פורום קשקשת

 פורום קהלת, כך טוענים יודעי מסדרונות השלטון, הוא בעל השפעה מכרעת על השלטון. ולא רק על הנוכחי אלא גם על ממשלת בנט־לפיד. ואם מסתכלים על מעשיהם בממשלה של הה' גנץ, אייזנקוט וגדעון סער (שפרש מהממשלה על רקע אידיאולוגי־מוסרי באשר למיקום ישבנו בוועדת שרים) נמצא שאם ייערכו עתה בחירות חדשות – המחשבה לא תשתנה. רק הישבנים.

זו העילה להתעסק עם פורום קהלת. לא מכבר פירסם הפורום ממצאים לגבי כלכלת פלסטין. למדתי מהמסמך שיש איום רציני על כלכלת פלסטין כי  "הגברת הגישה לתעסוקה בישראל עשויה לשבש את מערכת התמריצים בכלכלה הפלסטינית, שכן חלק משמעותי מהאוכלוסייה הלא־משכילה השתכרה יותר מאשר האוכלוסייה המשכילה, ולכן נוצרו תמריצים שליליים להשקעה בהון אנושי."

 הדעה שמאחורי המסקנה די מפתיעה. מתברר שרצף פלסטיני העובד בישראל משתכר יותר מד"ר לכלכלה באוניברסיטת ביר זית. הרצף השקיע בהשכלתו כמתלמד בערך שישה חודשים והכלכלן לפחות 6 שנים – ושומו שמים, הרצף נהנה והכלכלן סובל "מתמריצים שליליים להשקעה בהון אנושי".


ההון האנושי היהודי


יש מקום, המדינה היהודית, שבה יש תשואה חיובית על העדר השכלה עם תמריץ שלילי מאוד להשקעה בהון אנושי. אלה שנהרגים באוהלה של תורה מקבלים פטור אפילו מלהיות מתלמדים ברצפות ומקבלים תשואה נאה. ופורום קהלת שומר על שתיקה על מנגנון חברתי ישראלי שמייצר מה־זה תמריץ שלילי....

יש לי הצעה לקהלת שמאמינה באלוהי התחרות החופשית: הצעת חוק מטעמה לפיה ייאסר על מעסיק ועל עצמאי לשלם/להרוויח מעל שכרו של מורה מתחיל עם השכלה אקדמית. זה יהיה תמריץ ענק להון האנושי.

פורום קהלת לא מדבר באמת כלכלה. הוא מתכופף לא סתם לימין. הוא מתכופף לרבנים החרדים. שיבורך. אבל למה הוא מעסיק בשביל הדבר הזה דוקטורים לכלכלה שאמינותם מפוקפקת? אפשר היה לחסוך ולשים שם כמה בוגרי ישיבה עם תשואה חיובית להעדר השכלה שיכתבו את אותן שטויות.


בין השכלה והכנסה


צביעות, על כן, היא סחורה נעדרת תמריצים שליליים. אלא שלגופו של עניין הקשר בין שכר והשכלה, במיוחד לפורום שמאמין בכלכלה חופשית ותחרותית כלל לא מובן מאליו. הרי השכר אמור להיקבע על פי ביקוש והצע ולא על ידי קביעה בירוקרטית של שנות לימוד ותארים אקדמיים.

מכרה שלי שסיימה שרות צבאי ויתרה על הון אנושי ופנתה לעבודה בהיי־טק. אחרי שנה השתכרה יותר מאשר עיתונאי כלכלי עם 35 שנות עבודה ותואר אקדמי. יש עתה ריבוי פרסומות לפיהן אין צורך בהשכלה אקדמית בהיי־טק אלא מספיק קורס של 4 חודשים.

עכשיו קצת מידע: לפי מרכז טאוב התשואה להשכלה של בוגרי תיכון עם תעודת בגרות נמוכה מאשר של בוגרי תיכון נטולי תעודה כזו.

עבודה של בנק ישראל מצאה כי במנהל עסקים השכר של בוגרי מכללות גבוה יותר משכרם של בוגרי אוניברסיטאות.

בעבודה של המרכז הארצי לבחינות "נמצא כי המשתנים בעלי המתאם הגבוה ביותר עם השכר הם: לימודים בתחומי הייטק...עיסוק בהייטק.  בתחתית הרשימה (מתאמים שליליים)... נמצאו חוגי הלימוד בפקולטות חברה ורוח, תואר ממכללה אקדמית לחינוך, ותעסוקה בענף החינוך."

על הפגנות שמה המשטרה מגבלות. על קשקשת כלכלית – בינתיים – אין גבול.



 

 

 

 

שתפו: