כדורגל כמשל

 שליתי ממחשבו של פרופ' רפאל פלוטקין את מבחן הגמר בשיעור במבוא לכלכלה לתלמידי כלכלה, מנהל עסקים ופכ"מ (פילוסופיה, כלכלה ומדע מדינה).

"במדינת רוריטניה מתנהלות מלחמות בצפונה ובדרומה והשבוע התערבה מדינה זרה ושיגרה מאות כלי טיס ועשרות טילים נגד רוריטניה. ראש הממשלה הורה על גיוס מילואים נרחב בעיקר לזרוע ההגנה האווירית והגנת העורף. אמש התכנסה הממשלה והחליטה על יבוא חופשי של עובדים מחו"ל. נקבע כי העובדים הזרים יוכלו לעבוד 10 שנים ובסיומן ייאלצו לחזור למדינתם. כל חוקי העבודה יחולו על העובדים ולא יתאפשר, כנהוג היום, לנכות משכרם תשלומים לשכר דירה וביטוח רפואי. כמו כן ייאלצו מעסיקים לשלם מע"מ על היבוא בגובה השכר שישלמו.

האיגודים המקצועיים הודיעו כי ישקלו שביתה כללית אלא אם תקוצר תקופת העבודה לשנתיים. ארגון הגג של המעסיקים הודיע כי יעתור לבית המשפט כנגד המע"מ.

חוו דעתכם על ההשלכות של המדיניות החדשה."

הצעה לקוראים ולקוראות: לקבוע עמדה – בעד או נגד – בטרם קריאת יתרת המאמר.

ידידי י.ב. חובב כדורגל אנגלי ואוהד של קבוצת טוטנהם מלונדון. בשבת הוא התקשר אחוז פלצות כי קבוצתו עלתה למשחק בניוקאסל עם 11 שחקנים וכולם לא אנגלים. "איום ונורא" הוא אמר והוסיף "הלוואי שיפסידו".


סלקציה ישראלית


כדורגל אנגלי במיוחד ובמידה מעט פחותה הליגות העליונות של הכדורגל האירופי, הם כבר הרבה שנים מימוש של רוריטניה הדמיונית הנ"ל. באיצטדיונים מריעים לעובדים זרים שלובשים חולצות של קבוצות אנגליות. די מפתיע כי במשאל עם ב־2016 הצביע רוב עבור פרישה של אנגליה מהאיחוד האירופי כשהדעה הרווחת היא שהסיבה העיקרית לכך היא התנגדות לעובדים זרים.

במה מותר עובד בכדורגל מעובד במיני מרקט? ובצרפת – מדוע יש לגיון זרים בצבא ואין לגיון זרים במפעל לייצור גבינת קממבר? ובישראל מדוע לחקלאי שמגדל ברוקולי מותר לייבא עובדים זרים, אבל לממשלה אסור לייבא יועצת משפטית מרוריטניה שתחליף את הנוכחית שרק מפריעה לממשלה למשול?

פרט לספורט תחרותי יש בישראל הסדרים ליבוא עובדים בענפי החקלאות, הסיעוד והבניין, ותחת כותרת "מומחים" מותר לייבא עובדים זרים ובלבד ששכרם יהיה בערך פי 3 יותר משכר מינימום. כך הגיעו הלום "מומחים" לסושי ולעוף ברוטב חמוץ־מתוק.


המחסור בעובדים


מי שמסתכל על עבודות תשתית בירושלים רואה שמאז אוקטובר 2023 כמעט הכל תקוע, למשל ברכבת הקלה ובעבודות ריצוף שכה חביבות על ראש העיריה. הסיבה העיקרית היא שהממשלה אסרה על עובדים מפלסטין להיכנס לישראל. משהחלו התנכלויות לערבים לאחר פרוץ המלחמה התפרסם גילוי דעת של הרב הראשי ובו קריאה להפסיק את ההתנכלויות. ולא, לא בגלל שזה לא מוסרי. אלא בגלל "שאנחנו זקוקים להם" לעבודות שיהודי דתי לא מוכן לעשות.

תנסו לקבוע תור לניקוי שינויים בקופת חולים. התשובה השגורה היא "בעוד חצי שנה". אבל טכנאי שיניים הוא פחות מומחה ממגלגל סושי.


אפלייה, לאומנות וגזענות


כקורא מחקרים בכלכלה אני מעיד שעד היום לא מצאתי מחקר אחד שמצא כי הגירה לא מועילה. מצאתי עשרות מחקרים שהראו את ההפך. אפילו למדינות שמהן הגיעו המהגרים, הנהנות מכך שהמהגרים שולחים חלק מהכנסתם למשפחה שנותרה במדינת המוצא.

אם כך מדוע אין מדינה שמתירה הגירה חופשית או אפילו מדיניות הגירת עובדים כמתואר ברוריטניה?

כי מהגרים הם לא בני אדם כמונו. הם אחרים. מותר לקבל עובדים זרים כדי שמכבי תל אביב תצליח במשחק כדורסל נגד אלימפיאקוס. בהכללה: מותר להביא זרים לגרום לנו הנאה. אבל חס ושלום שלא יגורו לידינו אלא כעבדים בבתים של ישראלים כשרים שנזקקים לעובדי סיעוד.

לאומנות וצרות עין. דומה לוועדות קבלה בקיבוצים ובישובים קהילתיים.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו: