Back in the USSR (*)

 ראשית לדבר המפרסם: "ביום חמישי הקרוב בשעה 17:00 נעמוד במשמרת מחאה ברחוב דיזינגוף פינת קינג ג'ורג', תל אביב...בדרישה לטיפול אמיתי ביוקר המחייה...".

כך במנשר של החזית הדמוקרטית לשלום ושיוויון (חד"ש) שתוקף את מדיניות "התחרות" של הממשלה ומדיניות ההקלות ביבוא מוצרי מזון ש"מועילות אך ורק לשורת הרווח של היבואנים ורשתות השיווק".

מהיכרות עם חד"ש המנשר הזה היה נכתב גם לפני ארבעים, חמישים ושבעים שנה.

בעניין יוקר המחייה חד"ש שותפה לעיתון "הארץ". גם בעיתון האנטי־ממשלתי הזה טוענים כנגד היוקר המאמיר. אלא שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מפרסמת מספרים אחרים – התייקרות שנתית פחותה מהיעד שקבעה הממשלה לבנק ישראל – 3%. אין להוציא מכלל אפשרות שהביביזם חדר גם ללמ"ס והאינפלציה האמיתית היא 30%. אבל בינתיים אין עדויות לכך. אפילו חזאי המחירים במוסדות פיננסים – שפיספסו בגדול את המדד האחרון - לא אוספים עדויות.


השכר     


הדרישה הראשונה של חד"ש היא "העלאת שכר המינימום באופן מיידי". מה קרה לשכר בשנה האחרונה? השכר הממוצע, נתון אחרון,  עלה ב־3.5% לעומת 2.8% עליה במדד המחירים לצרכן. כלומר גידול בכוח הקניה הממוצע. ומה בדבר שכר המינימום? הוא עתה גבוה ב־5.5% מזה שלפני שנה. הכל כפוף לכך שהלמ"ס דובר אמת.


המס


הדרישה השנייה היא "הטלת מס רווחי מלחמה על חברות שגרפו רווחים ממנה". האם כאשר שטראוס מוכרת יותר וופל שוקולד לצבא – אלה רווחי מלחמה? וברצינות: מדוע רק רווחי מלחמה? ואיך אפשר לזהות בסל הרווחים של תאגיד מה הרווח ממלחמה לעומת רווח ממכירה למכולת? ובעיקר, אם רוצים עוד מס, למה לא להשוות בין מיסוי תאגידים למיסוי עצמאיים ושכירים, וחסל.

ואכן רוצים עוד מס. בדרישה השלישית מוצע להטיל מס הון.  אבל לא סתם מס הון אלא כזה "שיופנה לתמיכה בייצור מקומי מסובסד ומפוקח". מה זה מס הון? מרבית ההון של משקי בית מצוי בדירה שבה הם מתגוררים. האם מוצע להטיל מס דירות? מס חשבונות בנק? מס חיסכון בקרנות השתלמות וקופות גמל (על הריבית כבר יש מס)?

ומה בדבר הרעיון האווילי לסבסד ייצור מקומי.  האם למגדל פרות שבשרן משמש לייצר המבורגר מגיע סבסוד בהשוואה להמבורגר שמיוצר מבשר מיובא? שלא לדבר על פיקוח מחירו של המוצר הלא־בריא הזה...


הפיקוח


אכן הפיקוח על המחיר הוא הדרישה הרביעית של חד"ש. תמיד המפלגה בעד פיקוח על מחיר. זו מורשת ברית המועצות שמקודשת בחד"ש כמו התלמוד הבבלי אצל יהדות התורה. מה זה "מוצר חיוני"? פסטה זה חיוני? עגבניה? אבקת מרק? קערת המרק? נוזל לניקוי משקפי ראייה? נייר טואלט?

הנה הצעה קטנה למפגינים שיתייצבו ביום חמישי בפינת דיזינגוף־קינג ג'ורג': במקום פיקוח על המחיר תציעו לחברי הכנסת שלכם להגיש הצעת חוק בכנסת ולפיה כל תאגיד יכול למכור כל מוצר ושרות במחיר שהוא יקבע ובלבד שהמחיר הזה יהיה אחיד לכל הקונים. כלומר המכולת תקנה בקבוק מים מינרליים מ"עין גדי" במחיר זהה למחיר שהיצרן מקבל מרמי לוי. שופרסל תגבה עבור הוופל של שטראוס את אותו מחיר במודיעין ובנתיבות. החוק הזה לא רק ראוי, הוא אפילו קל לאכיפה. זה כתוב בחשבונית.

לסיום הנה הצעה גדולה למפגינים. תפעלו לעדכון התכנית הכלכלית של המפלגה. בכל זאת ברית המועצות היתה כישלון קולוסאלי בכל מובן שהוא. בינתיים תרימו קרטונים עם סיסמא אחת: "נסיגה עכשיו". זה קצת יותר רלוונטי ממס דירות.

(*) ותודה לביטלס 



 

 

שתפו: