חילוץ על סף תהום

 "לאור זאת, אנו – כלכלנים וכלכלניות ישראלים – מתריעים בצורה הברורה והנחרצת ביותר, כי השילוב בין מדיניות ממשלות ישראל לבין קצב הגידול הגבוה של האוכלוסייה החרדית מוביל את המדינה לעבר תהום ומסכן בצורה ממשית וקשה את המשק והחברה הישראלית, כולל את החברה החרדית עצמה.”

כך טוענים 128 כלכלנים וכלכלניות במסמךבמסמך שפורסם לא מכבר וכותרתו "אזהרת הכלכלנים". שליתי מהמסמך כמה עניינים שבגינם אנחנו על סף תהום.

·      22% מהתלמידים בבתי הספר הם עתה חרדים. בעוד ארבעים שנה שיעורם יהיה 50%.

·      משפחה חרדית מקבלת מהמדינה מדי חודש 2800 ₪ נטו. משפחה יהודית לא חרדית משלמת למדינה נטו 2200 ₪ לחודש.

·      "רבים מהנושאים בנטל יעדיפו להגר מישראל. הראשונים לעזוב יהיו אלה שלהם הזדמנויות בחו"ל: רופאים ורופאות, מהנדסים ומהנדסות, עובדי ועובדות הייטק, ומדענים ומדעניות".


פייק סטטיסטיקה


עסק ביש. המדינה בסכנת קיום. אבל אל חשש, יש לכלכלנים החתומים על האזהרה שלושה מהלכים עיקריים להצלתה: לימודי ליבה חובה בכל בית ספר, גיוס חרדים לצבא וצמצום הדרגתי של תקציבים שמעודדים הימנעות מעבודה.

יסלחו לי החותמים, רובם פרופסורים, דוקטורים ופקידי מדינה לשעבר, אבל האמצעים המוצעים הם בדיחה )אלפי חרדים צעירים בבתי סוהר בגין סירוב?) למי שמאמין, כמוהם, כי "זוהי אזעקת אמת. ההיסטוריה לא תסלח לקברניטי המדינה בהווה ובעתיד – מכל קצות הקשת הפוליטיתאם יעמדו מנגד."

יש ספק באשר למהימנות המידע הכלול במנשר. כך, למשל, ההשוואה במס/סובסידיה נטו של משפחה מצטיינת בכך שהיא עושה טרנספר סטטיסטי לערבים – הם בכלל לא פה. גם נתוני נטל המילואים מוטה מכיוון שהוא מתעלם לא רק מערבים אלא גם מנשים יהודיות נשואות. ההטיה הסטטיסטית במסמך זועקת לציון נכשל.


פתרון נטול גיוס חובה


ומכאן להצעה אחת שתפתור את כל הבעיות ללא כפיה על החרדים המעוניינים "למות באוהלה של תורה" ולהגן בכך על בטחון ישראל.

אבל לפני ההצעה, שאלה: שאלתם את עצמכם מה ההסדר החוקי המאפשר לאזרחי ישראל הערבים לא לשרת בצבא בהגיעם לגיל גיוס? התשובה: החוק נותן בידי הצבא ושר הבטחון רשות לגייס אדם. כך החליט הצבא, למשל, שלא ממש חשוב לגייס איש ושמו בן־גביר. ויחד איתו, (כמעט) את כל הפלסטינים אזרחי ישראל.

ועתה להצעה:  לשנות את חוק הגיוס כך שתישלל מהצבא ומשר הביטחון היכולת לקבוע מי מגוייס ומי לא. כל גבר ואישה בגיל 18 ללא הבדל דת, מוצא, מצב משפחתי ומגדר יבחרו מסלול אחד מתוך השלושה הבאים.

·    התנדבות לשרות צבאי כמקובל כיום. הצבא יוכל להחליט, מבין אלה שיתנדבו למסלול הזה, את מי לקלוט. מי שהצבא לא מעוניין בו ובה יתבקש לבחור מבין שתי החלופות הנותרות.

·      התנדבות לשרות אזרחי. במסלול הזה יוכשרו המתנדבים לעבודות כמו עזרה בבתי חולים ובמרפאות, עזרה לקשישים ולחולים השוהים בביתם, סיוע בחינוך המיוחד, סיוע למורים בבתי ספר וגני ילדים, סיוע לעובדי רשויות מקומיות בעבודות כמו ניקיון, פיקוח חנייה וכיוצא באלה משימות.

·      סרבני התנדבות. בין אלה יהיו אולי תלמידי ישיבה, מאמינים שהמשיח תיכף ומייד מגיע והכל יסתדר, או סתם צעירים שאינם מעוניינים להיות חלק מהמאמץ הקיבוצי הצבאי והאזרחי. מי שבוחר במסלול הזה "משלם" באיבוד הזכויות הכלכליות של תושב עד לגיל 70 שבו הסרבן והסרבנית יהיו זכאים לקיצבת זיקנה. זה יחול גם על כל אדם שבעבר קיבל פטור או דחיה או קיצור שרות. הזכויות הכלכליות האלה הן בעיקר בזיכויים וניכויים במס הכנסה, בזכאות לכל קיצבאות הביטוח הלאומי ובמענקי לידה. כל מי שבוחר במסלול הזה יכול לחזור בו בכל עת ולעבור למסלולי השרות הצבאי והאזרחי.


הערכה


בתוך שנה יתברר כי שיעור תלמידי ישיבות יהיה זעום. בעיקר יהיה זינוק מיידי בשיעור החרדים בעלי משפחות שירוצו להתנדב כדי לזכות מחדש בקיצבאות ביטוח לאומי. לא יהיה ביקוש לאוהלי תורה כדי שחרדים יבקשו למות בהם.

אחרי שנה יתברר כי שיעור הילודים החרדים צונח כפי שקרה ב־2003 ביוזמתו של שר האוצר, בנימין נתניהו, שקיצץ בקיצבת ילדים.



 

 

 

 

 

 

שתפו: