המינהלת

 בעברית מדוברת יש בלבול מסויים בין המילה כלום והצמד לא כלום. על פי האקדמיה ללשון העברית לא כלום משמעו שום דבר. מכאן אפשר להסיק שמילה כלום משמעה משהו. אלא שבעברית מדוברת מצוייה המילה כלומניק שהוא אדם ששוויו שום דבר.

בנימין גנץ משתרע במרחב שבין כלום ללא כלום. בסוף השבוע שעבר הודיע כי אם הממשלה לא תחליט על שלטון חלופי בעזה עד ה־8 ביוני, הוא ומפלגתו יפרשו מהממשלה. כלומר יהיה אסון לאומי.

לדבריו, בתקופה האחרונה היה אפשר להבטיח ניצחון אך זה נמנע על ידי מיעוט קטן שהשתלט על גשר הפיקוד. והם מתנהלים בפחדנות. מהו אותו ניצחון שנמנע מאיתנו? כנראה עוד מושג שנמצא במרחב שבין כלום ולא כלום.

זו לא השמצה. כי הכלי המרכזי שיכול להביא לאותו ניצחון עמום הוא "ממשלה רחבה". נניח שמחר יש ממשלה רחבה שכזו – מה בדיוק היא תעשה בשביל ניצחון?


הפקיד הפולני והשוטר הבלגי


פרט ל־8 ביוני היה לגנץ רעיון מעשי: להקים מינהלת אמריקאית־אירופית־פלסטינית שתנהל אזרחית את עזה. הנה משמעות הרעיון הזה:

1.   צבא ההתקפה לישראל (צה"ל) לא נסוג מעזה. לא עכשיו ולא אחר כך. המינהלת תתעסק בשיפוץ בתי חולים, התפלת מי ים, ועניינים אזרחיים אחרים. דומה למה שרוסיה מציעה לאוקראינה.

2.   אני משער כי אישורי כניסה ויציאה לעזה אינם בתחום האזרחי. וסביר להניח שהמינהלת לא תנפיק מסמכי תושבות, אזרחות ודרכונים לתושבי עזה. כי אלה עניינים ביטחוניים.

3.   יש סיכוי לא רע שאם צה"ל לא נסוג מעזה אז האירופים לא יסכימו להשתתף בחגיגה הזו שבה – והיו דברים כאלה – צה"ל יחשוד שפקיד פולני הוא חבר סמוי בחמאס ודינו מוות. או שטנק ישראלי יראה קנה אקדח של שוטר בלגי מבצבץ מחלון – והפגז בדרך. או אולי כדעה שמה שלא מתאים לאוקראינה גם לא מתאים לעזה.

4.   בלי האירופים ובלי האו"ם סביר שארה"ב לא תתנדב להיות המינהלת. עוד משהו בין כלום ללא כלום.

5.   אם מר גנץ בדעה שבלי יציאה של צה"ל מעזה החמאס ישחרר חטופים חיים – הוא צריך לצמצם בצריכת המריחואנה. בלי שותפות חמאס בהסדר המינהלת, צה"ל והשב"כ יוכלו להתגאות בחילוץ גופות.


   החלטת האו"ם מכ"ט בנובמבר


ואחרי כל זה יש להצעה להקים מינהלת בינלאומית מקום באזורנו. גנץ כמו לפיד וליברמן בדעה שראוי שיהיו בחירות לכנסת. ואם הם ינצחו בבחירות האלה – בכנסת אין עתה רוב לתעלול הזה – אז המעשה הראשון ראוי שיהיה הוא הקמת מינהלת בינלאומית ל....ישראל.

אם נהיה כנים עם עצמנו אין כל סיכוי שהממשלה הכי רחבה שתוקם פה תתיר ליהודים לעבוד בשבת. תתיר לכל תושב/ת להינשא ללא הגבלה של מגדר, דת ומוצא, ולהתגרש בלי צורך להופיע בפני אנשי דת. שתמחוק את האיסור להשתמש במילה כשר שלא באישור הרבנות. שתקבע כלל ולפיו כל זכות חלה על כל תושב ללא הפרדה על פי דת ומוצא. כי אין להפלות נשים בכל מוסד הניזון מכספי ציבור ומחוקים. זו רק תחילת הרשימה.

משפטית הרעיון למינהלת בינלאומית טמון בהחלטה 181 של האו"ם -  ההחלטה מכ"ט בנובמבר שממנה צמחה מדינת ישראל. בהחלטה הזו נקבע כי ירושלים תהיה עיר בינלאומית שתנוהל על ידי מינהלת ובראשה נציג האו"ם.

כל מה שגנץ מתבקש להתחייב הוא שירושלים לא תופרד מישראל וכי המינהלת תופקד על כל ישראל.

מה שיאפשר לו לצאת מהמרחב שבין כלום ולא כלום.





 

 

שתפו: