פינוקי מס

 "סמוטריץ' נעלם" זעקה השבוע כותרת בעיתון. אבל כמה עמודים הלאה דווח על החלטה של שר האוצר. ולא יאומן כי ידווח, סמוטריץ' עשה מעשה מועיל.  

מאז שהחלתי לעסוק בענייני חברה וכלכלה התנגדתי להטבות מס מכל סוג שהוא. רוצה הממשלה לתת הטבה כלשהי, שתתכבד ותתקצב את הכסף ותמסור אותו לידי המוטבים. כך יידעו הכל מי מקבל, כמה מקבל ואפשר גם לשאול את חבר הכנסת החביב עליך – למה?

מעשה שהיה: לפני כמה שנים התפרסם באנגליה כי גוגל שילמה מס הכנסה של מיליון שטרלינג על הכנסה של שלושה מיליארד. ישבו בעלי עסקים בפאב בעיירה קטנה בוויילס ותהו איך זה שהם משלמים לפחות 25% מס הכנסה וגוגל משלמת שבריר של אחוזון. "אני יכול לסדר את זה גם עבורכם", התנדב רואה החשבון המקומי.


רשות המסים בפעולה


כל בעלי העסקים שבפאב חברו יחד ויצרו חברה משותפת שנרשמה באחד האיים בתעלת לאמאנש שמתפרנסים משיעורי מס נמוכים. החברה החדשה "נתנה" שירותי ייעוץ וכך ספגה את ההכנסות של העסקים בעיירה שלפיכך לא שילמו מס הכנסה באנגליה. החברה המשותפת חילקה הכנסות לבעלי המניות שלה כדיבידנד ששיעור המס עליו נמוך בהרבה. מה גם שמי שרצה השאיר את הדיבידנד בחשבון בנק פרטי שפתח באי החביב.

משהתברר לרשות המסים באנגליה התרגיל, התלבשו פקידי המס על העסקים בעיירה בטענה שנעשתה עיסקה מלאכותית. גוגל לא נתבעה. כמובן.

בישראל מס תאגיד הוא 25% (עם הרבה חורים) ומס אישי מגיע ל 52%. כך נראית הטבת מס.


הונאת הטיפ


לאחרונה הודיעה רשות המסים כאן כי טיפ חייב במע"מ, וייגבה בתחילת השנה הבאה. בעלי המסעדות בקריז. אבל סמוטריץ' צודק. כי טיפ הוא כלי להונאת מס, והפטור ממע"מ  מבקש ביטול.

נהוג לחשוב שכאשר אדם משלם טיפ במסעדה הסכום מתווסף להכנסתו של המלצר. לא היה ולא נברא אלא במספר קטן מאוד של מסעדות. ראשית, הכסף מגיע לבעל העסק. שנית, הוא מחלק אותו בין עובדי המסעדה (לרוב למעט עובדי המטבח) ולא רק למלצרים. שלישית, מתוך הטיפ הוא מפחית שכר מינימום ובמקביל מוציא תלוש שכר בגובה שכר מינימום.

המלצרים מקבלים טיפ מופחת וממנו מנכים גם שכר מינימום. נהדר, לא?


86 מיליארד שקל לשנה


 על ההכנסה למסעדה מהשניצל הסועד משלם מע"מ. על ההכנסה למסעדה הנקראת טיפ לא משלמים. כך נראית הטבת מס לבעלי מסעדות.

עכשיו אולי ישלמו, בעזרת השם סמוטריץ'.

אך יש גילוי נאות. מדי שנה, בספר ששמו "עיקרי התקציב" מדווחת הממשלה כמה הטבות מס היא "נותנת". הממשלה אומדת את הטבות המס השנה ב־86 מיליארד שקל – בערך כפול מעלות המלחמה.

הנה למשל הטבה במס הכנסה שרבים יצדיקו: נקודות זיכוי בגין ילדים. אצל 20% הכי עשירים במדינה ההטבה הזו מסתכמת ב־4 מיליארד שקל לשנה. אצל 20% בעלי ההכנסה הכי נמוכה שווי ההטבה הוא.....0, ולא בגלל שאין שם ילדים.

בתמצית: בהטבת מס ככל שאדם עשיר יותר כך הוא נהנה יותר.

נחזור למע"מ. שתי ההטבות הגדולות במע"מ הן הפטור שניתן לקניות באילת והדיוטי פרי.  מדוע מי שקונה טלפון בחנות ליד הבית משלם מע"מ ואילו מי שקונה בדיוטי פרי – לא? שימו לב: ככל שמרבים לנסוע לחו"ל כך גדלה ההטבה.

שלא לדבר על כך שעצם הטיסה או ההפלגה לחו"ל פטורה ממע"מ. בעוד שטיסה בתוך ישראל חייבת במע"מ. למה? כך זה במדינת הטבת מס.



 

 

שתפו: