הסדרי מיסוי ומדורי הגיהינום

 לאמתחתי הגיע מסמך של פורום קהלת שעניינו הטבות מס. הטבות מס הן שיעורי מס נמוכים או פטור ממס הניתנים לפלחי אוכלוסייה מוגדרים. בזמן האחרון תשומת הלב הציבורית נתונה לקבוצות הנהנות משינויים לטובתן בתקציב המדינה, כגון תלמידי ישיבה שנהרגים באוהלה של תורה, שוחטי פרות ותרנגולות, ורבני ערים ושכונות. אנו נפנה כאן זרקור אל הנהנים מהטבות מס  המסתכמות בסכומים גדולים בהרבה, גם בחישוב לנפש.

לקחתי את המסמך בדרכי לטיול באיטליה שם ביקשתי פגישה עם האפיפיור שבא לנופש חורף בטירת קנוסה. אצל הקתולים יש מנגנון של הכאה על חטא ומחילה בצידה. "במה חטאת, בני?" שאל הוד רוממותו. התוודיתי בחטא כתיבה ותעמולה נגד הטבות מס, חטא שמתעצם כי המסמך המדובר של קהלת טוען בדיוק את אותו הדבר. וקהלת, הוספתי למקרה שהאפיפיור לא מתמצא בפוליטיקה ישראלית, זה כמו לאכול בשר בימי שישי של תענית. ניסיתי להסביר לו מדוע בעקבות הכתוב במסמך של קהלת, לא צודק שכלכלניו והחתום מטה ישבו באותו מדור בגיהינום.

ההתחלה הייתה מבטיחה. אליבא דקהלת, שני סוגי עיוותים נוצרים כתוצאה מהטבות מס. "הטבת מס מיטיבה אומנם עם מקבליה, אך מעבירה את נטל תשלום המס אל שאר האוכלוסייה, ובכך מרעה את מצבה (הטבות מס מחייבות העלאה של שיעורי המס או הפחתה של שירותים לאזרחים כדי לממן את עלותן(. "

ההמשך היה בעייתי. אולי מטעמי ההבנה ששחרור עזה דוחה שכל, התמקד המסמך בהטבות המס במס ערך מוסף: פטור ממע"מ על ירקות ופירות טריים ועל יבוא אישי עד 75$. פטור מהמס באילת. פטור ממס לתיירים. וכדי להבין את חשיבות ביטול הפטורים האלה מציינים המחברים ששווים, במונחי כסף, זהה לאחוז אחד של מע"מ.


יפה? מכוער!


נסתכל לרגע על הטבת המס במע"מ באילת. זה פויה בעיני קהלת. אבל מה עם ההטבה במס הכנסה ל"אזורי פיתוח" לרבות התנחלויות? מדוע באילת יש הטבת מס הכנסה של 10% ובקרית ארבע שבפלסטין – 12%? ברשימת המקומות עם הנחות במס הכנסה מצויים מאות יישובים וקהלת עובר על זה בשתיקה. אצלם אילת, שבטווח טילי החות'ים, זקוקה לביטול הפטור ממע"מ אבל קריית ארבע פטורה מעונש ביטול הטבת מס הכנסה.

אעבור מכאן להטבות המס הרשומות ב"עיקרי התקציב 2023-4". אתחיל עם כסף קטן. הפטור ממס על רווחים מהימורים ורווחים מהשכרת דירה (עד לסכומים מסוימים). שני אלה לבד "שווים" יותר מהירקות והפירות שמפריעים לקהלת. הימורים עדיפים על תפוזים?


נכים ועשירים


משרד האוצר מציג מסמך שעניינו מי נהנה מהטבת מס. לא מצאתי הטבת מס אחת שבה 20% מהתושבים הכי עשירים לא מקבלים את רוב הטבת הכסף. מבין הסעיפים האלה התעניינתי בהטבת המס לנכים. נכות, אפשר לחשוב, אינה תלויה בהכנסה. הממצא: סך כל ההטבה במס לנכים מסתכמת ב- 1.7 מיליארד שקל. מזה הנכים בעשירון העליון מקבלים 1.4 מיליארד שקל וביחד עם נכי העשירון התשיעי – 1.6 מיליארד. אבל אני מודה שיכול להיות שנכות זו סוג של מחלה שאופיינית לעשירים. אבל אם הנכות אינה עניין למעמד כלכלי – איך זה ש -80% מסתפקים בקליפות בוטנים? אבל את קהלת זה לא מעניין.

הכי חשוב זה מה שגם קהלת וגם משרד האוצר (אולי, בעצם זה אותו ארגון) מתעלמים ממנו: רווחים מהון. קחו עצמאי שמרוויח מיליון שקל לחודש. הוא משלם פי 2.5 יותר מס הכנסה מאשר תאגיד שמרוויח מיליון. למה? ולמה הטבת המס לא רשומה אצל האוצר? ומדוע קהלת, מתעבי הטבות מס, שותקים על הכסף הענק הזה?

כי כאשר מדברים מיסים. מדברים צבועים.

(מקריית הוותיקן טרם התקבלה תגובה סופית)



 

שתפו: