ליברל ברוטב ישראלי

 אני מתנצל על בורותי שבגינה לא ידעתי שגולדי רייך היא דמות חשובה בישראל. פעם חרדית ועתה חילונית. גם ספורטאית. גם מרצה מבוקשת. ומתברר שהיא גם ליברלית שמצדדת ב"גם וגם" שהיא הווריאציה הליברלית־ישראלית של הסיסמא הממשלתית "ביחד ננצח".

במאמר בביטאון "ליברל" מסבירה רייך  כי מנסיון חייה הגיעה למסקנה "מיישבת סתירות מהותיות של שברי חיים" כמו למשל שיש לה ילד אחד חרדי וילד שני חילוני. ומכאן המסקנה שיש חיים מאושרים בלי ימין ושמאל שהם רק כלי משחק של פוליטיקאים. ובקיצור: "כולנו יכולים להיות גם וגם".

עכשיו אתחפש לליברל כדי לבדוק אם אפשר גם וגם. לצורך זה אתחיל עם המקרר בביתה של רייך. האם כאשר פותחים אותו מוצאים שם לצד חזה עוף גם חזה חזיר? זו נראית שאלה קנטרנית ובמידה מסויימת אני מסכים להגדרה הזו. זה באמת לא עניינו של ליברל מה אוכלים במשפחת רייך. אבל (אם הגברת איננה צמחונית) אני משוכנע שאין במקרר שלה גם וגם – למילוי תאוות הבייקון של הילד החילוני.


הבן והבת


בענייני דת הגישה הליברלית לא נכנסת למקרר של רייך. אבל היא גם לא נכנסת לנישואין של הבת של רייך עם הבן של יחיא סינואר – ישראלי למהדרין שסובל היום בגלל חטאי בן דודו מעזה, הנושא אותו שם - כאשר השניים מבקשים להינשא זה לזה. במדינת ישראל של היום מי שבדעה שאפשרית גם כפייה דתית וגם ליברליות מטעה את עצמו ואת הזולת. הבת של רייך והבן של סינואר –לא יכולים להינשא. הישראלית הדתייה יכולה לעשות ככל רצונה. היא יכולה לא לנסוע בשבת, כן לזהם אוויר עם נרות שרופים וללכת לבתי כנסת שבהן אסור לה "לעלות לתורה" וליהנות מכל השפע הזה. האח החילוני שלה, אם כך יחפוץ, לא יוכל לנסוע ביום כיפור בכלל, ובכל חג של יהודים - אם אין לו מכונית משלו, וכמובן לקנות ברמי לוי חזה חזיר מעושן. ואם הבת של רייך תשכנע את בן זוגה כי טוב היות האדם יהודי – הוא לא יוכל להיות כזה אלא במבחני מאמץ של לפחות שנה באישור הרבנות האורתודוכסית מכוח חוק חילוני !


מדת למדינה


הנה שאלה ממלחמת עזה 2023: האם חיסולו של יחיא סינואר הוא תקין או שראוי לתופסו ולהעמידו לדין? ואם חיסול הוא תקין האם ליברל ישראלי יבין לדעתו של ליברל פלסטיני שחיסולו של שר הביטחון הישראלי הוא תקין? או שמא חיסולים ככלל מנוגדים לליברליזם ולכן יש להוקיעם. אבל אין גם וגם.

עוד שאלה: יש כמה בתי חולים ציבוריים בישראל שבהם יש שרות רפואה פרטית. תנסו לקבוע תור לניתוח למבוטח פרטי ולאותו ניתוח למבוטח של קופת חולים. מי לדעתכם יזכה למועד הנוח יותר? האם, על כן, בית החולים הזה הוא גם וגם על אמת? או שיש גם עם הרבה כסף וגמדון עם מעט?

עכשיו אהיה ממש חצוף: כל אישה יהודיה שאומרת שהיא דתיה מקבלת פטור משרות צבאי. ומי שאינה דתיה מגוייסת לתקופה קצרה מאשר גבר. אישה דרוזית לא מגוייסת כלל כמו גם ערבים משני המגדרים. זה תקין לדעת ה"ליברל". האי־שיוויון בגיוס נכלל ב"גם וגם"?

פלורליזם הוא הנפש של הליברליות. לכן יש דבר כזה ימין ויש דבר כזה שמאל בדיוק כפי שיש דבר כזה ליברל ויש כזה דיקטטוריאל. לומר "גם וגם" זה שקר שבא לכסות על השיטה הקיימת שהיא...דיקטטוריאלית.



 


שתפו: