הפלסטיקה של הילדים

 

אני מתחיל את המאמר הזה בהצעה לזכרים: הפסיקו לנשום, לאכול ולשתות, כי כשאתם עושים את זה אתם מכניסים לגופכם מיקרופלסטיקים שמשפיעים לרעה על זקפה ועל טיב הזרע.

כך בישר השבוע הגרדיאן האנגלי, על יסוד ממצאי מחקר שנעשה.  אם כולכם תעשו את זה ייפתרו שתי בעיות:

הראשונה, מתברר שילדים אנגלים היום יותר קטנים, יותר שמנים ויותר חולים מבעבר. גם על כך דיווח העיתון, המחקר שהוא מצטט מצא שזה בגלל הרגלי תזונה רעים ועוני. אז אם תפסיקו לנשום נראה שהבעיה תיפתר.השניה, בראשית החודש הבא יהיו בחירות כלליות  בבריטניה. מפלגת הלייבור, אם תנצח – (בסקרים המפלגה השמרנית מפסידה אמנם אבל לא ברור שהלייבור מנצחת) שוקלת לבטל את המגבלה על... קצבאות ילדים.

הכל החל כאשר ארגון מחקר כלכלי עצמאי (Institute for Fiscal Studies) מצא שההגבלה – קצבת ילד שני היא תקרת הקצבה – תגרום מיד להגדלת עוניים של 275,000 ילדים ובתוך ארבע שנים לעוניים של 670,000. ובתרגום פשוט: קצבת ילדים מורחבת משחררת מעוני. ראוי, הלא כן?

זה אחד הבלופים הגדולים של הסוציאלֿ דמוקרטים, כאילו יש קשר בין קצבת ילדים, בריאות ילדים, גובה ילדים ועוני ילדים.


קיצבה ועוניTop of Form


המחקר הישראלי – ישראל היא כר פורה למדיניות הקצבה הזו מצא עניין אחד שעליו הקצבה משפיעה: מספר הילדים. ככל שיש יותר קצבת ילדים כך יש יותר ילדים. במיוחד אצל יהודים דתיים. בעניין הזה מגיע יישר כוח לשר האוצר ב־ 2003, שקיצץ דרמטית בקצבת הילדים והראה שאכן זה מה שקורה. בעקבות קיצוץ בקצבה, שיעור הילודה פחת. אלא שכאשר הגיע לתפקיד ראש ממשלה – בנימין נתניהו עשה את ההיפך.

קצבת ילדים היא בלוף כי היא משולמת להורים ולא לילדים. אין כל ערובה שהכסף הולך לטובת הילדים ולא לסיגרים והשמפניה של הורים. הקצבה מגדילה את הכנסת ההורים וזה לכשעצמו לא מבטיח יותר תועלת לילדים.

אהיה מעט אכזרי.  נסתכל לרגע על צריכת סיגריות במשפחות עניות. ההוצאה המשפחתית על עישון מתנהגת ביחס הפוך להכנסה. ככל שההכנסה עולה, הצריכה יורדת. ואם מסתכלים לאורך זמן ומתמקדים בשינוי שהיה כאשר שר האוצר נתניהו קיצץ בקצבת ילדים – רואים שהצריכה של עניים לא השתנתה. תסתכלו על צריכת לחם אחיד בקרב עניים. על אף שזה הלחם הכי זול וערכו הקלורי לא שונה משאר הלחמים, העניים מתרחקים ממנו כמו מאש. כמו כל השאר. מה שנראה כמחזק את הטענה שהרגלי צריכה מסוימים פחות רגישים לשינויים בהכנסה.


תועלת לילדיםBottom of Form

 

האם זה אומר שאין לתמוך בילדי עניים? זה עניין להשקפה חברתית. אבל אם מקבלים שזה יעד רצוי, אז התמיכה אסור שתהיה בכסף להורים אלא במשאבים לצרכי ילדים. למשל, תלבושת אחידה בגני ילדים ובתי ספר במימון ציבורי – לכל הילדים. למשל, תחבורה ציבורית חינם – לכל הילדים. למשל, ארוחות חינם בבתי הספר וגני הילדים – לכל הילדים. ספרים, מחברות וטאבלט – לכל הילדים.

מה שיבטיח שתחליף הקיצבה יגיע לכל ילד.

מאיפה יגיע הכסף? זה ברור, מביטול קצבאות הילדים וגם ממס על פלסטיקים למיניהם שפוגעים בקו הייצור של ילדים.



שתפו: