המומחים לטפילים

 לפני 14 שנה בנימין נתניהו היה ראש ממשלה ופרופסור יוג'ין קנדל היה ראש המועצה הכלכלית במשרד ראש הממשלה. הממשלה של אז החליטה על "כללים פיסקליים" ובתרגום לעברית: כמה מותר לממשלה להוציא, כמה מיסים וכמה גירעון.

נתניהו התחייב להוריד מסים, להגדיל הוצאה ולייצב גירעון בסכום מסויים. את המלאכה הטכנית – כמה בכל אחת משלוש המטרות – ייצר עבורו הפרופסור לכלכלה.

על מה שראוי לעשות יש מחלוקת. על המתמטיקה, נדמה, אין מחלוקת. שני פרופסורים לכלכלה לקחו את המספרים של קנדל ושאלו את השאלה הבאה: האם המספרים מתישבים זה עם זה? כלומר האם הגדלת ההוצאה והפחתת המסים מתיישבים עם התוצאה הרצויה בגירעון.

נתן זוסמן ואביה ספיבק מצאו שלא ושקנדל את נתניהו היו נכשלים במבחן מתמטיקה א'. בהסתכלות בטווח של 14 שנה שלושת הפרופסורים טעו. תחזיות בכלכלה הן הבלים אף יותר מתחזית מזג האוויר לחודש מראש. הן קנדל והן מתנגדיו לא צפו את המהפך הכלכלי שישראל עברה במאזן הסחר הבינלאומי שלה כאשר ישראל עברה ממדינה עם גירעון בחשבונות עם חו"ל לעודפים. יתרות מטבע חוץ אז היו 70 מיליארד והיום הן 200 מיליארד. דולר, למי שתוהה.


הידע הנדיר


קנדל כבר לא עובד עם נתניהו. לא מכבר, ביחד עם רונן צור – " שנינו חולקים ידע נדיר של אדריכלי המערכת" – כתב מסמך אפוקליפטי על עתידה של מדינת ישראל. "ישנה סבירות לא מבוטלת כי ישראל לא תוכל להתקיים כמדינה יהודית ריבונית בעשורים הבאים....זה אינו מחדל נקודתי...אלא קריסה של תפקוד המערכת".

ולא, זה לא הכיבוש. זה לא העדרה של דמוקרטיה לכשליש מבני האדם שחיים תחת שליטת ישראל. זה לא זכויות אדם. זה לא השחיתות השלטונית. זה החרדים והערבים.

מה הבעיה עם שני "השבטים" האלה? "שהם מקיימים אורח חיים שהם לא מסוגלים ולא מתכוונים למממן בעצמם. כל משפחה חרדית מקבלת מימון או סבסוד בסכום של 120,000 שקל לשנה, וכל משפחה ערבית – 65,000 שקל. את המימון הזה משלמות משפחות יהודיות שאינן חרדיות בסכום של 20,000 שקל לשנה" כותבת מירב ארלוזורוב מ"דה מרקר" מפי השניים אותם ראיינה.

מאחר וזוסמן וספיבק הטילו ספק בכישורי המתמטיקה של קנדל החלטתי לבדוק את העניין. אני מודה שאין לי מושג איך מחשבים את הסבסוד לפי מבחן "השבטים". לכן בדקתי את תשלומי מס הכנסה לכל שבט. אלא ככל שנברתי בנתוני משרד האוצר לא מצאתי מידע על נתוני הכנסות לחרדים וערבים וליהודים חילוניים. אבל יכול להיות שאין לי את ה"ידע הנדיר" שיש לצמד חכמי הדור.


מבחן מס הכנסה


מה יש במידע הממשלתי? יש מידע על מי שלא משלם מס הכנסה.  אפשר להניח כי כל מי שלא משלם מס הכנסה נהנה, איכשהו, מסבסוד ציבורי. על חרדים יודעים שהם מקבלים סבסוד ציבורי דרך הישיבות וקיצבאות ופטור מגיוס. איך מעבירה הממשלה סבסוד לערבים? חלק דרך רשויות מקומיות. אך במה הן שונות מרשויות מקומיות יהודיות?

ובכן מי בישראל לא משלם מס הכנסה? התשובה: חצי מהאוכלוסיה (ע' 49 כאן). כן, בדיוק מה שקראת. עכשיו אניח כי כל הערבים וכל החרדים לא משלמים מס הכנסה כולל 5% מהערבים שלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שייכים ל-30% הכי עשירים במדינה.

הערבים מהווים 20% מהתושבים. החרדים 13% וביחד שליש. מי הם 17% האחרים שאינם משלמים מס הכנסה ולפיכך מסובסדים? צדקתם: יהודים ליברלים, דמוקרטים חמודים שכמו ערבים הם בעלי הכנסה נמוכה מההכנסה החציונית, אבל הם נעלמו מעיני קנדל וצור.

קנדל וצור הם קשקשנים. כך גם עולה מהמתכון שהם מציעים כדי למנוע קריסה של המדינה: "להקים ממשלה רחבה...ושלאף קבוצה לא תהיה יכולת לכפות את ערכיה על קבוצה אחרת". באמת? יהיה מותר ליהודי לעבוד בשבת? למוסלמית להתחתן עם יהודיה, לפלסטיני תהיה זכות לשוב למולדת אבותיו?

נ.ב. קנדל וצור מתפרנסים ממימון/סבסוד ממשלתי שניתן הן לאוניברסיטה העברית והן לוועדה לאנרגיה אטומית. כנראה שאחד מהם טפיל ערבי והשני טפיל חרדי.



 

 

שתפו: