החזירים מדברים

 בין כל פרסומי הממשלה אני הכי מכור  לפרק 4 של דו"ח מנהל הכנסות המדינה, גוף של משרד האוצר. כותרת הפרק היא "מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי על יחידים". זהו מקור המידע היחידי המחבר בין הכנסתו הידועה של אדם למס ההכנסה ולביטוח הלאומי. מה שמעניין בעיקר בפרק הוא החלוקה לעשירונים שמוצגת בו ודיווח מיוחד על המאיון העליון, כלומר 1% הכי עשירים במדינה.

השבוע פירסמה רשות המסים, עוד גוף של משרד האוצר, ממצאי מחקר על עשירינו המצטיינים ב־2021 – אלה שהכנסתם החודשית היא מעל 55,000 שקל בחודש (הסכום שמעליו שיעור המס הוא 50%). המאיון העליון נאלץ להסתפק  בהכנסה חודשית ממוצעת של כ־400,000 שקל בחודש ומשלם שיעור מס הכנסה של 26%, האלפיון העליון, שהכנסתו מעל 1.5 מיליון שקל בחודש, משלם  23% מס והרבבון העליון, שמשתכר מעל 2.5 מיליון שקל בחודש משלם 21% מס הכנסה.

כלומר, אצל העשירים ביותר שיעור המס המשולם יורד ככל שההכנסה גדלה.

כל זה בלי הכנסות מהביטוח הלאומי...


התעלומות 


נחזור לפרק 4 בדו"ח של מנהל הכנסות המדינה, שנתוניו לכאורה  מעודכנים לשנת 2020־2019. אלא שכמנהג הממשלה זה בלוף. באותיות קטנות בתחתית עמוד 36 נכתב כך:"מודל המס מתבסס על נתונים של שנת 2018 מקודמים לשנת 2021". בראבו לממשלה שפירסמה דו"ח על 2020 מבוסס על נתוני 2018 ונודע לציבור בשנת 2022.

בדו"ח האחרון לשנת 2022, שהתפרסם השנה נעלם פרק 4.יש אפשרות שהפרק נחטף ב־7 לאוקטובר מקיבוץ בארי שם יש בית דפוס. אבל מה עם פירסום באינטרנט? יוק.

שימו לב: רשות המסים מפרסמת דו"ח על המאיון העליון עם נתונים מעודכנים ל-2021. אז איך זה שמנהל הכנסות המדינה לא עדכן את הנתונים בדו"ח הקודם, כשפרק 4 עדיין היה חי וקיים?

אז הנה לנו כמה תעלומות: א. בעידן הזה, כשהכל ממוחשב, למה בממשלה משתמשים במידע ארכיאולוגי? ב. כמה זמן לוקח להוביל, אפילו באוטובוס, את נתוני 2021 מרחק קילומטר ממשרדי רשות המסים למשרדי מנהל הכנסות המדינה? ג. מה עלה בגורלו של פרק 4?

הרמטכ"ל חוטף מנתניהו על מחדל ה־7 באוקטובר. ומה חוטף סמוטריץ בענייני המס? שום כלום.


הטבות מס לעשירים


מכאן לעניין המרכזי: איך זה ששיעור המס שמשלמים העשירים הולך ויורד ככל שהכנסתם גדלה? הרי מן המפורסמות הוא שבישראל היהודית והדמוקרטית שיעור המס עולה עם ההכנסה. ועוד ידוע לכל שהמע"מ, בשיעור של 17%, הוא מס רגרסיבי. אז אם מע"מ מצ'פר עשירים הרי מס הכנסה על גבול להחזיר להם כסף...

מה ההסבר לירידת שיעור המס אצל העשירים ביותר? ההכנסות מרכוש. מהו שיעור מס הרכוש בישראל? נכון, אפס. מה אם כך ההבדל העיקרי בין העשירים לכל השאר? שיש להם הרבה רכוש שמניב הכנסה נטולת מס או מיעוטת מס. חלק מהרכוש שלהם הוא במניות של תאגידים. ואז התאגיד שבו הם מושקעים משלם עבורם חלק נכבד מהמס על הרווחים. המס על יתרת הרווחים הוא מחצית השיעור מהמס שמשלם מי שהכנסתו מעבודה. הכנסה מריבית אף היא מיעוטת מס – 25%. את כל התענוגות הרכושיות האלה הם יכולים להוריש לדור הבא, כי שיעור המס על עיזבון הוא... נכון, לא קיים.

למה שיעורי המס על הכנסה מרכוש נמוכים בהשוואה להכנסה מעבודה? זו ירושה של השמאל הבוגדני והאליטיסטי מהרצליה פיתוח ומקיבוץ בארי ששלט פה עד 1977. ומה קרה מאז? הימין הפטריוטי, מייצג שכבות המצוקה, לא שינה דבר.

ובלשונו של הקופירייטר הלאומי, שמעון פרס: לפנינו קפיטליזם חזירי .

"הארץ" הכתיר את נתניהו "מר כלכלה". אפשר שהתכוון למר במובן bitter.



שתפו: