מי מממן את המלחמה

 "בעת מלחמה אין זה הזמן להעלות מיסים". כך פסק הפרה"ג (הפרופסור הגאון) שליט"א אבי שמחון, יו"ר המועצה הכלכלית במשרד ראש הממשלה בראיון ל־YNET. כמקובל במשרד ראש הממשלה זה מתחיל ונגמר בבלוף.

הבלוף הקטן הוא במקרה זה גם שקר היסטורי. ממשלת הליכוד של 1982 אמנם כינתה את זה מבצע שלום הגליל. אבל המלחמה היתה בלבנון. כפי שקורה במלחמות, ההוצאות הממשלתיות גדלות. ובימים ההם הליכוד חשב שיש להעלות מסים לעת מלחמה. למס קראו "מלווה שלום הגליל". המלווה היה חובה, כלומר דמוי מס. הקרן הוצמדה ל־80% ממדד המחירים לצרכן עם ריבית זעירה של 1%. זה מס לכל דבר ועניין. בעובדה, עד היום יש כמילארד שקל של אותן אגרות שטרם נפדו כי הממשלה מתקשה למצוא למי היא חייבת את הכסף.

אבל לא נאה להשוות בין המלך נתניהו וההדיוט מנחם בגין.


הלוואה או מס


מכאן לבלוף הגדול.

אם לממשלה אין הכנסות מספיקות ממסים היא נאלצת ללוות. הגדלת הביקוש להלוואות על ידי הממשלה מביאה לעליית הריבית שהממשלה נדרשת לשלם עבור ההלוואות. בכלכלנית קוראים לזה "הורדת דירוג אשראי". זה קורה כבר כמה חודשים.

מאיפה יהיה כסף להחזיר את ההלוואות? נכון, ממסים. כלומר בעת מלחמה מחליטים להעלות מסים אבל הגבייה נדחית קצת.

כאשר דנים במיסים לא מדובר במקשה אחת. מבין עשרות מסים נסתכל רק על מס הכנסה. האם הורדת מס של 1% על מחצית התושבים לצד העלאת המס בשיעור של 1% על המחצית השניה – כמוה כהעלאת מסים?

במדינת קוקוריקו יש שני אנשים. אחד עם הכנסה של 100 והשני עם הכנסה של 1000. הממשלה מחליטה להוריד את המס על העני ב־1% ולהעלות ב־1% את המס על העשיר. מתרגיל פלוס ומינוס הזה ממשלת קוקוריקו הרוויחה 9 שקלים למימון המלחמה של התרנגולות נגד בני אדם שחוטפים תרנגולות לצורכי מאכל.

האם חלוקת המס מחדש כמוה כהעלאת מסים גורפת עליה מדבר הפרה"ג?


ריקו או ריקו בע"מ


בקוקוריקו שלנו יש שני תרנגולים. אחד נקרא משה ריקו והשני נקרא משה ריקו בע"מ. לשניהם הכנסה זהה. ריקו בע"מ משלם מס שולי של 25% וריקו השכיר – 47%. אם ממשלת קוקוריקו תעלה את המס על הבע"מים ב־22% ותפחית את המס ב־22% על השכירים קופת המדינה תצא נשכרת.

אלא שהפינה האינטרנטית הזו לא מסתפקת בביקורת אלא יש לה הצעות לשיפור המצב מבלי להעלות אף מס. לא בשיעור המס ולא בסכום המס.

א.   על פי סעיף 49(ב) לחוק בנק ישראל הממשלה תקח הלוואה מבנק ישראל בסכום המירבי המותר – 14 מיליארד שקל לתקופה המותרת – 150 יום. בתום התקופה יש לממשלה אופציה להחזיר את ההלוואה או  לבקש מיד את חידושה לעוד 150 יום. וכך הלאה. אפשר גם לא להחזיר ונראה את בנק ישראל מגיש תביעה נגד הממשלה.


ייעול הייעוץ הכלכלי


ב.   הפרה"ג הוא היועץ הכלכלי של ראש הממשלה. נבירה בספר החוקים מעלה כי יש לממשלה יועץ כלכלי אחר. מדובר בסעיף 7(ב) לחוק בנק ישראל – שנחקק ביוזמתו של בנימין נתניהו – לאמור: "הנגיד ישמש יועץ לממשלה בעניינים כלכליים, לרבות לעניין צמצום פערים חברתיים וצמצום אי-שוויון בחלוקת ההכנסות בחברה."

מכאן לא מסובך להגיע לתוצאה שבה המועצה הכלכלית שבראשה הפרה"ג תיסגר. לצמיתות. נגיד בנק ישראל ישנס מותניו, ובמיוחד את מותני חטיבת המחקר, ואלה יציעו איך למממן את המלחמה. הייעוץ הזה לא יעלה למדינה גרוש.



 

שתפו: