין 3050 ל־6290 ש"ח בין מדרגה למדרגה. אך כאשר מגיעים לבעלי הכנסה בגובה 22440, המדרגה הבאה נכנסת לפעולה אחרי עוד 24250 ש"ח. למה? ככה!

הרי לנו בחמישה מספרים איך מערכת מס הכנסה מצ'פרת את מי שהכנסתו נמדדת בחמש ספרות לחודש. העשירון העליון (כלומר, 10% בעלי ההכנסה הגבוהה ביותר) לא באמת משלם 47% מס הכנסה. הוא משלם בערך 30% כולל דמי ביטוח לאומי. אני מעריך שגם המיליונרים המצוטטים לא משלמים יותר מזה. זו מחלה כלל עולמית.

אם נכניס לחשבון גם הכנסות מהון התמונה נראית עוד יותר מעניינת. מס על הכנסה מדיבידנד הוא 25%־30% ועל ריבית – 25%. ובואריאציה של קפיטליסט על המניפסט הקומוניסטי: מכל אחד לפי יכולתו לכל אחד לפי יכולתו לסדר שיעור מס נמוך.


הגבול העליון


נא להכיר את אינגריד רוביינס מחברת הספר Limitarianism. היא פרופסור לאתיקה וכלכלה באוניברסיטת אוטרכט, הולנד, ובשבוע שעבר התראיינה לעיתון הבריטי "גרדיאן". וכך היא טענה: "במדינות ברמה סוציו­־אקונומית כמו הולנד (ישראל בחבורה הזו – ג.ע.) אין לאפשר הכנסה של יותר מ-10 מיליון לשנה". ובמדינה בה יש מערכת פנסיה סולידית הסכום המירבי צריך להיות מיליון אחד בלבד.

מה שמביא אותי לכותרת של המאמר הזה. כן, במדינה מתוקנת ראוי שיהיה שיעור מס של 100% על הכנסות של מעל 80,000 שקל לחודש. ואם נתאים עצמנו לאמת המידה ההולנדית – 320,000 שקל לחודש. כמה ניזוקים יהיו מהשיעור המירבי הזה? כ־160 אלף איש.

לא נורא.











 

 

 

שתפו: